handdator

Visa fullständig version : Polo -98 tjyvdör



Hondendär
2017-02-20, 21:47
Hej!
Trodde en dag i april att jag gjorde ett riktigt kap. Köpte mig en Polo -98. Totalt basic som inte ens gått 10k mil. Kamremmen var bytt och allt verkade så strålande så det knappt var sant. Och en månad senare började problemen...
På väg hem dog bilen mitt i en rondell i rusningstrafiken naturligvis. Den startade direkt och jag körde hem till garaget där vi kollade bla batteriet, det var hur fint som helst. Fick tips om laddningsregulatorn så den bytte jag bara några dagar efter.
Sen fick hastighetsmätaren spunk och visade +10kmh. Varje gång bilen dog (för det var inte laddningsregulatorn) så hoppade den upp ytterligare 10kmh....
Bilen tog mig till och från jobbet vilket är dess syfte iof. Men när hastighetsmätaren inte räckte till mer blev det lite drygt.
Bytte hastighetsmätarsensorn och den lilla plastpinnen. Nä. Men iallfall. Fick hjälp att felsöka bilen och har hittills bytt instrumentpanel, batteriet, tempmätare och lambdasonden. Den läcker olja trots byte av vevhuspackning (där ena bulten dessutom blivit gängpaj för att den satt åt alldeles för hårt)
Men det mest irriterande är detta jäkla tjyvdöende i rondeller och korsningar! Jag är ganska novis och har tömt mina kontakter på tips.
Den dör alltså när jag kopplar ur och rullar in på friläget. Ibland hostar den till och räddar upp sig men oftast så pjööh lägger den av.
Spricka på vacuumslang? (Vart ska jag börja leta?) Spjällhuset? (Något man fixar enkelt eller måste man göra grundinställning med hightec?)

a128
2017-02-20, 22:17
man kan läsa ur motorns felkoder med en sådan:
http://www.ebay.com/itm/162355433366
för att få en vägledning

pudas
2017-02-21, 04:05
Att byta komponenter på måfå efter tips från bekanta blir oftast mycket dyrt och tar en oändligt lång tid, speciellt för en novis.
I sådana här fall kan det vara läge att överväga att lämna bilen till en duktig bilverkstad med vana att felsöka på lite äldre bilar.

Hondendär
2017-02-21, 08:22
Ja precis. Beskrev nog lite virrigt ser jag nu när jag läser igenom.
Till problemen tillhör att den började gå överjävligt dåligt. Svår att starta utan gaspådrag och svajjig tomgång. Allt det är åtgärdat och den går fint nu och passerade besiktningen utan anm. Så flertalet av komponenterna är bytta av anledning. Har varit och felsökt med dator och fått fram att dessa var anledningen till att den gick som det gjorde.
Nu har jag bara ett problem kvar. Och är det något jag kan fixa själv så gör jag gärna det. Behöver liksom bara en liten hint om vart jag ska börja leta. :rolleyes:

a128
2017-02-21, 10:19
Vad är det för motorkod ?

Hondendär
2017-02-21, 10:34
Vad är det för motorkod ?

Det är APQ.

a128
2017-02-21, 10:59
https://minfil.org/U7G8v0b9b0/polo_apq.pdf

pudas
2017-02-21, 13:15
Allt det är åtgärdat och den går fint nu och passerade besiktningen utan anm. Så flertalet av komponenterna är bytta av anledning. Har varit och felsökt med dator och fått fram att dessa var anledningen till att den gick som det gjorde.
Nu har jag bara ett problem kvar. Och är det något jag kan fixa själv så gör jag gärna det. Behöver liksom bara en liten hint om vart jag ska börja leta. :rolleyes:

Då skulle jag ju börja misstänka att det är något som inte genererar felkoder. Jobba systematiskt, ta inget för givet, det finns folk som lyft ur motorn trotts att felet var att det inte fans bensin i tanken! Uteslut inte en komponent bara för att den nyligen är bytt heller! Jobba dig igenom varje delsystem i tur och ordning.

a128
2017-02-22, 10:28
Kolla noga slangen mellan bromservo och motorns insug och dess anslutningsdetdaljer

även en kärvande tomgångsmotor skulle kunna ge sammas symptom

Hondendär
2017-02-22, 20:49
Kolla noga slangen mellan bromservo och motorns insug och dess anslutningsdetdaljer

även en kärvande tomgångsmotor skulle kunna ge sammas symptom

Tack. Ska undersökas i helgen ��