handdator

Visa fullständig version : S2-kolvar



gnytt
2007-09-19, 21:58
Håller på att bygga en kr-spis totalrenoverad ska köras med ett Link programerbart sprut, vev å kolvar + svänghjul är på viktning å balansering osv.

Frågan är, behöver man svarva s2-kolvarna för lite lägre komp å är det någon som gjort det, hur mycket blir lagom då (1mm)?

Vilken toppackning hade ni rekomenderat, ABF eller vad den heter, eller koppar, fasst är ju lite klöddigare med glödning eller finns det någon annan packning?

Mvh

Roffe
2007-09-19, 22:05
jag hade inte tagit kopparpackning hellre abf:en i metall bättre att packningen går än något annat först... tycker du inte att s2:ans kompression räcker då du får samma komp i kr blocket som s2:ans orginal? (kommer ej ihåg hur mkt) antar du ska turbo/kompressor konvertera? finns mkt att söka om just s2 kolvar på det gamla forumet.. ;-)

lycka till med bygget

MVH

gnytt
2007-09-19, 22:25
Tack=)
Jo men för mig s2.an ligger på 9;2 i komp om jag inte minns fel å hade funnits lite mer att leva på om man typ kommit strax under 9.

Packningen är i valet i kvalet, kul å veta vad folk som byggt liknande motorer använt för packning.

Japp, ska bli turbo=)

Mvh

Roffe
2007-09-19, 22:37
har inte byggt något (än) men jag har läst och pratat med en lärare på högskolan om just varför kopper eller metall visst koppar är hållbarare men inte kul att byta andra motorkomponenter om de skulle bli ras. då är det bättre tycker jag att byta packning :)

Joda
2007-09-19, 23:16
Halloy..

Jag kör med S2-kolvar och KR-block i min Corrado. Kör dock med kompressorn och inte turbo. Jag har inte svarvat av kolvarna. Jag tänkte att det skulle funka med 9,2:1 i kompratio, då S2:an har det original. Dock så kan man ju tänka tig att S2:ans styrsystem är bättre än mitt. S2:an har ju separata tändspolar etc..

Glöm inte att ta ur lite ur kolvarna för oljesprutmunstyckena i blocket. Jag tror jag har en bild på min hemsida. http://www.cardomain.com/id/joda78

Kör du med programmerbart sprut så har du säkert goda förutsättningar för att kunna köra med originalkomp. Kolla bara på Nyare VAG.. 10,?:1 i kompratio på 2,0 T Fsi. Det funkar uppenbarligen. Jag har iofs bara 0,6-0,7 bars övertryck. Du ska säkert köra med mer..

Jag har misshandlat min motor lagom mycket. Har kört med bredbandslambda och kollat A/F i alla fall. Tog komp-prov med proffsmätare för ett tag sedan. Inga problem.. S2-kolvarna är ju smidda, det pallar med mycket kan jag tro.
Till nästa år blir det fast monterad bredbandslambda och avgastempmätare. (Om man orkar) Funderar på om man skulle kunna bygga en knacksensor med någon form utav mätare/lampa också. vet att "Ted Duell" på forumet hade både "bredbandslambda"-byggsats och Knacksensor-byggsats på sin hemsida.
Ska kolla om jag hittar den adressen.


Nu svarade jag inte på frågan om hur mycket du ska ta av kolvarna för att få ner kompressionsförhållandet till en liten bit under 9. Jag vet faktiskt inte.. 1mm som du skrev låter väl som en vettig "gissning". Men jag skulle nog skippa det. Man tar ju dessutom lite utav kolvtaket.

Johan

gnytt
2007-09-20, 02:39
Okej, tack för svaret, alltid intressant å höra åsikter, tänkte på om man får fråga, vad kör du för toppackning till ditt bygge? Tändningen, tänkte köra med msd spole å sen är det ju tändstyrning till sprutet, borde väll gå å få rätt på hoppas jag=)

Mvh

Joda
2007-09-20, 02:57
Okej, tack för svaret, alltid intressant å höra åsikter, tänkte på om man får fråga, vad kör du för toppackning till ditt bygge? Tändningen, tänkte köra med msd spole å sen är det ju tändstyrning till sprutet, borde väll gå å få rätt på hoppas jag=)

Mvh

Jag kör med original G60-packning. Är ganska sugen på att lyfta toppen för att kolla hur allt ser ut!!! Får se om jag gör det i vinter.

Har testat med 2 olika stift. Märkte ingen skillnad. De ena var i alla fall S2 originalstift. De andra var NGK nånting.. Fick rekomendation ifrån Sn00ken här på forumet. Jag kör med NGK nu.

Tändningen på min är original annars. Tändkurvan ligger i chippet. Jag har inte haft någon möjlighet att ställa tändningen själv. Har man en 16VG60 så är det omöjligt att nå svänghjulet med strobolampa. Skulle ställt tändningen på VW-verkstaden, men då var jag tvungen att lämna in bilen. Hmm. Min blå tempgivare är väl gömd., Och den ska man rycka när man ställer tändningen. Skräpverkstad.. Ingen möjlighet att improvisera. Lite tråkigt, då det verkar som om att det bara är de som har intrument för att ställa tändningen.
Jag har ställt tändningen "på känn".. Det funkar för mig. (Det finns säkert folk som har åsikt om det :)

/Johan

Raz
2007-09-20, 10:48
Håller på att bygga en kr-spis totalrenoverad ska köras med ett Link programerbart sprut, vev å kolvar + svänghjul är på viktning å balansering osv.

Frågan är, behöver man svarva s2-kolvarna för lite lägre komp å är det någon som gjort det, hur mycket blir lagom då (1mm)?

Vilken toppackning hade ni rekomenderat, ABF eller vad den heter, eller koppar, fasst är ju lite klöddigare med glödning eller finns det någon annan packning?

Mvh

Mycket beror ju på hur mycket du ska ladda och vad du siktar på för effekt?

gnytt
2007-09-20, 14:30
Tycker ju den borde orka 1bar i ladd, effekten återstår att se.

Mvh

Roffe
2007-09-20, 15:09
finns lite nyttigt att läsa i FAQ/teknik under trimning :)

Joda
2007-09-21, 07:09
Tycker ju den borde orka 1bar i ladd, effekten återstår att se.

Mvh


Med 1 bars ladd skulle JAG aldrig satsa på ytterligare kompsänkning. Hålla på att fega ger inget. : )

Satsa på bra intercooler och bra evakuering av avgaserna. Fega hellre med tändning i början. Med koll på lambda och avgastemp så skulle jag känna mig trygg.

/Johan