handdator

Visa fullständig version : OBDeleven



Petunian
2017-03-03, 19:43
Jag har använt OBDeleven en tid till min GTi-16.
Borde vi kanske ha en "Mapp" för den såsom det finns för VCDS?
Happy coding.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

vfr
2017-03-03, 20:09
Vad är det som gör den speciell? Vad kan den göra som inte andra OBD-verktyg kan? Ingen kritik, mera nyfiken.. :)

Petunian
2017-03-06, 07:28
Jag vill inte försöka jämföra den med de verktyg du syftar på. Visste inte ens om att det fanns andra som kan jämföra sig med OBDeleven. Jag trodde de flesta andra bara är för att läsa av men inte för att koda om mm.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

vfr
2017-03-06, 10:53
Kan den här koda om saker? Jämförelsen jag gjorde var med vanliga enkla OBD-verktyg som i princip bara kan läsa och nolla felkoder samt läsa ut lite mätvärden. Sådana finns det 13 på dussinet idag...

Haugeman
2017-03-06, 10:54
Obdeleven är som en lite enklare vcds. Den kan användas för bl.a kodning osv ja. Kostar värl runt 60 $ i staterna.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

vfr
2017-03-06, 11:07
Låter ju som en vettig pryl om man inte riktigt har behov av full VCDS-funktionalitet.

Petunian
2017-03-06, 22:45
Låter ju som en vettig pryl om man inte riktigt har behov av full VCDS-funktionalitet.
Kika lite här så ser du vad den kan.
https://obdeleven.com

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

mangewide
2017-05-30, 19:22
Grym denna pryl!

Gjorde allt detta på min nya GTI på 10min :)

Stängt av strålkastar rengöringen ( bara på sommaren )
Minne så att stolsvärmen inte blir nollställd när man stängt av bilen
Man ser fläkthastigheten
Larm tjuter inte när man öppnar dörren med strålkastarna på.
Bakljus tänka hela tiden ( skitsnyggt )
Blinkersbak lyser, när man öppnar baklucka ( snyggt och varnar bakomvarande )
Justerat "fakeljud" till mindre.

candyweiss
2017-07-17, 10:01
Justerat "fakeljud" till mindre.
Vad är "fakeljud"? Har det med motorljud att göra?

vfr
2017-07-17, 10:45
Alla GTI sedan generation 5 har någon form av förstärkt ljudbild i kupén. På gen 5 var det en s.k. "noisepipe" i motorrummet som ledde insugsluft till ett membran i torpedväggen. På gen 7 är det högtalarljud och elekriskt styrbart hur mycket ljud det ska vara.

candyweiss
2017-07-18, 11:26
Alla GTI sedan generation 5 har någon form av förstärkt ljudbild i kupén. På gen 5 var det en s.k. "noisepipe" i motorrummet som ledde insugsluft till ett membran i torpedväggen. På gen 7 är det högtalarljud och elekriskt styrbart hur mycket ljud det ska vara.
Aha, okej. Då är det inget som finns på alla nyare VW.

candyweiss
2017-07-24, 10:12
Jag har avaktiverat start/stopp med en sån här kodningsdosa https://www.eftermontering.se/kodningsdosor/105-start-stop-avaktivering.html?search_query=start+stopp&results=1
Nu ar jag beställt en OBDeleven och undrar om någon vet om jag måste aktivera start/stopp med dosan innan jag börjar använda min OBDeleven?

Peter-C
2017-07-24, 12:29
Jag har avaktiverat start/stopp med en sån här kodningsdosa https://www.eftermontering.se/kodningsdosor/105-start-stop-avaktivering.html?search_query=start+stopp&results=1
Nu ar jag beställt en OBDeleven och undrar om någon vet om jag måste aktivera start/stopp med dosan innan jag börjar använda min OBDeleven?

Nej, det behöver du inte.

Troligen har dosan justerat samma parameter som du kan påverka med obd11 eller vcds.
Vi vet ju inte vilken parameter dosan har använt. Gissningsvis 1:a hand voltage parametern i 2:a hand temperatur parametrarna.

/Peter

PS Parametern i "1:a hand" är denna som jag åsyftar :) :

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?19615-Ta-bort-Start-Stopp-funktion-motor-Golf-7&p=197555&viewfull=1#post197555

candyweiss
2017-07-29, 10:04
Jag har nu en OBDeleven till min Tiguan 2.0tsi-17. Jag har fabriksmonterat originallarm, jag aktiverar akustiskt ljud för låsa/öppna bilen i OBDelevenappen, men det fungerar inte. Någon som känner igen detta problem?

mangewide
2017-07-30, 19:59
Jag har nu en OBDeleven till min Tiguan 2.0tsi-17. Jag har fabriksmonterat originallarm, jag aktiverar akustiskt ljud för låsa/öppna bilen i OBDelevenappen, men det fungerar inte. Någon som känner igen detta problem?

Nix, men det finns appar som inte verkar funka klockrent än. Jag får inte det att funka att stänga av larmen när man öppnar dörren med tändningen påslagen...tex..

Petunian
2017-07-31, 07:50
Jag har nu en OBDeleven till min Tiguan 2.0tsi-17. Jag har fabriksmonterat originallarm, jag aktiverar akustiskt ljud för låsa/öppna bilen i OBDelevenappen, men det fungerar inte. Någon som känner igen detta problem?Hej, ibland kan man behöva göra en återställning av "Car" i ditt entertainmentsystem innan vissa appar fungerar. Jag har aktiverat just den funktionen på min GTi och det fungerar.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

candyweiss
2017-07-31, 13:28
Hej, ibland kan man behöva göra en återställning av "Car" i ditt entertainmentsystem innan vissa appar fungerar. Jag har aktiverat just den funktionen på min GTi och det fungerar.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Är det "Fabriksinställning" under "Car" du menar?

Återställs allt då? Tex även alla radioinställningar med stationsloggor.
Hur går det med allt som jag redan ändrat med OBDeleven?

Petunian
2017-07-31, 16:44
Är det "Fabriksinställning" under "Car" du menar?

Återställs allt då? Tex även alla radioinställningar med stationsloggor.
Hur går det med allt som jag redan ändrat med OBDeleven?Precis, du är rätt i menyn.
Det du kodat påverkas def inte. Kan inte minnas att heller radiokanaler försvunnit.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

candyweiss
2017-07-31, 19:19
Precis, du är rätt i menyn.
Det du kodat påverkas def inte. Kan inte minnas att heller radiokanaler försvunnit.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Testade nyss med en fabriksåterställning, men det hjälpte tyvärr inte.

Junfors
2017-11-26, 16:36
Jag skulle vilja programmera om så bakljus lyser när man har ljuskopplaren på AUTO och DRL:en lyser.

Detta är på min Tiguan 2013

Det finns ju ingen färdig obdeleven app för det. Någon som vet om det går och hur man gör i så fall.

Skickat från min F8331 via Tapatalk

NissePisse
2017-12-13, 14:27
Hej!

Är det någon som vet om man kan få in SOC i kombi-instrumentet? Normalt så håller man in resetknappen för trippmätaren med tändning på och motorn avstängd. Efter cirka 5-6 sekunder kommer då SOC upp. 0-100%

Skulle vara smutt att se så man inte dödar batteriet med dieselvärmaren.

Haugeman
2017-12-16, 15:56
Hej!

Är det någon som vet om man kan få in SOC i kombi-instrumentet? Normalt så håller man in resetknappen för trippmätaren med tändning på och motorn avstängd. Efter cirka 5-6 sekunder kommer då SOC upp. 0-100%

Skulle vara smutt att se så man inte dödar batteriet med dieselvärmaren.Lite enklare att Svara om du skriver vilken bil det gäller. Jag har kodat in detta i min -17 gti cs.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

NissePisse
2017-12-26, 03:31
Lite enklare att Svara om du skriver vilken bil det gäller. Jag har kodat in detta i min -17 gti cs.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Det har du ju ganska rätt i.
Det gäller en Passat -17. Ej GTE.