handdator

Visa fullständig version : VCDS tweak på MQB modellår 2017 - ngn som lyckats stänga av start/stopp?



Amazonas
2017-02-02, 12:37
Verkar som en hel del av de VCDS tweak som finns listat för MQB inte lirar på bilar av modellår 2017. Testat en del på dels min Touran men även grannens Superb. Ändringar jag gjort på tidigare bilar funkar inte alls på dessa.

Det jag undrar är om ngn lyckats stänga av start/stopp samt få el-bakluckan att stängas med fjärren?

Enda jag lyckats få till på dessa, är än så länge svepande mätare vid start...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Mattias
2017-02-02, 13:12
Min passat ska vara enligt återförsäljaren modellår 2017, uttagen Augusti 2016.
Start stopp är avstängt via VCDS enligt gamla guider.

Nu har du Touran, kanske skiljer?

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?19615-Ta-bort-Start-Stopp-funktion-motor-Golf-7&p=197555&viewfull=1#post197555

rixpucko
2017-02-02, 13:56
Jag stängde av på min med ODIS. Genom att höja värdet för hur många Volt bilen måste ha för att start stop skall fungera.

Mattias
2017-02-02, 14:49
Glömde säga, öppna å stänga bakluckan kan jag original via fjärrkontrollen, bara att hålla inne knappen.

Amazonas
2017-02-02, 15:55
Glömde säga, öppna å stänga bakluckan kan jag original via fjärrkontrollen, bara att hålla inne knappen.
Kan bara öppna, inte stänga. Lika puckat på Superben.
Va så på min tidigare Octavia men där gick det enkelt att koda om i alla fall.

Guiden ovan för start/stop funkar inte på Touran/Superb. Värdena finns inte ens där att välja.
Men har gjort det på min Golf -15 utan problem så måste va ngt som är ändrat.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Amazonas
2017-02-02, 15:57
Jag stängde av på min med ODIS. Genom att höja värdet för hur många Volt bilen måste ha för att start stop skall fungera.
Det är ju samma grej man gör i VCDS, när man väl hittar rätt :)
Får kolla om jag kan hitta ngn VW meck som vill leka med ODIS om jag inte kan få till det själv.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Peter-C
2017-02-02, 22:09
Det är ju samma grej man gör i VCDS, när man väl hittar rätt :)
Får kolla om jag kan hitta ngn VW meck som vill leka med ODIS om jag inte kan få till det själv.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

S/S volt parameter ej nåbar... konstigt då det är en MQB bil.

Det du skriver var negativt. Det är den viktigaste tweaken på en ny bil!!

Stemei har en hårdvara för 99 EUR som inverterar S/S knappens funktion. Kan det vara något?

http://www.stemei.de/pages/coding/vw-touran-ii/startstopp-funktion-deaktivieren.php

Rapportera gärna om/hur du löser detta problem. Behövs till nästa bilbyte :).

/Peter

Amazonas
2017-02-02, 22:33
S/S volt parameter ej nåbar... konstigt då det är en MQB bil.

Det du skriver var negativt. Det är den viktigaste tweaken på en ny bil!!

Stemei har en hårdvara för 99 EUR som inverterar S/S knappens funktion. Kan det vara något?

http://www.stemei.de/pages/coding/vw-touran-ii/startstopp-funktion-deaktivieren.php

Rapportera gärna om/hur du löser detta problem. Behövs till nästa bilbyte :).

/Peter
Japp jäkligt märkligt. Ska testa med svenska version 16 imorgon och se.
Senaste version 17 från Rosstech är jäkligt buggig som jag kör med nu, crashar väldigt ofta när man går in i adoption läget.

Stemei har ju för bakluckan också... Men vore ju fan om man skulle behöva betala för det. 99 EUR dessutom...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Peter-C
2017-02-02, 23:30
Kollade en grej på min Golf 7 ikväll med VCDS 17.1.2 (nyss nedladdad).

Jag kan se S/S voltparameterns värde så det funkar säkert på min bil.

Finns ju fler S/S hw alternativ enl. nedan.
Det är roligare att göra det med VCDS förstås!

https://www.kfz-modul.com/produkte/start-stopp-automatik-memory-modul

https://www.active-sound.eu/en/start-stop-automatic-ssa/start-stop-automatic-memory-modul-ssam-modul

/Peter

Mattias
2017-02-03, 22:55
Inte bra om man inte längre på ett enkelt sätt kan ta bort S/S, mest störande funktionen man någonsin kan ha, särskilt på en bil med automatlåda! Hoppas du lyckas hittar en lösning i VCDS :)

BjornL
2017-02-04, 00:06
Jag trycker på knappen som stänger av S/S när jag lägger i D. Inget stort extramoment tycker jag.

Peter-C
2017-02-04, 01:14
Jag trycker på knappen som stänger av S/S när jag lägger i D. Inget stort extramoment tycker jag.

Men ibland har frun bilen eller någon annan familjemedlem som ej trycker på knappen. Då går S/S in med alla de nackdelar det för med sig, därför är det en fördel att bli av med det för gått.

/Peter

BjornL
2017-02-04, 18:46
Men ibland har frun bilen eller någon annan familjemedlem som ej trycker på knappen. Då går S/S in med alla de nackdelar det för med sig, därför är det en fördel att bli av med det för gått.

/Peter
Absolut, jag kan inte påstå att jag använder det särskilt mycket.

Stafffan
2017-02-04, 20:11
Jag trycker på knappen som stänger av S/S när jag lägger i D. Inget stort extramoment tycker jag.

Så gör jag också, men tycker att man som bilägare bör kunna välja defaultläge på s/s. Storebrorsfasoner från Volkswagen att inte erbjuda det valet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Amazonas
2017-02-04, 20:22
Så gör jag också, men tycker att man som bilägare bör kunna välja defaultläge på s/s. Storebrorsfasoner från Volkswagen att inte erbjuda det valet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
EU regler... får ju inte ens koda bort det på verkstan.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Marcus
2017-02-04, 20:25
Så gör jag också, men tycker att man som bilägare bör kunna välja defaultläge på s/s. Storebrorsfasoner från Volkswagen att inte erbjuda det valet.
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Som sagt, det är inte VW som bestämmer detta, det är EU-regler. VW skulle sannolikt mer än gärna erbjuda möjligheten att stänga av det som default.

Blåbäret
2017-02-04, 20:35
Så gör jag också, men tycker att man som bilägare bör kunna välja defaultläge på s/s. Storebrorsfasoner från Volkswagen att inte erbjuda det valet.


Det är väl inte så konstigt?

Anledningen till att en bil har s/s har mycket lite med miljön att göra utan det har med EU:s testcykel för bränsleförbrukning där ett av momenten är tomgångskörning vid rödljus. Och om bilen stänger av motorn helt vid rödljus så får man automatiskt bättre bränsleförbruknings siffror helt gratis. Och jag antar att om man stänger av s/s helt så gäller inte bränsleförbruknings siffrorna längre.

MacAllan
2017-02-05, 18:04
Men ibland har frun bilen eller någon annan familjemedlem som ej trycker på knappen. Då går S/S in med alla de nackdelar det för med sig, därför är det en fördel att bli av med det för gått.

/Peter
Vilka nackdelar för S/S med sig, förutom att det kan vara irriterande?

Peter-C
2017-02-05, 18:47
Vilka nackdelar för S/S med sig, förutom att det kan vara irriterande?

Se inlägget i tråden nedan (gammalt). Lite blandat som jag är tveksam till. All omstarter med reducerat oljetryck, halvljummen motor onödigt länge, slitage startmotor t.ex..

Det är ej VW som driver detta. Alla tillverkare har det tror jag. Dock ej i US vad jag förstått.


http://www.golfmk7.com/forums/showthread.php?p=29505#post29505

/Peter

Stafffan
2017-02-05, 19:37
Jag anser att trafiksäkerheten blir lidande när motorn stängs ned. Om man tex har stannat i en korsning för att köra ut på en större väg och tror att man som vanligt kan komma iväg kvickt när det blir en lucka och har missat att stänga av s/s, då blir det inte någon speciellt snabb start. Att man har 240 hästar under huven hjälper inte.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Amazonas
2017-02-05, 20:07
Jag anser att trafiksäkerheten blir lidande när motorn stängs ned. Om man tex har stannat i en korsning för att köra ut på en större väg och tror att man som vanligt kan komma iväg kvickt när det blir en lucka och har missat att stänga av s/s, då blir det inte någon speciellt snabb start. Att man har 240 hästar under huven hjälper inte.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Då kan du tänka dig hur det är när man har 105 hk under huven som jag har i Golfen [emoji1] Där gick det som tur va att koda bort möget.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Amazonas
2017-02-05, 20:09
Kollade förresten på en Passat idag tillverkad 1 vecka efter Touranen och där var det samma som tidigare. Jäkla skumt att Touran och Superb har annorlunda.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Marcus
2017-02-05, 21:22
USA har ju inte alls samma fokus på CO2 som EU. CO2 är inget större problem i USA, därav heller inte samma tvång med stopp-start.

Amazonas
2017-02-10, 10:56
Så då var s/s äntligen borta. Med tyska versionen av vcds hittade jag rätt värden och kunde korrigera upp från 7.6V till 12V.

Återstår bara få bakluckan att vilja stängas med fjärren också.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Peter-C
2017-02-10, 13:16
Så då var s/s äntligen borta. Med tyska versionen av vcds hittade jag rätt värden och kunde korrigera upp från 7.6V till 12V.

Återstår bara få bakluckan att vilja stängas med fjärren också.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Var det ver 17.1.2 fast på Tyska?

Amazonas
2017-02-10, 14:26
Var det ver 17.1.2 fast på Tyska?
Korrekt.

// Patrik

vfr
2017-02-10, 15:07
Var det en funktionsskillnad i den tyska och svenska versionen, eller var det bara lättare att hitta rätt text på tyska?

Amazonas
2017-02-11, 09:30
Var det en funktionsskillnad i den tyska och svenska versionen, eller var det bara lättare att hitta rätt text på tyska?
Har inte kollat med svenska igen. Men i den engelska är inte just detta fält/värde översatt, bara massa siffror.
Testade på Superben igår och var samma där.
Ska koda lite på en Ateca -17 idag, ska bli intressant att se om det är ngt som skiljer där.
Har för övrigt skickat mina loggar till Rosstech, så får vi se om de korrigerar i framtida version.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

vfr
2017-02-11, 12:34
Har inte kollat med svenska igen. Men i den engelska är inte just detta fält/värde översatt, bara massa siffror.

Det kanske är Svenska VCDS som ska fixa sånt i den svenska versionen. Jag vill minnas att förra ägaren skrev att han gjorde mycket översättningsjobb mm för den svenska versionen. Du får gärna kolla hur det ser ut i den svenska.