handdator

Visa fullständig version : Golf -90 RP Går ojämt, sotiga stift, spottar svart på marken



kennethihbg
2017-02-08, 17:16
Någon som kan hjälpa mig? Golfen började gå illa för ett tag sen, fick för mig att den inte tände på 4:an cyl efter koll visar det sig att alla stift fulla av sot. Startar perfekt både varm å kall men slukar bensin som aldrig förr. Har sett en gammal tråd där man diskuterar en liknande fråga men på en nyare bil (Lillen å Schülberg). Har kollat den blå givaren och den verkar OK 3700 ohm vid ca 15 gr och 600 ohm vid ca 80 gr. Tempmätaren har tidigare visat låg temp men visar nu ingenting. Har även kollat den bruna givaren vid sidan om den blå vet inte vad den är till för men den står helt öppen vid 80 gr. Någon som har några ide'er? Kärvande kallstartventil? LMM går den att mäta?

a128
2017-02-08, 18:09
Värdet vid 15 C+ är normalt men vid ca 80C+ borde den vara ca 200-300ohm om inte termostaten öppnar redan vid 50-60C+ :mad:

Det finns ingen kallstartventil inte heller någon LMM, anrikningen sker med insprutningsventilen

den bruna är troligen till tempmätaren man kan sätta ett motstånd på va 330-470 ohm i kontakten för att se om tempmätaren ger utslag

:cool:

kennethihbg
2017-02-08, 20:28
Ska leta upp ett motstånd och kolla det först. Ska kolla mer på ohm imorgon när bilen är 0 gr.

kennethihbg
2017-02-09, 17:03
Va på skroten idag för att kolla om det fanns givare och jämföra värdena. Den blå hade samma som min men den bruna var annorlunda så den bytte jag dock med dåligt resultat. Kom dock i snack med en attans trevlig kille som visade det sig, hade mycket goda kunskaper om Golf. Han undrade om jag ville vi skulle titta på bilen och det tackade jag givetvis inte nej till. Efter att ha kollat lite här och lite där konstaterade han utan tvekan att ...du har en topp-packning som e gången. Så nu blir det till att byta den. Återkommer med hur det går.

vfr
2017-02-09, 17:36
Det var ju tråkigt besked jämfört med om det bara varit en givare. Men ändå bra att få veta iallafall. :)

kennethihbg
2017-02-09, 18:23
Ja helt klart, kompprov just gjort med 9,5 på 1, 2 och 3 men bara 7,0 på 4:an. Så Danny visste vad han pratade om, vilken flax att bara stöta på en kunning kille bara så hux flux på skroten.:)