handdator

Visa fullständig version : Uppdatera navi kartor media Golf 7 R



MickeR
2017-04-03, 15:19
Börjar tappa tålamodet nu :confused:

Har (äntligen) laddat ner uppdateringen till min Golf 7R (lilla navin MIB2 discover media), packat upp med 7.zip som det rek att göras. Inga problem gick fint, laddade hela paketet för att vara säker på att inte missa ngt.

Plockar ut SD-kortet ur bilen och stoppar in i datorn, ingenting händer, datorn reagerar inte alls (dell precision M6800). Provar med annat SD-kort. Med det så går det fint.

Tar ett nytt SD kort och kopierar över det som packats upp och lägger i roten på kortet (en katalog som heter maps samt en fil som heter 0730_MP161-1231a.xEUR1.md5sum) Stoppar i bilen, men det går inte, den säger att man skall sätta i en giltig navigationsdatabärare......

Vad gör jag för fel? Hur kan jag få se vad som finns på originalkortet??

MacAllan
2017-04-03, 23:55
Börjar tappa tålamodet nu :confused:

Har (äntligen) laddat ner uppdateringen till min Golf 7R (lilla navin MIB2 discover media), packat upp med 7.zip som det rek att göras. Inga problem gick fint, laddade hela paketet för att vara säker på att inte missa ngt.

Plockar ut SD-kortet ur bilen och stoppar in i datorn, ingenting händer, datorn reagerar inte alls (dell precision M6800). Provar med annat SD-kort. Med det så går det fint.

Tar ett nytt SD kort och kopierar över det som packats upp och lägger i roten på kortet (en katalog som heter maps samt en fil som heter 0730_MP161-1231a.xEUR1.md5sum) Stoppar i bilen, men det går inte, den säger att man skall sätta i en giltig navigationsdatabärare......

Vad gör jag för fel? Hur kan jag få se vad som finns på originalkortet??

Låste du upp originalkortet innan du stoppade det i datorn?

Sen varför det inte fungerar med det nya kortet vet jag inte, ibland är nav system känsliga för vilken typ av mediakort som används.
Kolla även vilket filsystem det nya kortet har, tror det skall vara fat32, kan även prova köra en format på kortet innan du lägger över filerna.

MickeR
2017-04-04, 06:55
Japp, låste upp originalkortet.

MacAllan
2017-04-04, 16:51
Testa annan minneskortläsare, ibland är det att vissa läsare helt enkelt inte funkar med vissa kort.
Finns olika läsare som kopplas via usb.

Blåbäret
2017-04-04, 16:58
Anledningen till att det inte fungerar med det nya kortet är att du måste använda ett Volkswagen originalkort. För att spela upp musik kan du använda vilket SD kort som helst men till kartorna måste du använda kortet som följde med bilen från fabriken. (Detta gäller bara för Discover Media och inte för Media Pro som har en inbygd hårddisk.)


Men jag förstår inte varför du inte kan läsa ut några filer från originalkortet på din dator, för det ska fungera precis som du gör.

MickeR
2017-04-11, 11:00
Kan återkoppla, nu har jag lyckats :). Precis som Henrik skrev så måste man använda originalkortet. När jag hittat en dator som ville läsa originalkortet så deletade jag bara maps katalogen på kortet och lade in den nya nerladdade maps katalogen så vips hade jag nya kartor i bilen!

Marcus
2017-04-11, 12:19
Hur känner enheten av att det är originalkortet och vad är det som identifierar kortet som ett originalkort för enheten?

MickeR
2017-04-11, 12:46
Hur känner enheten av att det är originalkortet och vad är det som identifierar kortet som ett originalkort för enheten?

Vet inte, kanske några dolda skrivskyddade filer? När jag googlade på detta såg jag att många andra i världen hade samma problem och fått samma svar, funkar bara med originalkortet.

MacAllan
2017-04-11, 13:44
Hur känner enheten av att det är originalkortet och vad är det som identifierar kortet som ett originalkort för enheten?

Har inte kollat upp hur dom gjort det, men ett tänkbart sätt är att dom lagt in en koppling till sd-kortets CID nummer i någon fil eller enheten och att sedan alla originalkort ligger i en speciell range av CID nummer.
Tror inte det är en speciell "dold" fil eller liknande eftersom jag har för mig att man kan formatera originalkortet innan man lägger in nya kartor.