handdator

Visa fullständig version : Bromsok vänster bak, VW T5. Skivan blir varm, tips någon?



good.fidelity
2017-03-28, 09:13
Upptäckte igår att bilen luktade lite bränt. Har märkt detta tidigare men aldrig förstått vart det kommer ifrån.

Nu kände jag på alla hjulen och ett var varmt. När jag spottade på bromsskivan så fräste det, vilket innebär att det är väldigt varmt. De andra bromsarna var inte så varma.

Jag har därför antagit att bromsen ligger på. Jag har en 2005 årsmodell, handbromsen är mekanisk. Jag vet inte helt hur den är kopplad till oket.

Är det någon som vet om det finns ett standardfel som är lätt att fixa när detta uppstår? Jag har haft lite bromstjut från baksidan av bilen ett tag så jag antar att det kan ha med saken att göra. Lampan för bromsslitage har också tänts, vilket kan indikera att belägget är slut.

Mycket tacksam för tips och ideer hur jag skall gå till väga för att smidigast avhjälpa problemet (gärna tillfälligt innan en permanent lösning) så att jag kan köra bilen utan att det blir större skador. (är rädd om hjullagret bak också).

Väldigt tacksam för svar!

//GF

pudas
2017-03-28, 10:06
Hela problematiken är ett "standardfel" på bilar med skivor bak!
Felet beror på att någon rörlig del i systemet inte längre är rörligt. Rost och slitage i symbios på en eller flera delar i systemet. Finns nog ingen tillfällig lösning som ger ett godtagbart resultat.

vfr
2017-03-28, 10:39
Dels har man det "vanliga" problemet med att glidytor kärvar och det har inget med handbromsen att göra. Oken och tillhörande grejor behöver rengöras och smörjas regelbundet.

Handbromsfunktionen finns det flera varianter på. En del bilar har separata brombackar inuti skivornas nav för handbromsen. På min Golf5, och på många andra bilar, så har man en mekanisk överföring med vajer från handbromsspaken till bromsoken. Men i bromsoken så påverkar wiren en hävarm som skjuter ut dom vanliga kolvarna, precis som om man bromsat med bromspedalen. Fördelen är att det blir något färre extra rörliga delar bara för handbromsen. Men även den här hävarmsmekaniken till klossarna kan kärva ihop inne i bromsoket. Då måste man nog plocka isär hela bromsoket och renovera det. Alternativt byta hela oket.

Naturligtvis är alla vajrar också potentiella felkällor som behöver regelbundet underhåll.

pudas
2017-03-28, 10:58
Har VW monterat handbroms med separata handbromsbackar på någon modell?

Jag tror att det bästa för att minimera problem med bakbromsarna/handbroms är att man är noga med att dra handbromsen rejält varje gång man parkerar och att rastar dom med några riktigt hårda inbromsningar då och då!

good.fidelity
2017-03-28, 11:14
Tack för alla svar!

Idag kørde jag 3 mil, inte den minsta temperaturökning på bakbromsem. Så problemet verkar också vara intermittent.

Jag har skruvat en del med bromsar på motorcyklar, downhillcyklar, bilar osv. så jag vet principen om hur de fungerar och generellt vad som kärvar ihop. Det där med skitiga/rostiga glidbuiltar/glidytor var återkommande på min gamla golf3.

Vad jag egentligen undrade var om det var något typiskt för denna modell där kanske handbromsen kunde hänga sig eller om det var något speciellt med konstruktionen (som på passat där parkeringsbromsen alltid är trasig/inte fungerar riktigt).

Ibland är det generellt ett fel som återkommer på grund av dåligt tänk, speciellt på min eftersom det är första genereationen T5.


Min bakbroms har varit ganska tyst och snäll en lång period. Men i höstas så gnisslade den ibland i svängar, eller på raksträckor och slutade i svängarna. Fram till denna vecka har den varit tyst, och nu kom ljudet lite tillbaka. Detta var dock första gången jag upptäckt att det luktar bränt och är väldigt varmt.

Kan jag köra bräkleen på hela bromsen för att rensa den, eller skall jag använda högtryck eller något annat för att få bort värsta salten och skiten efter vintern?

//GF

vfr
2017-03-28, 11:50
Det där med separata handbrombackar vet jag finns på andra bilar, så det var bara en allmän beskrivning. Om VAG har några sådana vet jag inte. Om det finns något typisk problemgrej för just T5 har jag ingen aning om.

MacAllan
2017-03-28, 19:39
Jag har en GTI -05 där jag fått byta båda oken bak pga att "hävarmen" till handbromsen kärvat fast, enligt verkstaden går dom inte att smörja upp, likaså var det ett relativt vanligt problem enligt dom.
Men kolla först så det inte är något annat som är boven.

good.fidelity
2017-03-30, 15:09
Jag har en GTI -05 där jag fått byta båda oken bak pga att "hävarmen" till handbromsen kärvat fast, enligt verkstaden går dom inte att smörja upp, likaså var det ett relativt vanligt problem enligt dom.
Men kolla först så det inte är något annat som är boven.



jag har en misstanke om att detta kan vara problemet eftersom det är periodvis.

Idag körde jag handbroms på parkeringen vid jobbet, får se om det återkommer på vägen hem.

//GF

Clossa
2017-04-01, 13:20
Nästan allt går att smörja upp.En del verkstäder säger att det inte går. Det är delvis sant, för det är inte kostnadseffektivt för kunden.
Släpp av justeringen till handbromswiren( om det finns),lossa wiren från oket. om handbromsarmen kärvar så är felet där,annars troligen i wiren.
Vi tog isär oket på en Golf4 och smorde upp det, inga problem. Det måste lossas från bilen. du bör/måste ha skruvstycke, justerverktyg och tryckluft samt bromsoksfett.
Det är en simpel men slug honstruktion, så gå metodiskt tillväga.
Börja med att kolla så luftnippeln går att lossa,Innan du tar loss oket från bilen.
Glöm inte att sätta en plugg i bromsslangen så inte bromsvätskan rinner ut.

good.fidelity
2017-08-24, 17:29
Jag har nu tagit isär bromsoken bak, det visade sig att ena sidan hade en trasig damask och att glidbultarna (eller vad det nu kallas) som oken glider på var så fulla med skit att bromsoken knappt rörde sig.

Jag har beställt nytt ok, nytt monteringskit och tagit isär och filat ned rosten på monteringsbågen så att allt skall glida finare.

Tänker att jag byter båda oken, beläggen och monteringsdetaljerna...

//GF

Clossa
2017-08-24, 22:56
glöm inte att skivorna måste vara släta (små repor är ok) och lika tjocka från navet och ut.

good.fidelity
2017-08-26, 16:25
glöm inte att skivorna måste vara släta (små repor är ok) och lika tjocka från navet och ut.

Du menar för att gå igenom besiktningen?

//GF

Clossa
2017-08-27, 00:33
Skivans mimimitjocklek är en sak.
Jag menar att skivan måste vara lika tjock från navet och ut, annars kan oket kärva och beläggen slits snett.

good.fidelity
2017-08-28, 15:50
Aha!

Då förstår jag vad du menade.

Det kan vara så att detta redan har inträffat, skall kolla när jag byter.

Tack för infon!

//GF