handdator

Visa fullständig version : fotstödet för vänsterfoten, vänster om kopplingspedalen.



pudas
2017-04-08, 14:45
Efter en skada i mitt vänstra knä har jag svårt att köra min Golf TSI 06a på grund av det här fotstödet som hindra mig att sträcka ut vänsterbenet som jag måste göra för att slippa smärta.
Som väl är så har vi även en Merca och där finns inte detta jävelskap på golvet, men på golfen sitter det ju där!
Kan man enkelt ta bort det? Om så hur?

golf666
2017-04-09, 02:30
Klart du kan ta bort det :)

Bort med huvöppningshandtaget (sitter en liten spärr på baksidan som man ser om man drar handtaget bakåt typ som att du skulle öppna huven, med en flatmejsel så klickar du ur clipset.)
Bakom där sitter en lite täckkåpa över en liten skruv, bort med kåpa + skruv.
Nu bör du kunna få bort nedre delen av kåpan på A-stolpen, ev. så måste du även släppa tröskellisten en bit närmast a-stolps plasten med. När du fått bort a-stolps plasten längst ner så skjuter du enkelt fotsteget uppåt.
På vissa sitter även en skruv som håller fotsteget på plats innan man kan skjuta de uppåt!

Men du kanske sparar 5mm eller så på att ta bort det!
Så frågan är om de blir så mkt bekvämare :/

pudas
2017-04-09, 09:37
Tackar ödmjukast!

Men fotstödet är ju mer än 5mm tjockt? Borde man inte spara samma utrymme som stödet är tjockt?
Men jag ska titta på det lite närmare nu när jag fick din lilla arbetsbeskrivning!

Petta77
2017-04-09, 10:33
Vet inte hur de ser ut på nyare bilar än Golf 4, men fotstödet är en form av hjulhuset. De kan aldrig bli som vid broms/gaspedal

Haugeman
2017-04-09, 13:34
Är samma här "fotstödet" är bara en plastplatta som täcker en upphöjning på baksidan. Därav att du inte vinner något på att ta bort plattan.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

pudas
2017-04-09, 13:49
OK, Tackar! Då är det inget att plocka med då!