handdator

Visa fullständig version : Köpråd- Golf Plus



Hittabil 1
2017-03-30, 18:33
Hej.Vi har en VW touran TSI 140 2014 som vi kört 8.300 mil och är nöjda med. Vi har fyllt på nån halvliter extra olja mellan service eftersom vi hört att dessa motorer (med kamkedja) är känsliga för låg olje nivå.

Vi funderar på att byta vår nuvarande Nissan Note Accenta 2009 (2:a bil) mot en Golf Plus.

Nu i vintras saknade vi Parkeringsvärmare (typ Webasto/Ebesräscher) i vår manuella Touran bensinare och har hittat några Diesel Golf Plus som har sådan värmare. Har inte haft Diesel/Automat innan och undrar därför hur nedanstående är i kvalitet /driftsäkerhet. Är det bra motorer / växellådor
Volkswagen Golf Plus 1.6 TDI BlueMotionVolkswagen Golf Plus 1,6 TDI 105HK DSG7 MASTERS

eller skall jag satsa på en manuell bensinare

Volkswagen Golf Plus TSI Masters

Marcus
2017-03-31, 10:55
Vilka modellår är det som är intressanta? 1,6 TDI är en helt OK motor för vardagen. DSG är trevligt. Jag hade nog valt en sådan, givetvis beroende på om användningsområdet är passade för en dieselmotor. Kör ni många korta körningar i låg hastighet är inte dieseln ett bra alternativ.

a128
2017-03-31, 11:48
Den sistnämda med man. låda bör vara det säkraste kortet, och borde ge bäst betalt den dagen den avyttras
:)

Marcus
2017-03-31, 14:10
Varför då? EA189 1,6 TDI skulle jag säga generellt är en mer driftsäker motor än EA111 1,4 TSI. Rätt körd är inte DQ200 något problem heller. Men frågan är hur och var bilen är tänkt att användas.

Hittabil 1
2017-03-31, 21:18
Tackar för svar och synpunkter.

Bilen är tänkt att gå lite blandade sträckor ( 1-3-9-14 mil i veckan) ca 2000 mil om året.

Diesel aoutomaterna med " parkeringsvärmare" känns ju attraktiva men jag har för mig att jag hört att DSG7 har fått en del dålig kritik. Har inte hittat nån med DSG6 men jag får kanske leta manuell diesel med "värmare" då eller som sagt en TSI (har dock inte sett några sådana med "parkeringsvärmare"

Modellår ca 2010-2014 (det var väl då Plus varianten ändrades till Sportsvan? )

a128
2017-03-31, 21:28
Varför då? EA189 1,6 TDI skulle jag säga generellt är en mer driftsäker motor än EA111 1,4 TSI. Rätt körd är inte DQ200 något problem heller. Men frågan är hur och var bilen är tänkt att användas.

har inte dieselspisarna en del prylar som kan kosta stora summor när det behöver byta ut saker ? Avgaskylare? DFP? m.m


Tackar för svar och synpunkter.

Diesel aoutomaterna med " parkeringsvärmare" känns ju attraktiva men jag har för mig att jag hört att DSG7 har fått en del dålig kritik. Har inte hittat nån med DSG6 men jag får kanske leta manuell diesel med "värmare" då eller som sagt en TSI (har dock inte sett några sådana med "parkeringsvärmare"

Men en bensinare är behovet av en bränsledriven värmare inte så stort
en enkel oljetrågsmonterad värmare från Calix eller DEfa som körs 1-2 timmar innan färd räcker

:)

Hittabil 1
2017-03-31, 21:43
har inte dieselspisarna en del prylar som kan kosta stora summor när det behöver byta ut saker ? Avgaskylare? DFP? m.m



Men en bensinare är behovet av en bränsledriven värmare inte så stort
en enkel oljetrågsmonterad värmare från Calix eller DEfa som körs 1-2 timmar innan färd räcker

:)

Ber om ursäkt för min okunnighet men...vad är "oljetrågsmonterad värmare från Calix eller DEfa" låter intressant men...

jag har inte daglig tillgång till elutag för bilen

a128
2017-03-31, 22:05
En motorvärmare för oljetråget är det valigaste sorten för Tsi-motorerna med kedja
den sitter på baksidan av tråget och ser ut så här:
http://www.laitis.se/motorvarmare-re525.html

Marcus
2017-03-31, 22:25
har inte dieselspisarna en del prylar som kan kosta stora summor när det behöver byta ut saker ? Avgaskylare? DFP? m.m. Men en bensinare är behovet av en bränsledriven värmare inte så stort
en enkel oljetrågsmonterad värmare från Calix eller DEfa som körs 1-2 timmar innan färd räcker

Avgaskylare och DPF är ju inget som byts enligt något intervall utan det är mer om det går sönder, man har otur, bilen används felaktigt. Och ofta har bilarna rullat ganska långt när detta inträffar. Ska bilen behållas i tio år, så, ja kanske det kan inträffa, men inte alls säkert. På EA111 1,4 TSI har du istället hela kamkedjeproblematiken.

Sen är ju anledningen till att man vill ha parkeringsvärmare att den erbjuder det som elektrisk motor- och kupévärmare erbjuder plus mer. Man får ju nämligen mobil uppvärmning, du alltid möjlighet att avisa, värma upp bilen. Det behovet löser ju inte en bensinmotor på något sätt. Men om du alltid kör hemifrån där du kan värma upp bilen med el och sen stannar på plats där du sedan har tillgång till el, då funkar det ju bra med elektrisk motor- och kupévärmare. Man kan även använda den för att lufta bilen en varm sommardag om man vill. Jag kan ta mig som exempel. Jag har tillgång till el hemma så att jag kan värma upp bilen, men sen parkerar jag vid mitt arbete, och där har jag ingen tillgång till er. Då är det helt enkelt guld värt att kunna programmera parkeringsvärmaren att avisa och värma upp bilen till dess jag slutar för dagen och ska ta mig hem igen. Eller om man är på besök hos någon och ska hem med barn sent på kvällen, eller när man varit och storhandlat och kommer ut till en helt avisad och uppvärmd bil. Jag skulle inte kunna köpa en ny familjebil utan parkeringsvärmare, det är beroendeframkallande. Tyvärr finns det sällan på begagnande bensinbilar, trots att de gör precis lika mycket nytta där, men kanske kan det ändras nu när VW erbjuder det till de flesta av sina bilar.

Marcus
2017-03-31, 22:31
Tackar för svar och synpunkter.

Bilen är tänkt att gå lite blandade sträckor ( 1-3-9-14 mil i veckan) ca 2000 mil om året.

Diesel aoutomaterna med " parkeringsvärmare" känns ju attraktiva men jag har för mig att jag hört att DSG7 har fått en del dålig kritik. Har inte hittat nån med DSG6 men jag får kanske leta manuell diesel med "värmare" då eller som sagt en TSI (har dock inte sett några sådana med "parkeringsvärmare". Modellår ca 2010-2014 (det var väl då Plus varianten ändrades till Sportsvan? )

1,6 TDI finns inte med DSG6 DQ250. 1,6 TDI finns endast med DSG7 DQ200. DQ200 har haft vissa problem i kombination med tyngre bilar som Passat och Touran, särskilt i Ecofuel-utförande där taxibolag använt dessa för extremt mycket stop-n-go-trafik i stadsmiljö. Det är inte optimalt för den typen av växellåda. Numera är DQ200 uppdaterad och fungerar bättre. Det har också förekommit problem med DQ200 när den använts i Caddy och fått dra tungt eller vid mycket slir på kopplingarna, exempelvis vid backning med tungt släp. Parkeringsvärmare är ganska ovanligt i bensinmodeller, konstigt nog. Folk är ofta dumsnåla.

a128
2017-04-01, 00:40
Parkeringsvärmare är ganska ovanligt i bensinmodeller, konstigt nog. Folk är ofta dumsnåla.

Nää kalla inte oss bensinbilsägare för dumsnåla, vi är bara förnuftiga
:p

Marcus
2017-04-01, 00:46
Nää kalla inte oss bensinbilsägare för dumsnåla, vi är bara förnuftiga
:p

Det gäller både de som köper bensin, och diesel och har inget med drivmedlet att göra :) Tittar du på Passat så har nästan alla valt till det. Men folk köper en Golf för gott och väl över 200 000 kr men snålar in på en enorm komfortförhöjare som parkeringsvärmare för 9900 kr, som kan fås som tillval till nästan alla Golfar. VW/Skoda/Audi är i det närmaste ensamma om att kunna erbjuda detta fina tillval till i stort sett de flesta modeller. Imponerande! Vem vill skrapa rutor och sätta sig i en kall bil när man kan få den avisad och uppvärmd? :)

a128
2017-04-01, 11:54
Eller så har man en sådan plats:
8862
om man behöver sällan skrapa rutorna

:)

Marcus
2017-04-03, 09:45
Ja, det har jag också, hemma :) Men trots carport är det skönt att kunna sätta ut barnen i en varm bil på morgonen. Men jag har ingen carport vid mitt arbete, inte vid stormarknaden, inte hos vänner jag besöker, inte vid utflykten i skogen, inte på fjäll/alpsemestern. Har du det? Underbart att komma ut från kontoret när arbetsdagen är slut och vintern med någon minusgrad har ordnat en liten isyta över alla rutor med den blöta fuktiga luft som är här i sydost från havet...massor med kollegor som står och skrapar sina rutor, fryser och sätter sig i sina iskalla bilar. Jag däremot (och några fler) sätter oss direkt i avisade och uppvärmda bilar :) Bara att köra direkt. Lyx och en sådan enorm komforthöjare att jag idag har svårt att köpa en bil som saknar detta.

a128
2017-04-03, 15:41
Den gamla VW devisen från tiden då VW var luftkylda:
det som inte finns kan ej heller gå sönder

:cool:

Marcus
2017-04-03, 16:07
Äsch, tänker man så ska man kanske helst undvika bil överhuvudtaget :) Du får komma på något bättre argument :) Utav det som min bil innehåller är knappast parkeringsvärmaren det som kommer orsaka störst kostnad om den går sönder. Om jag äger bilen den dagen det eventuellt händer. Har rattvärme också...det är nästan så att jag längtar till vintern... :cool:

Hittabil 1
2017-04-07, 16:02
Tackar för synpunkter.

Jo eftersom jag inte har tillgång till varken garage,carport elle motorvärmar/ el uttag så verkar ju bränsledriven parkeringsvärmare som ett väldigt attraktivt alternativ.
Jag kollade faktiskt möjligheterna att eftermontera det på min Touran 140 TSI 2014 bensinare men det skulle kosta ca 30.000.

Samtidigt vill jag gärna ha en så miljövänlig bil som möjligt. Nu verkar det väl inte vara nån större skillnad mellan diesel och bensinare vad det gäller miljöaspekten.

Marcus
2017-04-07, 16:06
En modern Euro 6 diesel är i stort sett överlägsen en Euro 6 bensin på allt förutom NOx. Och när det gäller Euro 6 diesel så är VW:s EA288 bland marknadens absolut bästa med lägst utsläpp av NOx vid verklig körning. Framför allt har direktinsprutade bensinare ganska stora utsläpp av skadliga partiklar, varför Euro 6c kommer att erfordra partikelfilter på många bensinmodeller.

Crille82
2017-04-07, 16:25
Tackar för synpunkter.

Jo eftersom jag inte har tillgång till varken garage,carport elle motorvärmar/ el uttag så verkar ju bränsledriven parkeringsvärmare som ett väldigt attraktivt alternativ.
Jag kollade faktiskt möjligheterna att eftermontera det på min Touran 140 TSI 2014 bensinare men det skulle kosta ca 30.000.

Samtidigt vill jag gärna ha en så miljövänlig bil som möjligt. Nu verkar det väl inte vara nån större skillnad mellan diesel och bensinare vad det gäller miljöaspekten.

Eftersom parkeringsvärmaren släpper ut avgaserna helt orenade så skall du absolut inte ha det om du vill ha en så miljövänlig bil som möjligt...

Hittabil 1
2017-04-07, 19:18
Eftersom parkeringsvärmaren släpper ut avgaserna helt orenade så skall du absolut inte ha det om du vill ha en så miljövänlig bil som möjligt...

Misstänkte nästan något sådant. Synd verkar ju VÄLDIGT smidigt annars

- - - Uppdaterad - - -


En modern Euro 6 diesel är i stort sett överlägsen en Euro 6 bensin på allt förutom NOx. Och när det gäller Euro 6 diesel så är VW:s EA288 bland marknadens absolut bästa med lägst utsläpp av NOx vid verklig körning. Framför allt har direktinsprutade bensinare ganska stora utsläpp av skadliga partiklar, varför Euro 6c kommer att erfordra partikelfilter på många bensinmodeller.

Tackar igen. I vilka bilar sitter det sådana motorer?

Marcus
2017-04-07, 20:12
Euro 6b
Typgodkännande nya modeller: 1 september 2014
Typgodkännande nyregistrerade bilar: 1 september 2015

Gäller både bensin- och dieselbilar.
EA288 (MDB) i Euro 5 och Euro 6 utförande från augusti 2012 och framåt och därefter har den införts i nya och uppdaterade modeller successivt, exempelvis alla MQB-baserade modeller. Finns ej i Golf Plus, däremot i efterföljaren Golf Sportsvan.

Hittabil 1
2017-04-08, 14:59
Euro 6b
Typgodkännande nya modeller: 1 september 2014
Typgodkännande nyregistrerade bilar: 1 september 2015

Gäller både bensin- och dieselbilar.
EA288 (MDB) i Euro 5 och Euro 6 utförande från augusti 2012 och framåt och därefter har den införts i nya och uppdaterade modeller successivt, exempelvis alla MQB-baserade modeller. Finns ej i Golf Plus, däremot i efterföljaren Golf Sportsvan.

Sitter det alltså sådana ( "miljövänligare" ) motorer i alla Golf Sportsvan bäde TSI 110 0ch TDI 110 ?

- - - Uppdaterad - - -

Hittade det här

http://www.vwdieselinfo.se/2016/09/23/volkswagens-euro-6-modeller-slapper-ut-minst-kvaveoxid-i-branschen/

a128
2017-04-08, 15:10
När jag byter bil så är dess miljöegenskaper som intresserar mig minst

;)

Marcus
2017-04-08, 15:18
Golf Sportsvan är en MQB-baserad bil, samma plattform som Golf generation 7. Den har bara de senaste motorgenerationerna både vad gäller diesel och bensin. Dvs EA211 (bensin) och EA288 (diesel). Euro 5 och 6 beroende på tillverkningsdatum, antar jag, enligt ovan.

Hittabil 1
2017-04-13, 00:01
Med risk för att verka helt korkad, frågar jag ändå ännu en gång...

Är det så att nedanstående bilar har de nyare bättre/mer miljövänliga motorerna

http://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/personbil-golf-sportsvan-golf-sv-tsi-110-dsg7-aut-sensorer-masters-1124-10704266


http://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/personbil-golf-sportsvan-golf-sv-tsi-110-drag-masters-1124-10700067


http://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/personbil-golf-sportsvan-golf-sv-tsi-110-drag-masters-1124-10695731


http://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/personbil-golf-sportsvan-golf-sv-tdi-150-gt-1124-10412052


men inte den här


http://www.bytbil.com/hallands-lan/personbil-golf-sportsvan-golf-sv-tdi-110-masters-1123-9711771


som står som årsmodell 2015 men fordonsår 2014

Peter-C
2017-04-13, 00:24
Den "sista" bilen HPC557 är euro 6 klassad.
http://www.bytbil.com/hallands-lan/personbil-golf-sportsvan-golf-sv-tdi-110-masters-1123-9711771

/Peter

Marcus
2017-04-13, 00:43
Samtliga Sportsvan, dvs alla bilar i dina länkar har de nya moderna och renare bensin- och dieselmotorerna. Beroende på när de är registrerade uppfyller de Euro 5 respektive Euro 6, men det är i grunden samma motor. Observera att du länkar till både bensin (TSI) och diesel (TDI) bilar.

Marcus
2017-04-13, 10:09
Uppdatering: samtliga bilar du länkar till är Euro 6.

Hittabil 1
2017-04-14, 11:09
Tackar för ytterligare svar.

Jo jag har allt koll på att det är både Diesel TDI och Bensin TSI motorer :-)

Verkar ju vara för men även nackdelar med båda, vad jag förstår.

Nu vet jag ju iaf vilka som är lönt att titta på /kolla/testa.

Tackar.