handdator

Visa fullständig version : Fel på mauella höj/sänkningsfunktion på förarstol Passat -03



Jonny
2017-03-04, 15:17
Hej!

Jag har problem på min Passat variant -03 när man ska ändra höjden på förarstolen, den är manuell- ej elektrisk.Det går ganska bra uppåt men under nedrörelsen liksom kuggar det över och man far ned i det nedersta läget. Jag har hittat en ganska grov (ca 20mm dia)och lång fjäder(ca 200mm) under stolen för ett tag sedan. Jag demonterade stolen idag och har sett var denna fjäder ska sitta i den främre infästningen( jämförde med höger stol). Den bakre infästningen är det värre med och det jag tänkte höra med er som förhoppningsvis har mer kunskap om var denna är. Om nån har en sprängskiss på stolen att länka så vore det kanon. Eller om nån har vart med om detta fenomen förr och kanske vet om nått annat gått sönder som måste ersättas tex infästningen för fjädern. Skulle även behöva hjälp med att demontera ratten för rygglutningen så att man får bort plasten runt stolen.

Tacksam för svar!

//Jonny

GTI-nissen
2017-03-05, 10:16
Min fjäder lossnade av någon anledning för några år sedan och jag fattade inte hur den skulle sitta... Jag var iofs lat och tog inte ur stolen. Men trots att jag inte har fjädern så funkar höjdjusteringen ändå.

Jonny
2017-03-05, 10:26
Jag skulle gissa att det är relativt vanligt på dessa stolar,kan ju vara nått annat som gör att stolen rasar ner när jag justerar stolshöjden också. Själva justeringen fungerar på min också men att den rasar ner och kan vara lite skumt om man inte är med på det. jag har hittat var fjädern ska sitta men får inte dit den i det bakre fästet utan skulle behöva demontera plasten runt stolen och för att göra detta behöver jag demontera ratten för ryggstödsjusteringen, vilket verkar vara klurigt. Jag har demonterat gummiringen runt denna och skulle gissa det sitter nånting man ska trycka in för att få den att släppa där.

Peter-C
2017-03-05, 17:58
Samma erfarenhet som Nisse. För några år sedan hittade jag en fjäder under förarsätet på min Passat -00 enl. beskrivning ovan. Den hade brustit i ena änden. Tog ut sätet men gick inte vidare då jag tyckte det verkade bökigt att frilägga för reparation. Hade ingen ny fäder att tillgå just då.

Konstaterade att det funkade som vanligt bortsett ifrån att fjädern inte drog stolen uppåt för att motverka tyngden av föraren när man justerade höjden så det blev ingen reparation.

/Peter

Jonny
2017-03-05, 21:19
Samma erfarenhet som Nisse. För några år sedan hittade jag en fjäder under förarsätet på min Passat -00 enl. beskrivning ovan. Den hade brustit i ena änden. Tog ut sätet men gick inte vidare då jag tyckte det verkade bökigt att frilägga för reparation. Hade ingen ny fäder att tillgå just då.

Konstaterade att det funkade som vanligt bortsett ifrån att fjädern inte drog stolen uppåt för att motverka tyngden av föraren när man justerade höjden så det blev ingen reparation.

/Peter

Tack Peter!


Kan ju vara nått med mekaniken ute vid armen för regleringen av höjden. Det sitter ju en del kugghjul och fjädar som kan fallera vad jag kan förstå. Ska prova att smörja upp lite där och se om det kan vara nått som kärvar.
Men vore bra om nån vet hur man tar bort ratten för ryggläget så man får bort plasten och se bättre hur det ska funka.
//Jonny

hanzon
2017-03-06, 11:17
🤢[emoji848][emoji849][emoji15][emoji848]

passat2001
2017-03-06, 13:20
på min passat 2001 så slutade justeringen av stolen i fram och bak länges läge att fungera. Rengjorde mekanismen med Biltemas bromsrengöringen sen CRc 56 sen funkade den klanderdritt. Samlas massor med damm inunder.