handdator

Visa fullständig version : Inköp och byte av oljesil Passat 1.8T



MattiasG
2017-03-27, 21:49
Hallå!

Ska hjälpa en polare med byte av oljesil på hans passat 1,8t -01.
Först och främst undrar jag vart man kan inhandla en ny sil smidigast och billigast?
Sedan är det något mer man ska passa på att byta eller göra när man byter silen? Något annat som är värt att tänka på när man byter det?

Tack på förhand.

/Mattias

golf666
2017-03-27, 22:14
Finns hos din närmaste vag handlare, sist jag köpte en kostade den väl ca 150kr. Glöm ej att köpa lim för att täta om tråget samtidigt.

passat2001
2017-03-28, 08:04
Jag böt på min Passat 2001 1.8 T. Jag rengjorde filtret. Det är ett metall filter med finmaskigt nät. Oljepumpen bytte jag samtidigt. Använd lim i stället för packningen. Har en org packning till salu om du i stället vill använda den. Dom bakre tråg bultarna två stycken sitter tokigt till. Du måste baxa svänghjulet för att komma åt dom från ett litet mellanrum underkant. Du får nog lyfta motorn lite i framkant samt släppa lite på framvagnen för att få loss tråget. Ett jäkla skitjobb i alla fall är det. Kanske det det är ide att göra en invärtes spolning av motorn innan.

MattiasG
2017-03-29, 16:48
Hallå!
Tack för svaren, angående lim/packning till tråget, antar att permatex eller nått liknande funkar?

Sen kan ja passa på fråga samtidigt om nån av er vet vart man kan inhandla komplett kamremskit till caddy 08 1,9tdi?
Inga problem och byta de själv? Eller behövs det några specialverktyg eller liknande?

Mange.k
2017-03-30, 21:28
Loctite 5970 andvänds av vw/audi här i sthlm