handdator

Visa fullständig version : KÖPRÅD GOLF GTI, GOLF R, GOLF R KOMBI eller clubsport



Challe83
2017-04-06, 18:41
Hej alla människor med mera kunskap än mig.

För två år sedan sålde jag min golf gti 2009, och jag har sedan dess saknat min kära bil - jag tycker att golf gti är en helt fulländad bil, praktisk och rolig samtidigt.

Nu går jag i tankarna att köpa en Golf gti, golf R eller en R kombi eller clubsport. Jag undrar lite vad jag bör tänka på, och jag ska säga att om jag köper en golf gti är det en modell mellan 2014-2016 som jag tittar på. När det gäller Golf R skulle jag kunna tänka mig en modell runt 2013 och framåt, däremot har jag bara hittat i kombi modellen Golf R 2016. Clubsporten är snyggast enligt mig och riktigt bra körglädje säger man på olika forum.

Min fråga, vilken bil rekommenderar ni? Jag prioriterar glädje samt praktisk användning. Vilken bil är roligast, någon som har erfarenhet av GOLF R kombi?

Tacksam för svar och inputs.

Haugeman
2017-04-06, 18:58
Har en gti ed30 och nu en clubsport. Jag är supernöjd med min clubsport. Har läst en hel del tester osv medans man väntade på leverans av clubsporten och dom flesta testpersonerna hyllade sen och skulle välja den över R därför att den var roligare och mera alert att köra.

Vist den har lite mindre effekt och är bara framhjulsdriven, men lägre vikt och den främmre datorstyrda mekaniska diffen gör underverk för körkänslan på slingriga vägar.

Golfen sväljer förvånansvärt mycket, speciellt om man fäller baksätena, och skall du inte ha med dig hundar eller stora barnvagnar kommer man långt med golfen.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Marcus
2017-04-06, 19:02
Definiera roligt? :confused: Sannolikt är GTI Clubsport roligast, annars vore det ingen Clubsport. Men den är inte fyrhjulsdriven, så den är kanske inte direkt skoj på snö som R, som ju är fyrhjulsdriven... Sen om du väljer R som 5-dörrars eller kombi spelar nog inte så stor roll i praktiken för körglädjen (dock kan du endast få R kombi med DSG), men enda anledningen till att välja kombi, som jag ser det, är om du behöver alla de 605 liter bagage som kombin erbjuder. Alternativt att du tycker den är snyggare än vanlig 5-dörrars. Så är det framhjulsdrivet och 5-dörrars du är ute efter, då skulle jag så klart köpa så mycket GTI pengarna räcker till, dvs i "sämsta" fall en GTI, i bästa fall en GTI Clubsport. Vill du ha fyrhjulsdrift, för att kanske få extra fäste och skoj i snö osv samt mer effekt än både GTI och GTI Clubsport, då är det R. R är maximal prestanda som i fart, GTI Clubsport maximal prestanda avseende väghållning, på torr väg. Så fundera ett par varv till på vad du är ute efter, vad du behöver.

Challe83
2017-04-06, 21:13
Tack för svaren,

Jag behöver kunna lasta golfklubbor utan att fälla baksätet, och inte behöva strula med det! Det funkade fin fint i min gamla golf, däremot tycker jag att golf kombi R verkar riktigt trevlig som framtida familjebil. Men då skulle ni säga att GTI clubsport är att föredra? Var ute och testade en Audi s3 2014 med 300HK samt AWD, riktigt trevlig upplevelse - är det något liknande som jag kan förvänta mig av en clubsport och en R?

Marcus
2017-04-06, 21:43
Kunde du lasta golfklubbor utan att fälla sätet i din Golf generation 5 så går det naturligtvis precis lika bra i en Golf generation 7. Modellen har inte blivit mindre över tid. Audi S3 är mest som Golf R, men kanske ändå inte riktigt lika agil som just Golf R. S3 är mer inriktad på Autobahn, typ. Drivlina i princip identisk med Golf R, så i mycket överensstämmer så klart upplevelsen mellan Golf R och Audi S3, trots att de har olika inriktning. Golf GTI Clubsport är sannolikt det livligare, busigare alternativet.

BjornL
2017-04-06, 23:41
Praktisk? Golf R kombi.
Kul? Förmodligen Clubsport.

Så skulle jag resonera.