handdator

Visa fullständig version : Oljefilter G60



Joda
2007-09-19, 23:27
En fråga..

Vad är det för speciellt med G60-motorns oljefilter. Oljefiltret har samma yttermått som de flesta VAG-4-cyl 80-90-tal.. har. Men tittar man ner i det så är det någon form utav "ventil"? väldigt högt upp i filtret. Vad jag minns så finns inte det i de "vanliga" filtrena.

En fråga till..

Behöver man använda ett sådant filter? Vill man vara noga med filterbyten vid banåka etc. samt om man mekar isär prylarna ofta så kostar det ju en del pengar, då originalfiltret kostar 157 kr. Ett filter till en GTI 16v kostar 70 kr.
EDIT: Jo, jag är lite halvsnål
Berätta så mycket ni vet..

Titta gärna lite i tråden angående oljefilteradapter. Menar att om man bygger om systemet så kanske det inte alls är viktigt att köra på original G60-filter?!

/Johan

Joda
2007-09-22, 15:38
Uppsi wuppsi..

Någon måste ju ha en ide´ om hur oljesystemet på en G60 skiljer sig jämfört med en standard VW?

/Johan

R.Grönberg
2007-09-22, 15:55
Uppsi wuppsi..

Någon måste ju ha en ide´ om hur oljesystemet på en G60 skiljer sig jämfört med en standard VW?

/Johan

Antagligen skiljer det något i och med dom tagit fram ett nytt filter till g60n just då dom säkert hade sparat massa på att ha kvar det gamla filtret.
Sluta snåla och köp rätt filter.
Eller snåla och köp det billiga filtret och kör och se om det funkar.
Hade jag kört på bana mm massa så hade jag nog offrat den 100:- så ofta som man nu byter filter=)

Joda
2007-09-22, 16:36
Antagligen skiljer det något i och med dom tagit fram ett nytt filter till g60n just då dom säkert hade sparat massa på att ha kvar det gamla filtret.
Sluta snåla och köp rätt filter.
Eller snåla och köp det billiga filtret och kör och se om det funkar.
Hade jag kört på bana mm massa så hade jag nog offrat den 100:- så ofta som man nu byter filter=)

Ja du...

Inte riktigt det svaret jag efterlyste, men nu vet jag vad du tycker.

Personligen så vill jag veta VARFÖR det är ett annat filter till G60! Det är inte pengarna som är det viktiga. Dessutom så blir alltid det filtret beställningsvara.
Jag är intresserad av att lära mig allt/mycket. Att bara acceptera faktum kan man göra när man snackar svåra abstrakta ämnen.. Men inte när man pratar om var och hur oljan tar vägen i en motor.
Vissa kan acceptera att saker och ting är på ett visst sätt, jag vill veta varför.

En tanke är ju att det sitter en backventil i filtret för att G-laddaren alltid ska ha olja när man startar upp. Men hur viktigt kan det vara. Den är ju kullagrad. Dessutom så kan ju inte all olja försvinna där ur?! Värre är det ju med kamaxlarna, där är det ju oljefattigt en kort stund innan oljan nått toppen. Kommentarer?

Vadå att VAG hade sparat på att ha kvar det gamla filtret? De har säkert större marginal på G60 filtret. Kunden får ju betala det i sista änden ändå.
Angående det sista påståendet så vill jag inte ha svar ifrån någon VAG-mekaniker som har insyn i sin arbetsgivares prislistor. De kan omöjligt veta vad VAG-tyskland har för deal med företaget som tillverkar oljefilter.

GTI G60
2007-09-22, 16:51
D sitter svårt till så det sitter en "mutter" på undersidan så man får loss det!!
Säkert ingen skillnad för övrigt!!!




Ja du...

Inte riktigt det svaret jag efterlyste, men nu vet jag vad du tycker.

Personligen så vill jag veta VARFÖR det är ett annat filter till G60! Det är inte pengarna som är det viktiga. Dessutom så blir alltid det filtret beställningsvara.
Jag är intresserad av att lära mig allt/mycket. Att bara acceptera faktum kan man göra när man snackar svåra abstrakta ämnen.. Men inte när man pratar om var och hur oljan tar vägen i en motor.
Vissa kan acceptera att saker och ting är på ett visst sätt, jag vill veta varför.

En tanke är ju att det sitter en backventil i filtret för att G-laddaren alltid ska ha olja när man startar upp. Men hur viktigt kan det vara. Den är ju kullagrad. Dessutom så kan ju inte all olja försvinna där ur?! Värre är det ju med kamaxlarna, där är det ju oljefattigt en kort stund innan oljan nått toppen. Kommentarer?

Vadå att VAG hade sparat på att ha kvar det gamla filtret? De har säkert större marginal på G60 filtret. Kunden får ju betala det i sista änden ändå.
Angående det sista påståendet så vill jag inte ha svar ifrån någon VAG-mekaniker som har insyn i sin arbetsgivares prislistor. De kan omöjligt veta vad VAG-tyskland har för deal med företaget som tillverkar oljefilter.

Joda
2007-09-22, 16:57
D sitter svårt till så det sitter en "mutter" på undersidan så man får loss det!!
Säkert ingen skillnad för övrigt!!!


Har också märkt att muttern enbart verkar finnas på dessa filter!! Bra funktion!!

Innuti ÄR det skillnad. Man ser skillnad när man tittar ner i filtret! Frågan är om det GÖR någon skillnad?

/Johan

David L
2007-09-23, 11:53
Har inte jämfört filtren (men kan göra om jag kommer ihåg det) men detta står som data på G60 sen 2.0 16v.

G60:
Öppningstryck by-pass: 2,5
Öppningstryck backsperr [bar]: 0,12
Höjd [mm]: 136
Anslutningsgänga: 3/4" 16 UNF
Diameter (mm): 80

16V:
Öppningstryck by-pass: 2,5
Öppningstryck backsperr [bar]: 0,12
Höjd [mm]: 123
Anslutningsgänga: 3/4" 16 UNF
Diameter (mm): 80

Joda
2007-09-23, 12:26
[QUOTE=David L;18591]

Höjd [mm]: 136

vs.

Höjd [mm]: 123


Verkar vara muttern som skiljer i spec. Knepigt det där...

Tack David..

/Johan

Joda
2007-10-01, 00:10
Någon annan som har en idé?

Frippe
2007-10-01, 00:36
Enligt de gamla reservdelslistor jag har från VWM:s byggen av limited golfen är det samma filter till dessa bilar som G60 bilarna om jag fattat Etka rätt

b 056 115 561 G /vanliga KR/PL mfl.
056 115 561 G /till G60/Limited mfl.

Men det här kanske du redan visste. Och det var ju inte det du frågade om heller! : )

Joda
2007-10-01, 10:13
Enligt de gamla reservdelslistor jag har från VWM:s byggen av limited golfen är det samma filter till dessa bilar som G60 bilarna om jag fattat Etka rätt

b 056 115 561 G /vanliga KR/PL mfl.
056 115 561 G /till G60/Limited mfl.

Men det här kanske du redan visste. Och det var ju inte det du frågade om heller! : )

Alltid bra med för mycket information!! Synd att det är ett unikt filter till G60. Byter man kompressor så verkar det ännu mer onödigt.

Ännu mer synd att ingen vet vad skillnaden är!

Tack Frippe.. Nu är bilen avställd : ( Otroligt att den höll hela säsongen. Jag har använt den nästan varje dag. Är starkt imponerad över hållbarheten på allt. Jag har plågat bilen varje dag!! Så skoj!.. Det enda som hänt verkar vara att det börjat skrammla lite mer ifrån inredningen. : ) Men det är ju bara sportigt : ) Tror att jag avverkat 700 mil ungefär!

Roffe
2007-10-01, 10:19
Det är inte bara så att det är större filtrerings (längre filter) verkan på g60-filtret? ren gissning iom att det är 13mm längre...

Joda
2007-10-01, 10:25
Det är inte bara så att det är större filtrerings (längre filter) verkan på g60-filtret? ren gissning iom att det är 13mm längre...

Det som gör filtret 13mm längre är mutterns som är påsvetsad "under" för att man lättare ska få loss filtret.

Roffe
2007-10-01, 10:31
okej :) antar att det filtret är dyrare då med hehe ;)

Joda
2007-10-01, 10:40
okej :) antar att det filtret är dyrare då med hehe ;)

Ja.. och av någon anledning så verkar muttern kosta 100 kr extra!!! : )

Roffe
2007-10-01, 10:46
100kr extra!! haha det kostar ju inte ens verktygen man kan skaffa på trimtema med en kedja genom en hylsa för att få loss det gamla filtret med ;)

Frippe
2007-10-01, 11:06
nu har jag skummat av nätet lite i jakt på fakta om filtret. Det verkar vara blandade gissningar där ute. Men, nån amerikan menade att g60:ins filter har ett högre flöde genom bypass ventilen. Verkar vettigt, då g60 är kinkigare än 16V med oljan. (eller iaf G-ladern.) Men som sagt, gissningar.

Joda
2007-10-01, 12:02
Skoj att du engagerar dig..

Roligt att tråden fick liv igen!.. Det hade varit roligt att lösa mysteriet.

Hmm... funderar på G60:ns oljetryck. Det kan ju inte vara bra att få för högt tryck in i G-ladern. Där finns det ju ett gäng packboxar. Undra vad en sådan tål innan den börjar släppa igenom olja? Varvtalet måste givetvis vara en faktor av betydelse.

Jag tycker att min kompressor trycker ut endel olja trots renovering för ett tag sedan. Inga större mängder, men klart märkbart.

/Johan

Frippe
2007-10-01, 15:40
jag böt till en större diameter på oljereturen. Jag har fått för mig att det hjälpte ngt. Samma så slabbar ju vevhusventilationen ner en del. Tänkte skaffa catchtank för det, men det är ju inte orginal så jag hoppade över det.