handdator

Visa fullständig version : Oljepumpshaveri Passat 1,8T-01



Motörbomber
2017-03-27, 04:34
Hej på er alla!
Jag skulle behöva er hjälp att få svar på ett par frågor om oljepumpen i en Passat 1,8T-01
Jag hade tidigare på dagen igår som vanligt gjort en rutinkoll av oljenivån mm på min Passat 1,8T-01 och allt var normalt.Bilen stod orörd några timmar efteråt.
Allting var normalt när jag senare startade och skulle åka hem från garaget.efter ca 500-600 meters körning i 50km/h så rullade jag igenom en korsning på 2:ans växel. I samma ögonblick som jag petade i 3:an och knappt hann trycka på gasen så gick larmet. Oljetrycket försvann plötsligt helt utan förvarning eller orsak,turbotrycket likaså. Stoppade givetvis motorn ögonblickligen och stannade intill kanten. Oljenivån var fortfarande normal,alla kontakter satt som dom skulle och inget oljeläckage fanns.
Ringde en polare och mekaniker som kom och efter allt var dubbelkollat startade jag försiktigt.Motorn "tickade,knackade" lite lätt på tomgång(samma ljud som knackande ventillyftare ungefär) 5 sek senare tjöt larmet igen och jag stoppade motorn igen. Nytt startförsök men denna gång gav jag lite gas och vid ca 12-1500 varv tystnade allt missljud och lät som normalt,dock varnade den i intervaller fortfarande för lågt oljetryck.
Vi konstaterade preliminärt att oljepumpen antingen måste bytas eller i bästa fall rengöras ordentligt och dessutom se om lagren överlevt eller inte. Motorn har rullat ca 30.000 mil,varav ca 1500 problemfria i min ägo.
Mina frågor är om det eventuellt kan räcka att rengöra pumpen och alla kanaler,eller bör jag följa min magkänsla och sätta i en ny pump istället? Vad behöver jag tänka på vid en demontering/montering?
Tips som underlättar arbetet välkomnas!

Mvh/ Micke J

a128
2017-03-29, 10:57
vanligt är att oljesilen blir igensatt

evt. kan en kur med denna olja hjälpa
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja/Mineral/Rengoringsolja-2000032444/ 3642

passat2001
2018-12-31, 06:02
vanligt är att oljesilen blir igensatt

evt. kan en kur med denna olja hjälpa
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja/Mineral/Rengoringsolja-2000032444/ 3642


jag hade kontrollerat att oljetrycks kontakten fungerar, byt den, relativt billigt och enkelt att byta, värre om det är oljepumpen.Grisjobb och krångligt.