handdator

Visa fullständig version : Köpråd Golf SC 110 TSI -17



MrHusar
2017-03-28, 20:00
Hej
Funderar på att köpa den nya Golfen i kombiutförande och med lilla bensinmotorn. Hittar inga tester med lilla motorn utan de flesta verkar provkört 150 hästarn. Är det någon forummedlem som äger eller har kört den kombin med den lilla motorn. Vad ligger verklig förbrukning på, står 0,5l/mil i specen.

Tack!

Marcus
2017-03-28, 20:29
Engelskt test av motorn i Golf, tyvärr är många av de värden som anges inte användbara i Sverige, se vidare de tyska testen längre ned för mer användbara värden.

https://youtu.be/sRGWxcbCebY

https://youtu.be/NWa02HSsLak

https://youtu.be/-5GlVu4NoPA

Peter-C
2017-03-28, 22:29
Hej
Funderar på att köpa den nya Golfen i kombiutförande och med lilla bensinmotorn. Hittar inga tester med lilla motorn utan de flesta verkar provkört 150 hästarn. Är det någon forummedlem som äger eller har kört den kombin med den lilla motorn. Vad ligger verklig förbrukning på, står 0,5l/mil i specen.

Tack!

Tycker du ska provköra en med minsta TSI motorn innan du tar ställning. Jag hyrde en sådan en vecka för c:a ett år sedan. I jämförelse med vår Golf 1.4 TSI SC 122 (2017 125hk) var den oerhört trött. Inget jag skulle köpt. Ensam i bilen i stadstrafik är den väl ok men att t.ex. köra på skidresa med 4 pers och lastad skidbox är inte någon höjdare. Vår 122 hk bil används till dylika resor utan problem. Avsevärt piggare, större skillnad än effektsiffran ger sken av men absolut ingen ”racer” ;). Som du skriver finns det vassare versioner med men det är ju en helt annan sak.

Sedan kan man tillägga att TSI Golf bilar med 125 hk eller mer effekt har multilänk bakaxel istället för ”stel” bakaxel som 110 hk versionen har.

Golf SC är en mycket lyckad kombilösning oavsett vilken modell du väljer!

EDIT Den bil jag hyrde var en 1,2 TSI 4 cyl, inte 1,0 3 cyl 110 hk. Den sistnämnda lär vara piggare enligt Marcus inlägg nedan. Prova ändå!

/Peter

Marcus
2017-03-28, 22:43
Peter, var det verkligen en 1,0 TSI du hyrde? Alltså den 1 liters 3-cylindriga motorn med 110 hk? Vill minnas att den inte såldes i Sverige då, men däremot den 4-cylindriga 1,2 TSI med 110 hk. Inte för att det kanske spelar någon roll för upplevelsen i praktiken, men 1,0 TSI har 25 Nm mer vridmoment än 1,2 TSI som den ersätter och därmed lika mycket vridmoment som 1,4 TSI 122/125 dvs 200 Nm.

BjornL
2017-03-28, 23:01
1,0 är ny och den har jag inte provkört än. 1,2 har min fru (SC - 16) och den imponerar. Snål som skam och tillräckligt pigg för familjeturer. På inget sätt en raket eller något jag skulle rekommendera att dra tungt med men helt okej för de flesta ändamål.

Peter-C
2017-03-28, 23:42
Peter, var det verkligen en 1,0 TSI du hyrde? Alltså den 1 liters 3-cylindriga motorn med 110 hk? Vill minnas att den inte såldes i Sverige då, men däremot den 4-cylindriga 1,2 TSI med 110 hk. Inte för att det kanske spelar någon roll för upplevelsen i praktiken, men 1,0 TSI har 25 Nm mer vridmoment än 1,2 TSI som den ersätter och därmed lika mycket vridmoment som 1,4 TSI 122/125 dvs 200 Nm.

Nej det var 1,2 4 cyl .... Jag får redigera.

/Peter

MrHusar
2017-03-29, 16:00
Hej
Tack för era synpunkter. Bilen kommer mest gå som pendlarbil, ca 3 mil/dag och sen några längre turer ibland. Har inte husvagn utan draget kommer användas till hyrsläp några gånger per år.
Fått offert på detta, vad tycks:
Golf SC 110 TSI
Vit
Madrid fälgar
Panoramatak
Sportchassi
Dragkrok, manuell
Tonad rutor från B-stolpen
Back-kamera
Gummimattor

210.000kr

Vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till offerten.

Marcus
2017-03-29, 17:19
Låter som ett bra pris, med tanke på grundpris. Men vill du inte ha LED-ljus, Climatronic, parkeringssensorer samt parkeringsvärmare? Dvs Pluspaketet + Parkeringsvärmare?

Amazonas
2017-03-31, 16:52
Tänkte lite som dig för två år sedan och köpten en ny Golf, då med 105 hk snurran (bytte från en R)... Pendlar 10 mil om dagen och snittar 0.5 så där funkar det kalas.
MEN fy fan va tråkigt det är så här 2 år senare, när det är roligare att ratta Touranen så är det fan illa... Här kommer det bli bilbyte till hösten, dags att få 10 roliga mil till o från jobbet igen. Snart är det väl ändå förbjudet att ha köpa ngt roligt så lika bra passa på ;)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk