handdator

Visa fullständig version : Oljud vid låg bränsle nivå ??



Kvarten1
2017-03-16, 15:18
Hej ,

Har en Passat 2012:a 2,0 Tdi som jag märkt ett par gånger att när lampan tänds för låg bränsle nivå tycker jag att jag hör ett surrande ljud hela tiden under bilen ?? Kan detta vara någon bränsle pump som går igång för att suga upp bränslet vid nästan tom tank eller ? Någon som reflekterat över detsamma och är det isåfall nått knas eller något man bör kolla upp för det borde väl inte låta så markant kan jag ju tycka ?

vfr
2017-03-16, 15:50
Är det en vanlig 2-hjuldriven Passat? Eller 4-motion?

Nu vet jag inte hur det är på just Passat, men vissa bilar med bakhjulsdrift (två eller fyrhjulsdrivna) och kardan, har en sadeltank över kardantunneln. Det blir då två "halvor" av tanken och man sätter in en pump för att balansera detta när nivån blir låg. Det låter nästan som något sådant. Alternativt att man helt enkelt hör pumpen mer när tanken är nästan tom och nästan ingen soppa som ljudisolerar runt pumpen.

Kvarten1
2017-03-16, 23:36
Det är en 4-motion :)

Dez_76
2017-03-17, 00:03
Jag upplevde samma fenomen på min -12 4-Motion.

Hej ,

Har en Passat 2012:a 2,0 Tdi som jag märkt ett par gånger att när lampan tänds för låg bränsle nivå tycker jag att jag hör ett surrande ljud hela tiden under bilen ?? Kan detta vara någon bränsle pump som går igång för att suga upp bränslet vid nästan tom tank eller ? Någon som reflekterat över detsamma och är det isåfall nått knas eller något man bör kolla upp för det borde väl inte låta så markant kan jag ju tycka ?

Makke
2017-03-17, 09:57
Hej ,

Har en Passat 2012:a 2,0 Tdi som jag märkt ett par gånger att när lampan tänds för låg bränsle nivå tycker jag att jag hör ett surrande ljud hela tiden under bilen ?? Kan detta vara någon bränsle pump som går igång för att suga upp bränslet vid nästan tom tank eller ? Någon som reflekterat över detsamma och är det isåfall nått knas eller något man bör kolla upp för det borde väl inte låta så markant kan jag ju tycka ?

Som jag förstått det är det relativt vanligt att missljud uppträder i bränslepumpen på Passater av den generationen. Tror det kan vara läge för ett byte?

vfr
2017-03-17, 11:03
Det låter ju isåfall som en kombination med det andra alternativet jag skrev tidigare, alltså att det blir sämre ljuddämpning runt pumpen med mindre soppa i tanken. Annars skulle det väl inte bli högre ljud bara för att det är mindre soppa i tanken.

Danne_
2017-03-19, 15:27
Fick bytt tankpumpen på min gamla 12:as Passat TDI 4m. Det var då ännu garanti på bilen. Var visst rätt vanligt sa verkstan.
Att dom bytt på flertalet bilar.

Cullberg
2017-03-20, 09:11
Bytt på min också, alltrack 2015, Blev dock ingen större skillnad!

Kvarten1
2017-04-03, 11:54
Vad kostar en ny bränslepump ni som nu har bytt ? Samt om det e ett vanligt förekommande problem finns det ingen Goodwill i detta?

Mulder-_-
2017-04-07, 21:53
Vad kostar en ny bränslepump ni som nu har bytt ? Samt om det e ett vanligt förekommande problem finns det ingen Goodwill i detta?

Hade samma problem med oljud från bränslepumpen, inte bara vid låg nivå utan hela tiden, på min tdi 4m -12.
Antingen håller den 10000mil till eller går sönder nästa vecka tänkte jag.

Kommer inte ihåg exakt men tror det var runt 6000 för ny pump inklusive jobbet för att byta på aukt. VW verkstad.
Sedan hade jag 3000 självrisk, skulle gå på maskinskada isåfall, så skulle få ge drygt 3000.

Lite dumsnålt kanske men slutade med att jag köpte en på nästan ny (gått 500 mil) laga.se för 1400 & bytte själv.
Med facit i hand hade jag nog inte bytt den själv, var rätt trångt & tight med utrymmet...men gick bra till slut:)