handdator

Visa fullständig version : Volkswagen AG:s årsbokslut 2016



Peter-C
2017-03-16, 21:07
Lite nyheter från veckan som gått. Se "Annualreports" nedan.



Total försäljning (omsättning) 217 miljarder EUR ger c:a 2000 miljarder SEK. (Alla bilmärken totalt).

Resultat efter skatt + 5.4 miljarder EUR ger 51 miljarder SEK.

Antal producerade fordon 10,4 miljoner.


På sidan 23 kan man se en översikt av omslutningen per Brand / division.

http://www.volkswagenag.com/presence/investorrelation/publications/annual-reports/2017/volkswagen/en/Y_2016_e.pdf

CEO Matthias Müller säger "We are back on track!"

http://www.volkswagenag.com/en/news/stories/2017/03/volkswagen-driving-realignment-at-full-speed.html

Översikt:

8808


/Peter

Marcus
2017-03-17, 11:32
Snyggt!

Peter-C
2017-03-17, 20:47
I årsredovisningen finns ett stycke om dieselärendet, sid 91 och framåt. Ganska omfattande redogörelse. Orkar inte lusläsa och lägga ihop kostnaderna.

Ett enkelt sätt att få en bild av kostnaderna kan vara att titta på extraordinära kostnader i bokslutet. Tittar man på ”nyckeltalen” så ser man en rad (se nedan) som kallas för ”Special items”, -7,5 respektive -16,9 miljarder EUR för 2016 och 2015. Summa 24,4 miljarder EUR för bägge åren gör 231 miljarder SEK hittills. Man kan nog anta att merparten av denna siffra består av poster som härstammar från ”the diesel issue”. Så är det förklarat i brödtexten såg jag vid närmare granskning :).


8810

VAG har ju dragit ner kraftigt på kostnaderna för motorsport då de dragit sig ur WRC / VW och 24 timmars / Audi LMP1 klassen (den mest avancerade) för att få bättre siffror.

/Peter

pudas
2017-03-18, 12:50
Är det bara jag som inte fattar ett skvatt av siffertabellerna ovan?
Jag personligen begrep trotts allt: "CEO Matthias Müller säger: We are back on track!"! Vilket ju var glädjande!

Peter-C
2017-03-18, 13:29
Är det bara jag som inte fattar ett skvatt av siffertabellerna ovan?
Jag personligen begrep trotts allt: "CEO Matthias Müller säger: We are back on track!"! Vilket ju var glädjande!

Det har jag full förståelse för! Jag tycker det är intressant att läsa ett bokslut och se vad man kan få ut för information av det. Orkar dock inte att läsa alla 422 sidorna :D:D!

Sammanfattningen finns ju på 3 rader i 1:a inlägget.

/Peter