handdator

Visa fullständig version : Haldex oljepump fungerar ej, Passat 2013



Bjorandr
2017-03-15, 23:30
Hej!

jag har köpt en Passat B7 4-motion 2013 för ca en månad sedan. Airbaglampan började lysa och idag åkte jag till VW och skulle felsöka den.. Då säger de att pumpen till haldexkopplingen inte fungerar, tydligen en felkod som inte syns(?!), detta problem medför att fyrhjulsdriften inte fungerar alls, och pumpen måste bytas. tydligen inte helt ovanligt enligt VW. jag tror att oljan byts i haldexklumpen vid 12000mil (fullservad på vw så det bör vara utfört).
vet inte exakt vad det kostar att byta den, de sa bara att det var väldigt dyrt och ska återkomma under morgondagen.

fler som har eller har haft detta problem?
är det någon som vet vilken typ av pump det ska vara?
vart man kan köpa den förutom på VW?
är det lätt att byta denna själv?

tack på förhand!

Mex165
2017-03-16, 08:51
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-trasig-4-motion

Dez_76
2017-03-16, 20:38
Köpte du bilen privat eller hos handlare?
Är det hos handlare så har du garanti men det kanske du har koll på?

Hej!

jag har köpt en Passat B7 4-motion 2013 för ca en månad sedan. Airbaglampan började lysa och idag åkte jag till VW och skulle felsöka den.. Då säger de att pumpen till haldexkopplingen inte fungerar, tydligen en felkod som inte syns(?!), detta problem medför att fyrhjulsdriften inte fungerar alls, och pumpen måste bytas. tydligen inte helt ovanligt enligt VW. jag tror att oljan byts i haldexklumpen vid 12000mil (fullservad på vw så det bör vara utfört).
vet inte exakt vad det kostar att byta den, de sa bara att det var väldigt dyrt och ska återkomma under morgondagen.

fler som har eller har haft detta problem?
är det någon som vet vilken typ av pump det ska vara?
vart man kan köpa den förutom på VW?
är det lätt att byta denna själv?

tack på förhand!

Bjorandr
2017-03-17, 18:01
Privat, så tyvärr ingen garanti..