handdator

Visa fullständig version : Koda komfortstyrdon



Pigge84
2017-02-01, 10:14
Hej! Undrar om någon vet om man behöver koda om om man byter komfortstyrdon i en passat från -07 och om detta går att göra genom vcds?
Tack.
/ Peter

Mex165
2017-02-18, 01:12
Vilken kanal menar du?
Är det den jag misstänker att du menar, så sitter det ett immobiliser chip i den.
Är det kanal 09 så är det bara koda...

Henrik.M
2017-02-18, 18:24
Fel teknisk svar av mig pga av tankevurpa , se rätt svar några inlägg ner.

Pigge84
2017-02-22, 14:34
Okej! Hur läser man av den gamla koden? Problemet jag har är att centrallåset har slutat fungera och även radion byter frekvens lite då och då när man kör. Misstänker att de kan ha med komfortstyrdonet att göra. Eller har ni någon annan idé? Vad jag läst så sitter styrdonet bakom handskfacket. Kan detta stämma? Har ingen aning vilken kanal de ligger på.

Henrik.M
2017-02-23, 00:00
Jag måste rätta mig själv pga av en tankevurpa , vilket gav ett okorrekt svar som jag tagit bort för att inte någon ska göra något okorrekt.

På tidiga Passat 3C ligger komfortstyrdonet som ett separat styrdon under adress 46 EJ 09 som jag skrev tidigare (09 kom på senare Årsmodeller med elsystemstyrdon samt komfortstyrdon integrerat).

Skrev även att det bara är att kopiera kod från gamla styrdonet och föra över till nya.
Detta är tyvärr bara halva sanningen , eftersom stöldskyddet är kntegrerat i komfortstyrdonet.
Detta innebär att samtliga bilnycklar måste omkodas mot stöldskydd , vilket bara kan göras på VAG. (Såvidare du inte på något sätt lyckas hacka fram SKC koden ur styrdonet , vilket inte går med VCDS/VAG-COM).


Lite länkar med matnyttig info.


http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/VW_Passat_(3C)_Comfort_System#Replacement

Replacement
The Comfort Control Module (J393) also is the Main Immobilizer Control Module, Replacement requires additional steps. Please see Immobilizer related Instructions for further Details.
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/VW_Passat_(3C)_Immobilizer

Pigge84
2017-02-23, 14:44
Tack så mycke för hjälpen. Låter ju tyvärr som man får lägga ner planerna att fixa detta själv.