handdator

Visa fullständig version : Vilken ska jag välja? Alltrack 190, 220 eller Kodiaq?



Macke K
2017-02-13, 10:45
Hej!

Jag står i begrepp att skaffa förmånsbil och behöver en bil som rymmer familj med två barn, barnvagn och packning, en del skrymmande prylar i övrigt och som får dra minst två ton med ganska högt kultryck. Just den stora vagnen som bilen ska dra ibland gör att bilar med lite högre och styvare chassin har förtur. Kör en Passat -07 idag som funkar bra men är lite trång i höger framstol framför minstingens stora barnstol (som kommer hänga med i tre år till innan hon kan sitta framåtvänd).

Vi kör i dagsläget ca 1500 mil/år med privat bil, men då brukar jag hyra en del bilar i tjänsten, så jag räknar med ca 2000 mil, fördelat ca 50/50 privat/i tjänsten. Kör en del långkörningar med närmaste släkten 35-50-75 mil bort och bilsemester etc.

Jag har kikat på Skoda Kodiaq som verkar vara en förnuftig bil men är generellt lite skeptisk till SUVar då jag inte ska ut i spenaten och köra och misstänker att den högre markfrigången är på bekostnad av väghållning och förbrukning, särskilt i högre farter. Har inte kört så mycket SUV mer än en XC60 D5 Polestar R-line och en Tiguan TSI200 2011 R-line, och det var ju trevliga bilar men trevligheten bestod främst i maxutrustningen =)

Mot Kodiaq ställer jag Passat Alltrack. Jag gillar stilen, men framförallt paketeringen. Den är väldigt lagom och gör inte bort sig i någon gren är mitt intryck, möjligen är det en lite tråkigare bil rent "imagemässigt", på gott och ont.

Men så till frågan:
Har ni några råd att ge mig gällande valet mellan följande:
-Kodiaq Style med business- och dragpaket samt virtual pedal och minne i förarstolen
-Passat Alltrack GT TSI220 med DCC, Executive Businesspaket, dragpaket, förarstol med minne och LED High
-Passat Alltrack GT TDI190 med Executive Businesspaket, dragpaket, dieselvärmare, förarstol med minne och LED High

Marcus
2017-02-13, 11:12
Jag är absolut ingen SUV-människa, lätt allergisk faktiskt och jag ser bara nackdelar med biltypen baserat på mitt användningsområde. Jag har testat Tiguan och väghållningen jämfört med Passat är enligt min mening på alla sätt sämre, bara det att du sitter högt upp och åker ger mig känslan av att hela bilen ska välta. Jag drar automatiskt ner på farten då jag tycker det är obehagligt att köra snabbt och i snabba kurvor med SUV. I rondeller känns det som att bilen ska tappa balansen och välta. Det kanske är jag som är för van vid låga, välplanterade bilar :) Som jag ser det och som även exempelvis olika motortidningar bekräftar, är den låg- eller högbyggda (Alltrack) kombin bättre på alla sätt förutom för de som absolut behöver de sista centimeternas markfrigång och högre insteg. Passat ger bättre komfort, bättre väghållning, bättre prestanda, bättre bränsleförbrukning etc.

Gällande Passat TSI 220 eller TDI 190 - provkör och bilda dig en uppfattning. Beror nog mest på egna personliga krav, möjligheter och preferenser vilket som passar bäst. Två trevliga och bra motorer båda två. Men generellt, om man drar tungt, brukar ju vridmomentet i dieseln vara intressant. Men om man inte drar så mycket så ofta, så kanske det inte spelar någon roll, det är ju inte så att TSI 220 är svag på något sätt. Men du, varför väljer du inte parkeringsvärmaren också till TSI 220?

Macke K
2017-02-13, 13:00
Tack för inspel. Du bekräftar ungefär det jag har tänkt gällande väghållningen.

När det gäller dragviljan så kör jag sällan tunga släp långt. Det är alltså inte semesterhusvagn jag har, men bilen ska ändå kunna dra en Airstream på ca 2ton emellanåt. Och även om en bensinare får kämpa lite mer så funkar det (har dragit den med en BMW E46 320 på 170hk - det gick men slet på bakdämparna...).


Men du, varför väljer du inte parkeringsvärmaren också till TSI 220?
Ja det kan man ju undra. Missade nog bara den =)

Men det här med DCC då. Är det något att ha?

Marcus
2017-02-13, 13:11
Är inte DCC standard på Passat Alltrack TSI 220? På Passat TSI 220 är det standard. Jag har en Passat, inte Passat Alltrack och jag har inte kört en Alltrack så jag vet inte hur komfort och väghållning är exakt på den, men är den ganska lik Passat så rekommenderar jag DCC. Jag valde till DCC (har GT TDI 190) och jag kör oftast dämparna i Comfort och får då just riktigt fin komfort. Vid körning på snabb Autobahn/motorväg ställer jag ibland dämparna i läge Sport, då blir bilen riktigt hård och fin. Jag har 17" hjul, därför att jag vid detta köp prioriterade rullkomfort och låg ljudnivå. Jag har kört flera vanliga Passat utan DCC och jag måste säga att VW gjort ett riktigt fint fjädringsjobb även utan DCC, men DCC lyfter verkligen komforten till en högre nivå. Särskilt om man kör på vägar med lite sämre beläggning.

Edit: ser nu att DCC är standard på Alltrack TSI 220. Dessutom har den DSG7, medan TDI 190 har DSG6. Så där tycker jag nog att ganska mycket talar för TSI 220 totalt sett.

vfr
2017-02-13, 13:30
Nu har jag inte riktigt all den erfarenheten av bilarna som Marcus har, men håller med om i stort sett allting. Också lite anti mot SUV:ar om man inte verkligen ska ut i terrängen. Precis som Marcus är jag också mån om ljudnivå.

Macke K
2017-02-13, 14:09
Jo, DCC ingår i TSI, men inte TDI. Det är egentligen skillnaden, förutom motorernas karaktär såklart och växellådan som du skriver. Dieseln är sexväxlad och bensinaren sjuväxlad.

En annan sak är ju hur värdet står sig. Mycket snack om dieselns negativa sidor nu, kanske är det en vändning på gång. Och i så fall är det ju bättre att ha en bensinare (en av få) när det är dags att byta.

Marcus
2017-02-13, 14:17
Diesel kommer vara fortsatt populärt och efterfrågat i större bilar, bilar i D, E och F-segmenten. Passat hör hemma i D. Det du refererar till nu är mest bekymmer som anförs av olika haters, lobbyister m.fl. som vill få folk att bli skärrade. Den krassa verkligheten ser lite annorlunda ut, våra bränslen är fortfarande hårt beskattade vilket gör att diesel är ett bra alternativ för många. Nu tolkade jag det som att du skulle skaffa förmånsbil så då spelar det väl ingen som helst roll för just din del hur det utvecklar sig? :confused: Hur som helst är de dieselbilar som säljs idag Euro 6 bilar och ska man framöver införa någon form av begränsningar så lär det gälla främst äldre dieselbilar, som i äldre än Euro 5. Man kan inte ändra spelreglerna hur som helst. Däremot, om du ofta kör i storstäder, så skulle det kunna införas förbud mot andra fordon än el och laddhybrider, i de centrala delarna. Men då spelar det ju ingen roll som du väljer TSI 220 eller TDI 190, samma problem i alla fall :)

Dez_76
2017-02-13, 14:35
Hej!

Jag står i begrepp att skaffa förmånsbil och behöver en bil som rymmer familj med två barn, barnvagn och packning, en del skrymmande prylar i övrigt och som får dra minst två ton med ganska högt kultryck. Just den stora vagnen som bilen ska dra ibland gör att bilar med lite högre och styvare chassin har förtur. Kör en Passat -07 idag som funkar bra men är lite trång i höger framstol framför minstingens stora barnstol (som kommer hänga med i tre år till innan hon kan sitta framåtvänd).

Vi kör i dagsläget ca 1500 mil/år med privat bil, men då brukar jag hyra en del bilar i tjänsten, så jag räknar med ca 2000 mil, fördelat ca 50/50 privat/i tjänsten. Kör en del långkörningar med närmaste släkten 35-50-75 mil bort och bilsemester etc.

Jag har kikat på Skoda Kodiaq som verkar vara en förnuftig bil men är generellt lite skeptisk till SUVar då jag inte ska ut i spenaten och köra och misstänker att den högre markfrigången är på bekostnad av väghållning och förbrukning, särskilt i högre farter. Har inte kört så mycket SUV mer än en XC60 D5 Polestar R-line och en Tiguan TSI200 2011 R-line, och det var ju trevliga bilar men trevligheten bestod främst i maxutrustningen =)

Mot Kodiaq ställer jag Passat Alltrack. Jag gillar stilen, men framförallt paketeringen. Den är väldigt lagom och gör inte bort sig i någon gren är mitt intryck, möjligen är det en lite tråkigare bil rent "imagemässigt", på gott och ont.

Men så till frågan:
Har ni några råd att ge mig gällande valet mellan följande:
-Kodiaq Style med business- och dragpaket samt virtual pedal och minne i förarstolen
-Passat Alltrack GT TSI220 med DCC, Executive Businesspaket, dragpaket, förarstol med minne och LED High
-Passat Alltrack GT TDI190 med Executive Businesspaket, dragpaket, dieselvärmare, förarstol med minne och LED High

Har du kollat på Passat Alltrack GTS, den har DCC som standard.

Macke K
2017-02-13, 15:36
Har du kollat på Passat Alltrack GTS, den har DCC som standard.

Jo men den drar iväg lite väl prismässigt. Både inköpspris och förmånsvärde blir lite över vad jag tänkt mig.

Gällande andrahandsvärde och förmånsbil spelar det roll om man är anställd av sig själv ;)

CupRacing
2017-02-14, 10:39
Reagerade lite på det första stycket om barnstol och dåligt med plats. Då du inte verkar vara styrd av märken, har du kikat på Superb? Visst den finns inte i Alltrack men utrymmet i baksätet och därmed framsätet är riktigt bra! TSI220 finns ej, men TDI190 är valbar.

Macke K
2017-02-14, 13:53
Reagerade lite på det första stycket om barnstol och dåligt med plats. Då du inte verkar vara styrd av märken, har du kikat på Superb? Visst den finns inte i Alltrack men utrymmet i baksätet och därmed framsätet är riktigt bra! TSI220 finns ej, men TDI190 är valbar.

Ja den är rimlig men jag tycker dels att den är för stor (främst för lång) och så behöver jag det lite högre och styvare chassiet som alltrack har.

Marcus
2017-02-14, 14:00
Jag har en Passat 2016 med superstor bakåtvänd BeSafe iZi Kid X3 Fix i baksätet. Den bästa och säkraste stolen på marknaden. Det är inga problem att sitta framför den. Jag är ca 180 cm lång. Men jag rekommenderar att testa själva, man upplever saker och ting olika, inte minst sådana här saker. Visst är Superb större i baksätet, men den är, enligt min mening, sämre att köra, känns inte lika distinkt och fjädringen bottnar lätt bak om man lastar tungt. Men av större betydelse är att den inte är särskilt prisvärd jämfört med Passat.

henrik_k
2017-02-16, 22:57
Jag har en Passat 2016 med superstor bakåtvänd BeSafe iZi Kid X3 Fix i baksätet. Den bästa och säkraste stolen på marknaden. Det är inga problem att sitta framför den. Jag är ca 180 cm lång. Men jag rekommenderar att testa själva, man upplever saker och ting olika, inte minst sådana här saker. Visst är Superb större i baksätet, men den är, enligt min mening, sämre att köra, känns inte lika distinkt och fjädringen bottnar lätt bak om man lastar tungt. Men av större betydelse är att den inte är särskilt prisvärd jämfört med Passat.

Kan bara hålla med. Framsätet framför en izi kid X3 isofix är "dugligt" för en vuxen människa. Jag kan bara jämför med mina tidigare bilar där jag haft samma stol och Passat B8 är klart rymliga i den aspekten än Passat cc -10 samt Touareg -12.

Macke K
2017-02-27, 15:56
Tack för alla synpunkter. Ska provköra TSI220 och se hur den känns.

Det jag menade gällande barnstol är att i min nuvarande Passat -07 är det lite trångt, men i nya Passaten är ju utrymmet i baksätet betydligt större.

Var lite inne på en Subaru Outback också men att man inte kan välja tillvalen själv utan måste ta de färdiga paketen gör att den drar iväg i pris. Kodiaq är inte helt ute ut matchen. Väldigt mycket bil för pengarna trots allt. Men då får man ju vänta ett halvår...

Marcus
2017-03-08, 12:15
Har det blivit någon beställning? :)