handdator

Visa fullständig version : Parkeringljus problem besikning Golf 7



Balders
2017-02-12, 12:20
Hej!
Jag var igår och besiktade sambons bil för första gången sen den var ny.
Fick en anmärkning på parkeringsljuset fram inte fungerade ihop med halvljuset.
När man har reglaget i läge noll lyser varselljuset och i parkeringsläget lyser p-ljuset.
Men när vrider på halvljus slocknar p-ljus och bara halvljuset lyser.
Har varit så sen bilen var ny och besiktningsmannen menar på att det kan vara en inställningsfel
på bilen när den kom från fabrik till Sverige.
Någon annan som haft detta problem och jag antar att det är enkelt fel att fixa på Volkswagen?
Bilen är en Golf 7 med vanliga Halogen lampor.
Med vänlig hälsning Pirre

Blåbäret
2017-02-12, 13:20
Kan någon hitta vilket lagrum det är som säger att halvljuset och parkeringsljuset ska lysa samtidigt? Eller är besiktningskillen ute och cyklar?

Det som jag kan hitta är https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/vagtrafikkungorelse-1972603_sfs-1972-603 , 90 §. "Används helljus behöver inte halvljus eller parkeringsljus vara tänt. Inte heller behöver parkeringsljus vara tänt, när halvljus används. Förordning (1983:807)."

Har det tillkommit nya regler efter 1983 som jag ännu inte hittat?

Peter-C
2017-02-12, 14:41
Var inne på besiktningen 1:a gången med vår Golf 1.4 TSI för 4 veckor sedan. Bilen gick igenom UA och har halogen.

Samma funktion som du har - När halvljuset är på så lyser inga andra lampor i lykthuset. I "parkeringsläge" lyser helljuset med reducerad kraft, kraftigare i DRL läge.

/Peter

Balders
2017-02-12, 15:18
Hmm undrar också om besiktningsgubben har verkligen rätt.
Ringde och kollade med farsgubben som också har samma bil och det är exakt likadant på hans bil.
Ska man behöva ringa VW huvudkontor och kolla läget?

Peter56
2017-02-12, 15:57
Hej!
Jag var igår och besiktade sambons bil för första gången sen den var ny.
Fick en anmärkning på parkeringsljuset fram inte fungerade ihop med halvljuset.
När man har reglaget i läge noll lyser varselljuset och i parkeringsläget lyser p-ljuset.
Men när vrider på halvljus slocknar p-ljus och bara halvljuset lyser.
Har varit så sen bilen var ny och besiktningsmannen menar på att det kan vara en inställningsfel
på bilen när den kom från fabrik till Sverige.
Någon annan som haft detta problem och jag antar att det är enkelt fel att fixa på Volkswagen?
Bilen är en Golf 7 med vanliga Halogen lampor.
Med vänlig hälsning Pirre

Ring till Svensk Bilprovnings huvudkontor och fråga vad det är för regler som gäller.

MacAllan
2017-02-12, 19:07
Hej!
Jag var igår och besiktade sambons bil för första gången sen den var ny.
Fick en anmärkning på parkeringsljuset fram inte fungerade ihop med halvljuset.
När man har reglaget i läge noll lyser varselljuset och i parkeringsläget lyser p-ljuset.
Men när vrider på halvljus slocknar p-ljus och bara halvljuset lyser.
Har varit så sen bilen var ny och besiktningsmannen menar på att det kan vara en inställningsfel
på bilen när den kom från fabrik till Sverige.
Någon annan som haft detta problem och jag antar att det är enkelt fel att fixa på Volkswagen?
Bilen är en Golf 7 med vanliga Halogen lampor.
Med vänlig hälsning Pirre
Tror besiktningsgubben får gå en ny kurs ;)

Hämtat från körkortsteorin.

Vilken belysning får kombineras med halvljus?

Du får kombinera halvljus med parkeringsljus. Det är inte tillåtet att kombinera halvljus med dimljus, varselljus eller extraljus.


Han blandar nog ihop får med skall..

Det enda jag kan tänka mig är att om man vrider på halvljuset skall det övergå till parkeringsljus om man stänger motorn.

Balders
2017-02-25, 11:01
Så äntligen är problemet löst med bilen.
Kontakade våran säljare på VW och förklarade problemet ang. besiktningen och han blev också väldigt ställd.
Det här kan inte stämma sa han så ärendet gick vidare till verkstadschefen på VW och kontakade bilprovning
där vi besiktade bilen.
I torsdags fick vi ett glädjande samtal från våran säljare.
Han som hade besiktat våran bil hade gjort fel och dom hade nollställt besiktningsprotokoll till en godkänt besiktning.
Så ett stort tack till VW Aröd för hjälpen med problemet :)

J.L
2017-02-25, 12:59
Härligt att det löste sig!

vfr
2017-02-25, 15:22
Jag säger detsamma! :)

pudas
2017-02-25, 17:14
Ja det är ju fint att det löste sig med att berörda parter tog sig ann frågan!:)

Dock finns det en viss relevans i att parkeringsljuset ska lysa tillsammans med halvljuset, då tanken med det är att parkeringsljuset ska fungera som en typ av nödljus i fall en halvljuslampa lägger av mitt i natten. Främst då i att bilens bredd fortfarande ska synas.

Foppson
2017-02-25, 22:05
Det kan ju vara så att parkeringsljuset tänds om elektroniken upptäcker ett fel på drl/halvljus. Bara en vild gissning.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk