handdator

Visa fullständig version : Takräcke Golf Gti Mk5



loadmaster
2017-02-17, 09:08
Måste få tag i ett takräcke snarast till Golfen och har tittat på lite olika varianter.
Thule har en variant som ska passa till Mk5 utan rails, men så säljs också en kitsats till denna. Måste man ha denna eller funkar enbart fotsatsen?

Finns det några andra universal som skulle kunna funka?

Om det är någon som har ett liggandes till salu omgående så hör av er :)

vfr
2017-02-17, 09:27
kitsats till denna

Vad är det för något? Har du länkar till båda varianterna så hade det varit lättare att se.

Jag har skaffat lastbågar till min. Det är en Thulevariant med stora platta "fötter" som vilar mot taket. Det känns dock inte som en helt optimal lösning med tanke på lackskav. Jag har faktiskt inte använt dom ännu, så jag kan inte säga hur dom funkar.

Annars finns det en annons (https://www.blocket.se/uppsala/Takracken_till_VW_Golf_modell_5_och_6_71469929.htm ?ca=15&w=3) på blocket med originalbågar. Det är inte så jättelångt från dig.

loadmaster
2017-02-17, 10:02
Det är denna sats (https://www.carparts.se/thule-kitsats/264-kitsats-thule-rapid-1xxx.html)
Ser ut som den varianten klämmer fast i dörrspringan.

vfr
2017-02-17, 10:53
Det kan jag inte tänka mig att man måste ha kitsatsen. Det finns inte på mina iaf. Der ser ju mest ut som extra skydd att sätta mellan. Även mina Thule är den varianten som klämmer i dörrspringan. Men sedan tas själva lasten upp av dom stora fötterna mot taket.

Jag tittade lite på den modellen i annonsen jag länkade. Den ska ligga an mot den lilla nedsänkningen, "rännan", i kanten på taket. Bra tänkte jag, då kanske det inte blir så mycket grus och slitage på själva taket. Men vid närmare titt på dom fötterna så liknar dom Thules variant väldigt mycket. Det är fortfarande en stor fot mot taket, bara att den har en liten kant som går ner i rännan. Så egentligen ingen större skillnad mot Thules variant, vad jag kan se.

På tidigare bilar jag haft så har det antingen varit den varianten som klämmer om dropplisten (gamla bilar), eller en variant som skruvas i nedsänkta spår under lister på taket (nyare bilar). Dessa varianter känns mycket bättre än en stor fot som ska ligga an mot lacken.

Megapolaren
2017-02-17, 13:13
Till alla Golf/Polo etc utan rails finns det mig veterligen bara en typ av takräcke. Det är sådana som på olika sätt ligger direkt mot taket (lacken...) och sedan klämmer fast sig mot karossramens överkant.

De olika märkena (Thule mm) har ett system som består av tre delar - fotsats, kitsats och rörsats.

Fotsatsen är oftast samma för alla bilar (t.ex. Thule 754). Sedan kompletterar man med ett lämpligt lastbärande rör i en bredd som passar bilen. Slutligen måste man ha den så kallade kitsatsen. Denna innehåller märkes- och modellspecifika gummifötter som ligger mellan karossen och fotsatsen samt de metallbitar som behövs för att foten ska kunna klämma fast sig mot karossen.

I klartext: det finns mig veterligen inga kompletta universaltakräcken som passar en Golf MK5. Men eftersom det bara är kitsatsen som är modellspecifik kan du alltså köpa fotsats och rörsats, var för sig eller tillsammans, på tex blocket till ett bra pris och sedan bara komplettera med en kitsats för MK5. Byter du senare till en MK6 så är det samma sak, det behövs bara en ny kitsats.

//

vfr
2017-02-17, 13:43
Då finner jag mig rättad i antagandet att man kanske inte behöver kitsatsen. :)

Det finns en hel del begagnade på blocket, även sådana kompletta för Golf 5.