handdator

Visa fullständig version : Bromsproblem (bromsok bak GTI mk4)



Golf-power
2017-02-07, 23:25
Har en golf gti mk4 som jag har bytt damask(sprucken) och kolv på bakre bromsoket. Efter detta är det omöjligt att få handbromsen att fungera Det konstiga är att den fungerade perfekt innan kolv och damaskbytet
Finns det någon kunnig här på forumet som kan tipsa vad man kan göra. Även väldigt svårt att få bort luft ur bromssystemet.
Tack för snabba svar:confused:

vfr
2017-02-07, 23:49
Nu vet jag inte vad det är för handbromssystem på Golf 4. På Golf 5 är det handbroms bak som verkar på dom vanliga klossarna, alltså inga separata handbromsbackar. Byter man t.ex klossar så måste kolven skruvas in och sedan skruvar den ut sig efterhand som klossarna slits. Mem jag antar att det tar ett litet tag innan det har skruvat ut sig till normalläget där den börjar ta.

Golf-power
2017-02-08, 09:16
Det är samma system på mk 4 Jag har kört och bromsat dragit i handbromsen massor men får inte igång handbromsen

Golf-power
2017-02-08, 14:29
Kan det möjligen bero på att jag tog en kolv från ett annat ok så att det felar med självjusteringen ?

vfr
2017-02-08, 15:22
Om det var ett likadant ok med samma självjusteringsmekanism så borde det inte göra någon skillnad. Om det däremot inte är exakt samma ok som kolven kommer från, så kanske det skulle kunna vara orsaken.

Golf-power
2017-02-08, 17:03
Jag ska prova och byta tillbaka

Golf-power
2017-02-11, 17:03
Fick bli ett nytt ok gick inte att rädda