handdator

Visa fullständig version : Arteon generation 1 2017



Sidor : [1] 2

Marcus
2017-01-30, 09:55
MQB/Passat baserad fyrdörrars halvkombi-coupé som lanseras på bilsalongen i Genève mars 2017 som ersättare för CC. Arteon är tänkt att finnas för allmän beskådan i bilhallen nära dig några veckor senare. Arteon är en mycket rymlig (över 4,80 meter lång, 563 liter bagageutrymme, 54 mm längre axelavstånd än Passat) och till det yttre intressant utformad bil som antagligen inte är för dyr med ett grundpris på 35.000 euro. Den ska vara ett prisvärt alternativ till Audi A5 Sportback eller BMW 4-serie Gran Coupé. Preliminära motoralternativ:

1,5 TSI 150
2,0 TSI 220 DSG
2,0 TSI 280 4Motion DSG
2,0 TDI 190 4Motion
2,0 TDI 240 4Motion DSG
GTE 60 Ah 100 km e-mode (!)

Din nästa bil?

8594

Marcus
2017-03-07, 12:12
Svenska köpare får tre motorer att välja på. Alla modeller har alltså fyrhjulsdrift och DSG-låda som standard.

Bensin: 2,0 TSI, 280 hästkrafter, 7,3 l/100 km, 164 g/km
Diesel: 2,0 TDI, 190 hästkrafter, ingen uppgift om förbrukning eller utsläpp
Diesel: 2,0 TDI, 240 hästkrafter, 5,9 l/100 km, 152 g/km

Svenska Volkswagen väljer bara att ta in de starkaste modellvarianterna, men utomlands finns Arteon också med en 1,5-liters bensinmotor på 150 hästkrafter och en 2,0-liters dieselmotor på 150 hästkrafter. De modellerna går också att få med manuell låda och framhjulsdrift.

8774

8775

8776

8777

8778

8779

8780

8781

8782

8783

8784

8785

8786

8787

8788

8789

Mange.k
2017-03-07, 21:03
Jävlarr va fin

Amazonas
2017-03-08, 11:29
Riktigt trevlig, undrar vad de svenska priserna blir.

Marcus
2017-03-08, 11:37
Jag gissar på ~ 350 000 kr för 2,0 TDI 190 DSG 4Motion.

Edit: Autobild gissar på grundpris 35 000 EUR, ~ 333 000 SEK, det är då de två 150 hk versionerna TSI/TDI man syftar på då. Hos din handlare i juni 2017.

Pelk
2017-03-08, 11:54
Synd att de gjort en liten läpp i framkant av motorhuven, hade varit så mycket snyggare med en hel huv. :(
Annas var den riktigt snygg

Marcus
2017-03-08, 12:02
Motorprogram i Tyskland, från start:

Motor Leistung Getriebe/Antrieb
1.5 TSI Evo Benziner 110 KW/150 PS 6-Gang
2.0 TSI Benziner 140 kW/190 PS 7-Gang-DSG
2.0 TSI Benziner 206 kW/280 PS 7-Gang-DSG + 4Motion
2.0 TDI Diesel 110 kW/150 PS 6-Gang/Optional 7-Gang-DSG
2.0 TDI Diesel 140 kW/190 PS 6-Gang/Optional 7-Gang-DSG/optional 4Motion
2.0 TDI Diesel 176 kW/240 PS 7-Gang-DSG + 4Motion

Framåt, från 2018 kommer två olika laddhybrider samt mildhybrid. Den starkare GTE varianten får 2,0 TSI 190 tillsammans med 60 Ah batteri och troligen 115 hk elmotor. Räckvidd på el upp till 100 km.

Falcor
2017-03-08, 12:55
Böser blick från fabrik....nice...

Marcus
2017-03-08, 13:00
Synd att de gjort en liten läpp i framkant av motorhuven, hade varit så mycket snyggare med en hel huv. :(
Annas var den riktigt snygg

Men den fick i alla fall en clamshell hood, typ... :)

Marcus
2017-03-09, 13:25
Autogefühl VW Arteon REVIEW

https://youtu.be/jCh6G5izzdI

pudas
2017-03-09, 15:03
Autogefühl VW Arteon REVIEW

https://youtu.be/jCh6G5izzdI

"Spectacular design"! Tycker den liknar en Ahlgrens bil med en "aggressive front".
Men helt klart kommer den att se snygg ut på garageuppfarterna i villakvarteren!

Marcus
2017-03-09, 15:11
Förstår mig inte riktigt på dig :) Om den vanliga karosstypen i villakvarteren är typ Volvo V70/mjukisSUV/Ford Fiesta, då är det klart att den här kommer att kännas klart mer intressant och elegant!

pudas
2017-03-09, 15:29
Tack! Ja min smak är troligen inte mainstream och jag är glad för det!
Jo det är en jättefin bil! Men att kalla den spektakulär är väl att ta i, snarare tycker jag att det börjar kännas lite tjatigt med alla Tyska fyrdörras bilar som försöker att se ut som en cupe´
Men det är garanterat en bil som kommer locka många Svenska kunder!

Marcus
2017-03-09, 15:38
Hur ska dom se ut då, enligt Pers smak? Bilarna alltså? Precis som med så mycket annat i livet så uppskattar människor i allmänhet, både högt och lågt, att omge sig med vackra saker, man gillar god produkt-/industridesign. Det gäller kläder, möbler, klockor, skor, båtar, cyklar, datorer, telefoner, hemelektronik och mycket mycket mer. Där passar den här bilen väl in, i sitt prissegment.

Marcus
2017-03-09, 16:21
Såå elegant och stilig i vitt :p
8792

pudas
2017-03-09, 17:52
Hur ska dom se ut då, enligt Pers smak? Bilarna alltså? Precis som med så mycket annat i livet så uppskattar människor i allmänhet, både högt och lågt, att omge sig med vackra saker, man gillar god produkt-/industridesign. Det gäller kläder, möbler, klockor, skor, båtar, cyklar, datorer, telefoner, hemelektronik och mycket mycket mer. Där passar den här bilen väl in, i sitt prissegment.

Intressant ämne som kanske är värd en egen tråd!
Först och främst: Jag tycker det är en fin bil, dock inte "spektakulär" som jag tyder att menas så unik att den drar blickar till sig!

Jag är full medveten om att det inte bara är designern som ritar bilarna, utan snarare en Polsk riksdag där designern ska kompromissa med logistiker, ingenjörer, marknadsavdelningen, krockbanor, vindtunnlar in absurdum.

Hur en ny bil ska se ut vet jag inte, men jag vet vilka bilar som redan finns som jag gillar utseendet på. Det mesta VW gjort efter WW-2, men med fler och fler snedsprång ju närmare nu-tid man kommer!

Crille82
2017-03-09, 18:23
Renault Talisman? Väldigt lik front...

Tycker personligen att det inte borde vart grill runt nummerskylten utan lackerad stötfångare, så hade den sett bättre ut. I övrigt ser den väl OK ut...

vfr
2017-03-09, 19:18
Tycker personligen att det inte borde vart grill runt nummerskylten utan lackerad stötfångare, så hade den sett bättre ut.
Håller med. Sedan kan jag tycka att den där flerpen på huven som går ner mot grillen i framkanten ser ut som en extra påbyggnad. Jag hade velat ha en lite snyggare linje på framkanten som såg mer integrerad och sammanhållen ut.

Fast egentligen spelar det ingen som helst roll eftersom jag absolut inte är någon presumtiv köpare ändå...

Fredrix
2017-03-10, 23:41
Finns nu i tyska konfigurtorn.
R-line TSI280 = 49.900,00 €
R-line TDI240 = 52.175,00 €

Även på http://www.volkswagen-r.de/en/r-line/arteon/
8796

Mattias
2017-03-11, 20:15
Tycker den ser mycket bra ut, särskilt med R-Line paket!
Ska bli intressant och se vad de svenska priserna landar på, men jag är tyvärr inte beredd att betala mycket mer för denna än en Passat SC.
Fårse om man blir övertygad när man ser den i verkligheten, är några år kvar tills jag ska byta bil och då brukar priserna rätta till sig i form av olika kampanjer.

Marcus
2017-03-21, 23:29
https://youtu.be/mGbvs1o2EuI

Lillen
2017-03-22, 00:13
Haha de enda jag kunde koncentrera mig på var programledarsnubbens vita gympadojjor.
Där föll all trovärdighet trots fotostudio och uppklädd look.
Typiskt tyskar.

Marcus
2017-03-22, 09:37
Du menar att kostymklädda svenskar med grova Ecco trekking skor och ryggsäck ser bättre ut? Ta en titt på Arlanda vilken eftermiddag som helst och se att stil och elegans är inte den svenske tjänstemannens starkaste sida. Tyvärr. Tycker inte heller att Thomas Majchrzak från Autogefühl är den mest stilmedvetna personen jag känner till, men å andra sidan tycker jag att han gör riktigt bra videoreccensioner av nya bilar utan en massa onödigt trams :)

Lillen
2017-03-22, 22:44
Nej det menar jag inte.
Jag menar det jag skrev ovan och inte dina ord.

Amazonas
2017-04-06, 11:36
Ujuj dyrt vart det :) Känns som det inte blir någon Arteon närmsta tiden...

Bopper
2017-04-07, 20:46
Ujuj dyrt vart det :) Känns som det inte blir någon Arteon närmsta tiden...

Får väl hoppas på lite kampanjpriser så småningom :)

Marcus
2017-04-07, 20:58
Den mer rimliga 2,0 TDI 190 DSG 4Motion GT kommer att börja på 399 900 kr.

Mattias
2017-04-08, 00:19
Den mer rimliga 2,0 TDI 190 DSG 4Motion GT kommer att börja på 399 900 kr.

Jo är endast denna som känns något ok prismässigt, kommer nog tyvärr inte bli någon storsäljare, en vanlig passat känns i nuläget betydligt mer prisvärd.
De hamnar nu prismässigt inte långt ifrån Audi, BMW och Mercedes.
Vi får hoppas på lite fina kampanjer i framtiden :)

Marcus
2017-04-08, 00:56
Motsvarande Audi A5 Sportback börjar på 425 000 kr med betydligt sämre standardutrustning och mycket dyrare tillval. Jag gissar att en A5 Sportback slutar på minst 50 000 kr mer än Arteon med rätt tillval.

Crille82
2017-04-08, 02:15
Motsvarande Audi A5 Sportback börjar på 425 000 kr med betydligt sämre standardutrustning och mycket dyrare tillval. Jag gissar att en A5 Sportback slutar på minst 50 000 kr mer än Arteon med rätt tillval.

Ja men A5 SB eller 4-serie GC är inte en Passat, de vänder sig inte riktigt till samma målgrupp.

Återstår att se hur många som är villiga att betala 400-500' för en Arteon. Min gissning är, inte många...

Marcus
2017-04-08, 09:07
Jag skrev inte heller att de riktar sig till samma kunder. Jag påpekade prisskillnaden, att en motsvarande Audi är dyrare, eftersom den är tänkt för andra kunder.

Crille82
2017-04-08, 11:40
Jag skrev inte heller att de riktar sig till samma kunder. Jag påpekade prisskillnaden, att en motsvarande Audi är dyrare, eftersom den är tänkt för andra kunder.

Då var alltså konstaterandet att Arteon är dyr, men det finns andra bilmodeller som är ännu dyrare?

Verkar som Volkswagen tänkt att etablera en dyr modell på marknaden. Det är ju något de inte lyckats speciellt bra med förut. Tänker ex. på Passat V6/R36 och teknikspäckade Phaeton. Phaeton var gott och väl lika bra som klasskonkurrenterna och såldes på slutet välutrustad för under halvmiljonen, inte ens då såldes knappt några.

En marknad för en fyrcylindrig VW med litet bagage för 400-500' tror jag i alla fall inte finns i Sverige. Man säljer bilar på att erbjuda genomtänkta och välutrustade bilar till rimligt pris.

Marcus
2017-04-08, 12:06
Oj, vilket hackig ton, Crille82 :) Mitt svar om 50 000 kr slutpris upp från Audi A5 Sportback var ett svar till Mattias som skrev:
De hamnar nu prismässigt inte långt ifrån Audi, BMW och Mercedes. I övrigt har jag inte konstaterat något annat. Biltypen som sådan är ingen kioskvältare i Sverige när de heter Audi eller BMW och jag tror inte att VW Arteon kommer att göra någon skillnad på det i sitt kundsegment heller. Angående Passat V6/R36 så sålde de säkert ungefär lika bra som motsvarande konkurrenter dvs Opel Insignia OPC, Ford Mondeo ST, Mazda 6 MPS m.fl.. VW:s uttalade ambition med Arteon är att INTE vara premium, men att utmana premiumtillverkarna på vissa egenskaper, utan att själv bli premium. Och om vi tittar på världen utanför Europa så är VW:s dyrare modeller mycket populära i Kina. Vidare kommer säkert de lägre specificerade versionerna av Arteon som 2,0 TDI 150 att hitta sina kunder hos flottägare i Tyskland, Frankrike, England och liknande. Den versionen kommer dock inte att erbjudas i Sverige.

Här förklaras ambitionen med Arteon:
https://youtu.be/ewKB249oICs?t=5m4s

Crille82
2017-04-08, 12:45
Oj, vilket hackig ton, Crille82 :) Mitt svar om 50 000 kr slutpris upp från Audi A5 Sportback var ett svar till Mattias som skrev: I övrigt har jag inte konstaterat något annat. Biltypen som sådan är ingen kioskvältare i Sverige när de heter Audi eller BMW och jag tror inte att VW Arteon kommer att göra någon skillnad på det i sitt kundsegment heller. Angående Passat V6/R36 så sålde de säkert ungefär lika bra som motsvarande konkurrenter dvs Opel Insignia OPC, Ford Mondeo ST, Mazda 6 MPS m.fl.. VW:s uttalade ambition med Arteon är att INTE vara premium, men att utmana premiumtillverkarna på vissa egenskaper, utan att själv bli premium. Och om vi tittar på världen utanför Europa så är VW:s dyrare modeller mycket populära i Kina. Vidare kommer säkert de lägre specificerade versionerna av Arteon som 2,0 TDI 150 att hitta sina kunder hos flottägare i Tyskland, Frankrike, England och liknande. Den versionen kommer dock inte att erbjudas i Sverige.

Här förklaras ambitionen med Arteon:
https://youtu.be/ewKB249oICs?t=5m4s

Det var inte min mening att vara otrevligt på något sätt. Man påtalade att Arteon är dyr, vilket även jag tycker, att det sedan finns andra liknande bilmodeller som är ännu dyrare men ändå säljer bra är inte riktigt relevant.

Övriga kommentarer ovan angående att VW lyckats dåligt med att sälja dyra modeller var inte riktat till dig Marcus. Min uppfattning är att Arteons föregångare Passat CC eller CC, trots att den varit ganska rimligt prissatt, inte sålt speciellt bra på någon marknad globalt. Därför kan man undra hur VW tänker när de lanserar en ny "hottad" Passat som är ännu dyrare? Skulle man inte skära ned på utveckling av onödiga modeller för att vissa andra fadäser kostat mycket pengar?

Stafffan
2017-04-08, 12:55
Om ekonomin tillåter när det är dags för mig att byta bil blir det nog en Arteon, en gul GTS. För det är verkligen en fin bil! Till utseendet lik CC:n som jag hade en gång, men rymligare och mer praktisk.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Marcus
2017-04-08, 13:05
Min uppfattning är att Arteons föregångare Passat CC eller CC, trots att den varit ganska rimligt prissatt, inte sålt speciellt bra på någon marknad globalt. Därför kan man undra hur VW tänker när de lanserar en ny "hottad" Passat som är ännu dyrare? Skulle man inte skära ned på utveckling av onödiga modeller för att vissa andra fadäser kostat mycket pengar?

Vilken modell motsvarande Passat CC/CC från andra tillverkare i samma kundsegment sålde/säljer bättre? Modelltypen som sådan är ju tänkt att säljas i mindre antal än exempelvis Passat Variant. Det är en del av finessen med modellen, att sticka ut lite från de verkliga volymmodellerna. Det är väldigt sällan VW ger sig in i något segment, någon marknadsnisch, utan att vara rätt säkra på att de har ett bra business case. De sitter knappast i Wolfsburg och gissar och höftar. Phaeton är ett undantag, i det avseendet att den genomdrevs hårt personligen av Ferdinand Piëch i syfte att visa på ingenjörsmässiga kunskaper och möjligheter, med kalkylerad affärsmässig risk. Ibland behövs det också modeller som kanske inte själva enskilt bidrar till en lysande affär, men som tillsammans med övriga modeller höjer ribban för vad som är möjligt för varumärket. Kanske hade inte Touareg varit möjlig utan Phaetons tekniska uppvisning. Om du är övertygad om att VW kommer att förlora pengar på Arteon så sitter du i så fall på djupare kunskaper om marknaden än VW:s marknadsavdelning. Imponerande. Personligen tror jag att modellen fyller sitt syfte och att det är en relativt liten extra kostnad för VW genom att de maximerar utdelningen på redan befintlig teknik och samtidigt når några fler kunder som de innan inte kunnat nå.

Crille82
2017-04-08, 17:28
Vilken modell motsvarande Passat CC/CC från andra tillverkare i samma kundsegment sålde/säljer bättre? Modelltypen som sådan är ju tänkt att säljas i mindre antal än exempelvis Passat Variant. Det är en del av finessen med modellen, att sticka ut lite från de verkliga volymmodellerna. Det är väldigt sällan VW ger sig in i något segment, någon marknadsnisch, utan att vara rätt säkra på att de har ett bra business case. De sitter knappast i Wolfsburg och gissar och höftar. Phaeton är ett undantag, i det avseendet att den genomdrevs hårt personligen av Ferdinand Piëch i syfte att visa på ingenjörsmässiga kunskaper och möjligheter, med kalkylerad affärsmässig risk. Ibland behövs det också modeller som kanske inte själva enskilt bidrar till en lysande affär, men som tillsammans med övriga modeller höjer ribban för vad som är möjligt för varumärket. Kanske hade inte Touareg varit möjlig utan Phaetons tekniska uppvisning. Om du är övertygad om att VW kommer att förlora pengar på Arteon så sitter du i så fall på djupare kunskaper om marknaden än VW:s marknadsavdelning. Imponerande. Personligen tror jag att modellen fyller sitt syfte och att det är en relativt liten extra kostnad för VW genom att de maximerar utdelningen på redan befintlig teknik och samtidigt når några fler kunder som de innan inte kunnat nå.

Givetvis har VW marknadsavdelning koll på vad som säljer och inte. Men det förändrar ju inte att man gjort diverse märkliga satsningar genom tiderna. Hård marknadsföring av dieselbilar i Nordamerika är väl en av de tydligaste exemplen. Säger för den sakens skull inte att Arteon kommer bli en förlust globalt.

Touareg är, likt andra VW-modeller, en produkt som konkurrerar med att erbjuda mycket för pengarna i förhållande till likvärdiga modeller, något som ju VW bekant är bra på. Att många kunder inte tycker det är värt att lägga ett par hundra tusen extra för en "premiummodell" är inget konstigt.

Återstår som sagt att se hur det går för Arteon på den svenska marknaden. Tror personligen att den, likt Jetta, försvinner om ett par år för att den säljer för dåligt. Passat är en gångbar och prisvärd modell, Arteon/CC är det inte...

Marcus
2017-04-08, 17:59
Jag tror att vi pratar förbi varandra, missförstår.

1. Ur ett marknadsperspektiv var det säkert ett jättebra BC på att sälja dieselbilar i USA, ingenjörerna hade ju tagit fram en teknisk lösning som gjorde det möjligt. Att det sedan inte gjordes på ett lagligt sätt är en annan sak och därför inte alls jämförbart med detta. Och OT så håller jag med, man borde inte alls sålt dieselbilar till amerikanerna. Man skulle erbjudit sunkiga, ineffektiva bensinmotorer istället, precis som sina svettiga japanska, sydkoreanska och amerikanska konkurrenter. Om amerikanen trivs i en svettig sydkorean så kan han väl trivas i en bensin-VW också.

2. Touareg är betydligt dyrare än de SUV som VW:s normala konkurrenter erbjuder, ex japaner och sydkoreaner (Porsche är normalt sett inte en konkurrent till VW). Phaeton banade väg för att göra det möjligt att lyfta varumärket till en nivå där man kan ta betalt för Touareg. Innan Phaeton skulle man troligen haft svårare att sälja Touareg. Genom Phaeton visade på en teknisk kompetens som spillde av sig även på Touareg. Man kan nog tala om VW före och efter Phaeton. Phaeton visade att mycket var möjligt. Att Touareg är billigare eller mer prisvärd än Q7, Cayenne, X5, ML/GLE eller liknande, är självklart, men ur några decenniers perspektiv är det fortfarande mycket pengar för en VW. Det perspektivet ändrade man med Phaeton, plötsligt framstod Touareg som fullt möjlig att sälja/köpa för de pengarna.

3. På den svenska marknaden kanske inte Arteon lyckas bättre än liknande modeller som A5 Sportback och 4-serie GC (vilka är de övriga konkurrenterna?) men ur globalt perspektiv tror jag det kan gå helt OK. Framför allt behöver man inte så stora volymer för att lyckas, eftersom tekniken medger stor kostnadsdelning. Sen sålde ju Passat CC/CC helt OK i Sverige också, det är alls ingen ovanlig bil sett till sin marknadsnisch. Och vilka var egentligen konkurrenterna, hur sålde de?

Bopper
2017-04-27, 22:16
Lite hög bara. 1,83! :)

https://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/personbil-arteon-gts-tdi-240-4m-dsg-5600-man-6559-10749529

MacAllan
2017-06-04, 19:55
Färska bilder från VW montern på Nordea Masters.

917591769177917891799180

Pelk
2017-06-05, 01:10
Jag såg den igår, stod utanför VW Täby. Riktigt snygg i verkligheten [emoji106]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Marcus
2017-06-05, 18:34
Härlig bil!

Volkswagen Arteon R-Line FULL REVIEW all-new VW CC successor test neu - Autogefühl


https://youtu.be/EJWz-tmJ03Q

Mattias
2017-06-05, 22:58
Härlig bil!

Volkswagen Arteon R-Line FULL REVIEW all-new VW CC successor test neu - Autogefühl


https://youtu.be/EJWz-tmJ03Q

Helt klart!
Var och provsatt den för någon vecka sen, gillar den skarpt, designen håller även när man ser den i verkligheten :)

Amazonas
2017-06-05, 23:44
Kollade på den gula som stod i Smista. Har lite svårt för de gigantiska hjulhusen och linjerna runt d-stolpen. Tycker inte riktigt de går ihop. Sen lite för mkt dollargrin i fram med allt krom :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Pelk
2017-06-06, 10:23
Kollade på den gula som stod i Smista.

Färgen lär nog betyda en hel del för helheten. Den "Pyrit Silver Metallic" som jag såg, var riktigt snygg.

Bopper
2017-06-07, 15:03
Kollade på den gula som stod i Smista. Har lite svårt för de gigantiska hjulhusen och linjerna runt d-stolpen. Tycker inte riktigt de går ihop. Sen lite för mkt dollargrin i fram med allt krom :)


Nu kanske jag är ute och cyklar, men finns det d-stolpe på en sedan?

cheba
2017-06-07, 19:34
Nu kanske jag är ute och cyklar, men finns det d-stolpe på en sedan?

På en sedan med ett litet extra sidofönster bakom bakdörren (såsom Arteon) så har man ofta 4 stolpar per sida och då blir den sista stolpen en D-stolpe. Exempel är Audi A4, A5 Sportback, A6, A7, Volvo S90 m.fl. där stolpen bakom bakdörren är en del av själva karossen. På Arteon är det gränsfall då det inte finns mycket till stolpe utan det verkar bara vara en tunn ribba/list i kanten av det lilla fönstret. Man skulle nog kunna säga att den bara har 3 stolpar per sida och då blir den sista stolpen en C-stolpe.

Edit: På tal om karossform tycker jag inte att det funkar riktigt på Arteon. Överbyggnaden är "droppformad" där taklinjen peakar långt fram och sen sluttar sen väldigt långsamt ner mot bakänden av bilen. Det ser ut som att man stretchat ut hela överbyggnaden bakom B-stolpen, men lämnat allt framför B-stolpen orört.

Det som gör mycket är det korta avståndet mellan framdörr och främre hjulhus, det får överbyggnaden att se framskjuten ut. Audi A5 Sportback och i synnerhet Volvo S90 som har ett längre avstånd får även mycket snyggare proportioner när man ser bilen från sidan.

Fredrix
2017-06-07, 22:08
Volkswagen Arteon 2018 review | Mat Watson Reviews


https://www.youtube.com/watch?v=gAOzyMDgVo0

outrunner
2017-06-07, 22:31
Hej.

Var och kollade på bilen idag.
Den var/är mycket snyggare i verkligheten än på bild.

Bopper
2017-06-17, 00:04
Innebär detta att man sänkt priset på GTS R-line med 35.000:- ?

https://www.volkswagen.se/app/bygg-din-bil/vw-se/sv/nya-arteon/31505?page=trim

Puttaren
2017-11-22, 21:37
Första inlägg för mig här.

Skulle köpa GTE sedan men frugan tyckte att den var för gubbig. Säljare berättade att ingen Arteon GTE skulle komma så jag beställde en 240-hästars diesel. Kunde inte få ljus klädsel med R-line så det blev Elegance och i princip all utrustning utom drag. Bra säljare som gav bra rabatter men det blev såklart ändå en rejäl sudd.

Byggs vecka 50 så det får bli en sen julklapp.

Är det nån annan här som slagit till?

Bopper
2018-03-10, 15:55
Funderar på Arteon. Några barnsjukdomar, så här ett år senare? Men det kanske inte sålts så många?

Har en Scirocco R 2.0 (280 hk), men jag antar att det inte är samma motor i GTR'en?

Ser ut som att det finns en del kampanjer just nu. 409.900:- för GTR är väl inte så illa?

Nån som vet vad Executive R Edition innebär? GTR borde väl vara ganska välutrustad från början?

cheba
2018-03-10, 16:29
Har en Scirocco R 2.0 (280 hk), men jag antar att det inte är samma motor i GTR'en?

Helt rätt, det är helt olika motorer. Scirocco R har den äldre EA113 motorn som även satt i Golf R mk6, Polo R WRC, "gamla" Audi S3 m.fl. Arteon har den nyare EA888, samma motorfamilj som t.ex. Golf R mk7.

Marcus
2018-03-10, 17:15
Sjukt bra pris på Arteon just nu. 400 000 kr för en fullsmackad 2,0 TDI 190 GT R-Line Executive och då är det verkligen inte mycket man behöver välja till. Det vattnas i munnen :cool:

Angående barnsjukdomar så är karossen ny men all teknik bygger på befintliga modeller som producerats under många år.

Bopper
2018-03-10, 17:34
Sjukt bra pris på Arteon just nu. 400 000 kr för en fullsmackad 2,0 TDI 190 GT R-Line Executive och då är det verkligen inte mycket man behöver välja till. Det vattnas i munnen :cool:

Angående barnsjukdomar så är karossen ny men all teknik bygger på befintliga modeller som producerats under många år.

Ha du läst rätt? GT får du ju för 355.000:- För 400.000:- får du GTS 2.0 TDI 240 och 10.000:- till så får man en GTR med 280 hk :)

Marcus
2018-03-10, 18:00
Har läst helt rätt. För 354 900 kr får man en Arteon GT Executive R Edition. Med de tillval jag vill ha kostar den typ exakt 400 000 kr. Och jag vill ha väldigt många tillval. Annars avstår jag hellre. GTS kostar förmodligen mer med samma tillval. GTR är ointressant för mig, tycker inte motorkaraktären passar med bilens inriktning. Det här är en bil för långa sköna körningar med god komfort. 2,0 TSI 280 med sina 350 Nm lär behöva betydligt mer varv än 2,0 TDI 190/240 för komfortabel framdrift. Dessutom med betydligt högre bränsleförbrukning vid tung gasfot, medan dieslarna knappt bryr sig om du kör på max eller min.

Bopper
2018-03-10, 18:04
Ok, förstår. Detta kräver lite funderande :)

Marcus
2018-03-10, 18:11
Skulle dock kunna tänka mig 2,0 TSI 280 om den går så här ;)

POV-Style: Highspeed im Volkswagen Arteon 2.0 TSI (480 PS) by HGP-Turbo/ Autobahn Edition 300+

https://youtu.be/6CX3t-AybXw

HGP Tech-Update: Martin Gräf zeigt den 480 PS Umbau (7-Gang-DSG DQ381)

https://youtu.be/bfgiCPw1hTg

Erstkontakt: Volkswagen Arteon 2.0 TSI (480 PS) by HGP-Turbo

https://youtu.be/37nw9aUDuPI

Bopper
2018-03-10, 18:15
Skulle dock kunna tänka mig 2,0 TSI 280 om den går så här ;)


Lite lätt uppgraderad :)

Bopper
2018-03-10, 19:40
Funderar på Area View eller om det räcker med backkamera.
Är detta vad man ser i displayen med Area View?

9883

Pelk
2018-03-10, 22:24
Är detta vad man ser i displayen med Area View?

Japp, så ser det ut.

Rätt bra när man backar in i rutan, blir rätt varje gång [emoji14]

Du kan också välja att se åt sidorna fram när du kör ut tex genom en häck.

Skulle aldrig kryssat i det själv, förrän nu när jag haft det (köpte en färdigspecad). Använder det inte ofta, men skulle köpa det igen i nästa bil.




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bopper
2018-03-10, 22:39
Japp, så ser det ut.

Rätt bra när man backar in i rutan, blir rätt varje gång [emoji14]

Du kan också välja att se åt sidorna fram när du kör ut tex genom en häck.

Skulle aldrig kryssat i det själv, förrän nu när jag haft det (köpte en färdigspecad). Använder det inte ofta, men skulle köpa det igen i nästa bil.


Har du en Arteon?

henrik_k
2018-03-10, 23:54
Kan bara instämma i det ligger ute en hel del bilar till bra kampanjpriser. Då jag gått och spanat på byta bort min Passat kombi GTS -15 ett tag så slog jag till när det kom ut en med rätt kombination av utrustning och färg. Fanns många helt nya ute i göteborgsområdet men typ bara denna som hade rätt kryss och då den bara gått 350 mil kändes det ändå helt ok. Priset i sig var det inte så mycket att förhandla med men fick iaf klämma in lite tillbehör och serviceavtal.

Är helnöjd med bilen och även om man känner igen sig i mycket från Passaten så känner man ändå att det har uppdaterats här och var.
Då bilen levererades med vinterdäck på originalfälgarna men fick med sommardäcken löst så behöver jag hitta en ny uppsättning 20"-fälgar. Så om någon har förslag som skulle passa bra så tas det varmt emot.
Närmast väntar en rekond och lackförsegling av kärran.
9884

Bopper
2018-03-11, 00:16
Helt rätt, det är helt olika motorer. Scirocco R har den äldre EA113 motorn som även satt i Golf R mk6, Polo R WRC, "gamla" Audi S3 m.fl. Arteon har den nyare EA888, samma motorfamilj som t.ex. Golf R mk7.

Tänkte på en sak ang. bensin. Min Scirocco R 2.0 ska helst ha 98 oktan, men såg att Arteon GTR ska ha 95 oktan. Nu var det ju inte samma motor, men hur kommer det sig att det skiljer?

@henrik_k: Snygg bil!

Pelk
2018-03-11, 00:37
Har du en Arteon?

Nej, Passat... Men funktionen är densamma.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

vfr
2018-03-11, 12:17
Det kanske är ett led i moderniseringen. Det finns inte lika många 98-pumpar kvar längre nu, och det kommer inte att bli fler.

Peter-C
2018-03-11, 13:50
Tänkte på en sak ang. bensin. Min Scirocco R 2.0 ska helst ha 98 oktan, men såg att Arteon GTR ska ha 95 oktan. Nu var det ju inte samma motor, men hur kommer det sig att det skiljer?

@henrik_k: Snygg bil!

På min Gol 7 R kan man tanka 95 men det står med större typsnitt 98 och 95 inom parantes. Nu är inte motorn identisk m GTR (ej samma kod) med bägge är EA888. Jag tankar alltid 98 utom i Tyskland där det blir Aral 102 om det finns ;). Inte så ofta!

Om jag skulle köpt en Arteon så hade det säkert blivit en GTR just för motorkaraktären. Där har vi olika uppfattning :D. Passat GTS 240 som jag kört vid några tillfällen imponerar dock, riktigt rapp!

/Peter

Bopper
2018-03-11, 14:25
På min Gol 7 R kan man tanka 95 men det står med större typsnitt 98 och 95 inom parantes. Nu är inte motorn identisk m GTR (ej samma kod) med bägge är EA888. Jag tankar alltid 98 utom i Tyskland där det blir Aral 102 om det finns ;). Inte så ofta!

Om jag skulle köpt en Arteon så hade det säkert blivit en GTR just för motorkaraktären. Där har vi olika uppfattning :D. Passat GTS 240 som jag kört vid några tillfällen imponerar dock, riktigt rapp!

/Peter

Samma på min Scirocco ang. 98 och 95 inom parentes. Började köra på 95 oktan, men gick över till 98, när jag märkte att den drog mindre bränsle då (nu är ju 98 dyrare, så det jämnar väl ut sig ändå :))

Peter-C
2018-03-11, 14:39
Samma på min Scirocco ang. 98 och 95 inom parentes. Började köra på 95 oktan, men gick över till 98, när jag märkte att den drog mindre bränsle då (nu är ju 98 dyrare, så det jämnar väl ut sig ändå :))

I vardagen kanske det inte har så stor betydelse men det känns bättre! Lycka till med beslutet :).

/Peter

cheba
2018-03-11, 22:22
Det kanske är ett led i moderniseringen. Det finns inte lika många 98-pumpar kvar längre nu, och det kommer inte att bli fler.

Kan vara så att man haft som "design target" på den nyare varianten att den ska vara optimerad mot 95. Kan man med modernare hårdvara uppnå samma "trimningsgrad" på den nya motorn med 95 som på den gamla motorn på 98 så är det förstås mer attraktivt för kunden.

Bopper
2018-03-13, 22:09
Läste lite om DQ200 och DQ500. Sitter det en DQ500 i Arteon eller nån annan modell?

Marcus
2018-03-13, 22:29
TSI 280 = DQ381
TDI 190/240 = DQ381/DQ500 (lite osäker på om TDI 240 har DQ381 eller DQ500)

Peter-C
2018-03-13, 23:08
TSI 280 = DQ381
TDI 190/240 = DQ381/DQ500 (lite osäker på om TDI 240 har DQ381 eller DQ500)

Passat GTS (tdi 240) har DQ500. Info via en vcds Scan fil som ligger i min dator.

/Peter

henrik_k
2018-03-13, 23:36
Passat GTS (tdi 240) har DQ500. Info via en vcds Scan fil som ligger i min dator.

/Peter

Rätt säker på att det är en DQ500 i GTS. DQ381 är väl väl specad för lite lägre vridmoment (420-430nm).

Stafffan
2018-03-14, 13:10
Om ekonomin tillåter när det är dags för mig att byta bil blir det nog en Arteon, en gul GTS. För det är verkligen en fin bil! Till utseendet lik CC:n som jag hade en gång, men rymligare och mer praktisk.


Har ångrat mig. Den blir grå, inte gul.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180314/97f7d2c9b7989f9f8996edc4b56aab3b.jpg

Bopper
2018-03-14, 20:25
Har ångrat mig. Den blir grå, inte gul.


Snygg! Funderade först på blå eller röd, men det blir nog den ljusare, silver :)

henrik_k
2018-03-16, 00:32
Har ångrat mig. Den blir grå, inte gul.


Jag var själv helt inne på en Gul då den är riktigt läcker men det föll tillslut på det lite diskretare alternativet Mangangrå. Efter ett par vita och svarta bilar så hoppas jag att denna ska vara lite mera "lättskött".

Stafffan
2018-03-16, 18:19
Jag var själv helt inne på en Gul då den är riktigt läcker men det föll tillslut på det lite diskretare alternativet Mangangrå. Efter ett par vita och svarta bilar så hoppas jag att denna ska vara lite mera "lättskött".

Mangan gray ser ut att vara lite väl mörk för att se snygg ut utan att vara nytvättad. Nästan svart...
Tungsten silvermetallic, som jag har på min nuvarande Passat, är däremot en väldigt praktisk ”smutsfärg”.
Men jag tycker att Arteon ser så läcker ut och ändå lite diskret i den mörka lacken.

Bopper
2018-03-16, 22:35
Tycker nog silver ser snygg (snyggare?) ut :)9901

candyweiss
2018-03-17, 07:42
Mangan gray ser ut att vara lite väl mörk för att se snygg ut utan att vara nytvättad. Nästan svart...
Tungsten silvermetallic, som jag har på min nuvarande Passat, är däremot en väldigt praktisk ”smutsfärg”.
Men jag tycker att Arteon ser så läcker ut och ändå lite diskret i den mörka lacken.
Tungsten är riktigt snygg och praktisk :)

Bopper
2018-04-05, 13:31
I vardagen kanske det inte har så stor betydelse men det känns bättre! Lycka till med beslutet :).

/Peter


Beställt... :)

Amazonas
2018-04-11, 07:36
Beställde en jag med igår :) Bara hålla tummarna att den kommer innan 1 juli...

Marcus
2018-04-11, 10:35
Spännande, vad har ni beställt? :) Härlig bil.

Bopper
2018-04-11, 11:29
Spännande, vad har ni beställt? :) Härlig bil.

GTR till kampanjpris. Färdigbyggd prel. v.19 plus ett par veckor till leverans enligt säljaren, så det borde vara nån månads marginal...

Amazonas
2018-04-11, 11:45
Spännande, vad har ni beställt? :) Härlig bil.Vart en på kampanjen de kör nu "Arteon GTR Executive R Edition". En vit med lite extra tillagt som p-värmare, dynaudio samt sportchassi med dcc. Annars hade den det man behöver tycker jag.

Amazonas
2018-04-11, 15:35
Ujuj dyrt vart det :) Känns som det inte blir någon Arteon närmsta tiden...Såg nu att man postade för drygt ett år sedan att den var för dyr [emoji23] Tur att den sjunkit typ 200' efter kampanj och rabatter.

Pelk
2018-04-11, 16:28
Såg nu att man postade för drygt ett år sedan att den var för dyr [emoji23] Tur att den sjunkit typ 200' efter kampanj och rabatter.

Närmsta tiden är väl mindre än ett år... [emoji851]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bopper
2018-04-11, 17:06
Såg nu att man postade för drygt ett år sedan att den var för dyr [emoji23] Tur att den sjunkit typ 200' efter kampanj och rabatter.

Hur lyckades du få ner den 200' ? ;)

Amazonas
2018-04-11, 20:34
Hur lyckades du få ner den 200' ? ;)Bilen jag byggde för 1 år sedan kostade 604 000 kr :)

Bopper
2018-04-12, 11:01
Bilen jag byggde för 1 år sedan kostade 604 000 kr :)

Aha, antar att många av tillvalen du gjorde då, numera ingår i "Executive R Edition".

Amazonas
2018-04-12, 11:14
Aha, antar att många av tillvalen du gjorde då, numera ingår i "Executive R Edition".Jo så är det ju. Sen var ju priset helt rubbat i början vid lanseringen.

Bopper
2018-04-12, 16:45
9959

:cool:

Amazonas
2018-04-12, 18:16
9959

:cool:Lååååång väntan kvar...https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180412/a126479d444a2f654ea0004a89d20118.jpg

Bopper
2018-04-12, 18:54
Lååååång väntan kvar...

Vänta nån vecka, så är nog din på gång snart också :)
Tror jag beställde min bara nån vecka före dig.

Stafffan
2018-04-12, 19:57
Min skulle byggas v 15 fick jag veta vid beställningen. Får se om det stämmer. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180412/dcb7ddab8600ac907bfce1ab93ec2a84.jpg

Bopper
2018-04-13, 12:28
Min skulle byggas v 15 fick jag veta vid beställningen. Får se om det stämmer.

När beställde du?

Amazonas
2018-04-13, 15:00
V.19/20 tror säljaren att min kommer byggas... känns som jag kommer få pynta 7000 om året i skatt :D

Bopper
2018-04-13, 17:51
V.19/20 tror säljaren att min kommer byggas... känns som jag kommer få pynta 7000 om året i skatt :D

Den tillverkas väl i Emden. Ska det verkligen ta sån tid att få den till Sverige :)

Amazonas
2018-04-13, 19:08
Den tillverkas väl i Emden. Ska det verkligen ta sån tid att få den till Sverige :)Frugans Skoda står just nu i Halmstad och tar 3-4 veckor innan hon kan hämta ut den så jag har låga förhoppningar. Ifs har den fått regnr redan, så de kanske reggas in direkt när de kommer in i landet. Då kan det gå vägen :)

Stafffan
2018-04-14, 11:02
När beställde du?

Jag gjorde beställningen den 6/3.

Stafffan
2018-04-14, 13:20
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180414/9d8f5db6a546ba3a904958a487a62b40.jpg
Idag ser det ut såhär. Det närmar sig... [emoji2]

Bopper
2018-04-14, 14:31
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180414/9d8f5db6a546ba3a904958a487a62b40.jpg
Idag ser det ut såhär. Det närmar sig... [emoji2]

Borde stå så hos mig om 4 veckor då :)

Bopper
2018-04-14, 14:40
Frugans Skoda står just nu i Halmstad och tar 3-4 veckor innan hon kan hämta ut den så jag har låga förhoppningar. Ifs har den fått regnr redan, så de kanske reggas in direkt när de kommer in i landet. Då kan det gå vägen :)

Min förra bil, en Scirocco, byggdes i Portugal och det tog inte många veckor från det att den byggts till att den var hos återförsäljaren, så jag är positiv :)

Men det kan säkert variera, så jag håller tummarna.

Pelk
2018-04-14, 15:35
Vi har också beställt en bil, som tillverkas i Portugal.

Beställdes den 4/1 och vi får den på fredag, så det kan ta tid också [emoji849]

Är ca 2 veckor sen den kom till Sverige.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Amazonas
2018-04-21, 18:06
Ett steg närmare :)https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180421/aa58bdadedad96235ea61d4e6606e423.jpg

Bopper
2018-04-21, 19:39
Ett steg närmare :)

Vad var det jag sa, nån vecka efter min :)

Nu väntar jag bara på att få samma besked som Staffan!

Stafffan
2018-04-22, 00:35
Vad var det jag sa, nån vecka efter min :)

Nu väntar jag bara på att få samma besked som Staffan!

Min har fastnat i status ”färdig” tror jag. Undrar vad dom sysslar med så här länge? [emoji848]

Bopper
2018-04-22, 14:41
Min har fastnat i status ”färdig” tror jag. Undrar vad dom sysslar med så här länge? [emoji848]

De kanske väntar på att min och Amazonas också ska bli färdiga, så att de kan skeppas samtidigt ;)

Stafffan
2018-04-22, 16:47
De kanske väntar på att min och Amazonas också ska bli färdiga, så att de kan skeppas samtidigt ;)

Ja antagligen [emoji2]

Amazonas
2018-04-23, 15:52
Eftersom det snart är sommar så måste man ju börja kolla på vinterhjul... Går det på 17" fälgar på denna eller är det minst 18" som gäller?

Bopper
2018-04-23, 17:10
Eftersom det snart är sommar så måste man ju börja kolla på vinterhjul... Går det på 17" fälgar på denna eller är det minst 18" som gäller?

Enligt min säljare, så ska 17" passa och jag kollade upp en Arteon GTR på Transportstyrelsen och där står:
225/55 R17 97W
7,5Jx17 ET40 mm

Tänkte jag skulle kolla upp det närmare till hösten...

Amazonas
2018-04-23, 17:16
Enligt min säljare, så ska 17" passa och jag kollade upp en Arteon GTR på Transportstyrelsen och där står:
225/55 R17 97W
7,5Jx17 ET40 mm

Tänkte jag skulle kolla upp det närmare till hösten...

Ok, kikade in på VW Zubehör och där fanns 17" listat också :)
https://shops.volkswagen.com/de_DE/web/zubehoer/p/merano-215-55-r17-94h-brillantsilber-3g8073227a-8z8-14?category=4321:904_VWZ_OZ:Category

Stafffan
2018-05-01, 11:00
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180501/36dd651bd5312da30c479219530b874a.jpgNu har det börjat röra på sig igen [emoji846]

Bopper
2018-05-01, 12:50
Nu har det börjat röra på sig igen [emoji846]

På en båt, på väg till Sverige?

Stafffan
2018-05-01, 14:49
På en båt, på väg till Sverige?

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180501/88c673be50ff1170eb5caecf328c5a9a.jpgNja, enligt det här förtydligandet är den kanske inte riktigt på båten än. Men snart.

Stafffan
2018-05-09, 21:40
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180509/fbdafa8e903f64e9e4b9ed8081d8bfda.jpgNu ska det inte dröja så länge till. Fick veta idag att den finns på bilfirman.

Bopper
2018-05-09, 22:58
Nu ska det inte dröja så länge till. Fick veta idag att den finns på bilfirman.

Kul! Då får vi snart se lite bilder ;)

Amazonas
2018-05-11, 09:40
Fick mejl av säljaren att min byggs nästa vecka :)

Bopper
2018-05-11, 23:57
Fick mejl av säljaren att min byggs nästa vecka :)

De har ofta mer information än vad vi ser på "Mina sidor". Ska nog slänga iväg ett mail till säljaren :)

Stafffan
2018-05-16, 20:30
Idag fick jag äntligen hämta ut bilen.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180516/54bcb6b8392e3ef3dc5ef65f49274754.jpg

Amazonas
2018-05-16, 21:32
Idag fick jag äntligen hämta ut bilen.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180516/54bcb6b8392e3ef3dc5ef65f49274754.jpgGrattis, snygg i svart! Har du med eller utan sportchassi på din?

henrik_k
2018-05-16, 21:44
Grattis, snygg i svart! Har du med eller utan sportchassi på din?
Eller snarare väldigt snygg i grått ;)

Stafffan
2018-05-16, 21:46
Eller snarare väldigt snygg i grått ;)

Tackar! Ja grå är den. Inget sportchassi.

Marcus
2018-05-17, 09:30
Är det någon som provkört Arteon med och utan sportchassi-DCC?

Amazonas
2018-05-17, 12:26
Eller snarare väldigt snygg i grått ;)Dags att dra upp ljusstyrkan på mobilen 🤣

Amazonas
2018-05-17, 12:39
Är det någon som provkört Arteon med och utan sportchassi-DCC?Har kört både och, märkte ingen större skillnad ärligt talat. Lade till det mest för utseendets skull, fortfarande väldigt hög men ser lite bättre ut i alla fall [emoji16]

Bopper
2018-05-17, 12:43
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180414/9d8f5db6a546ba3a904958a487a62b40.jpg
Idag ser det ut såhär. Det närmar sig... [emoji2]

Samma här nu, fast jag fick inget mail denna gången...
En månad till så borde jag ha bilen hemma då, om det följer samma tidplan :)

Såg att det t.o.m. hade fått ett reg.nummer på minvolkswagen.se och på Transportstyrelsen står den lägre skatten. Men jag ska väl inte ropa hej än...

Amazonas
2018-05-17, 23:23
Min med nu :) Hittar dock ej ngt regnr på bilen.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180517/6909ba1d7bafef927e3053987b0832f4.jpg

Bopper
2018-05-18, 09:43
Min med nu :) Hittar dock ej ngt regnr på bilen.

I övre högra hörnet. Bredvid en liten blå nedåtpil, där jag kan växla till min nuvarande bil.
Har bara kollat på webbsidan, inte appen.

Amazonas
2018-05-18, 10:00
I övre högra hörnet. Bredvid en liten blå nedåtpil, där jag kan växla till min nuvarande bil.
Har bara kollat på webbsidan, inte appen.Ok, står bara Arteon där för mig. Aja det kommer väl, känns som den bör hinnas förreggas innan 1 juli i alla fall.

Pelk
2018-05-18, 15:17
Aja det kommer väl, känns som den bör hinnas förreggas innan 1 juli i alla fall.

Bilen måste tas i trafik före 1/7 om man skall slippa ”malus”, förreggning räcker inte.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Amazonas
2018-05-18, 15:32
Bilen måste tas i trafik före 1/7 om man skall slippa ”malus”, förreggning räcker inte.

Skickat från min iPhone med TapatalkÅfan vilket skit, säljaren sa att det var lugnt så fort den fått reg nr. Men då känns det lite mörkare igen då det tydligen är kaos i hamnarna också... :(

Pelk
2018-05-18, 15:50
Åfan vilket skit, säljaren sa att det var lugnt så fort den fått reg nr.




Med nya menas fordon som blir skattepliktiga (tas i trafik) för första gången den 1 juli 2018 eller senare.


Trist att försäljare inte har bättre koll... Hoppas du får den i tid, du kanske kan få dem att ställa på bilen den sista juni.

Bopper
2018-05-18, 17:10
Trist att försäljare inte har bättre koll... Hoppas du får den i tid, du kanske kan få dem att ställa på bilen den sista juni.




Antar att man måste stå som ägare på bilen den sista juni?
Just nu står mitt reg.nr som avställd och Volkswagen Finans som ägare hos Transportstyrelsen.

Pelk
2018-05-18, 17:51
Antar att man måste stå som ägare på bilen den sista juni?
Just nu står mitt reg.nr som avställd och Volkswagen Finans som ägare hos Transportstyrelsen.

Jag tolkar texten som att bilen skall ha varit ”i trafik”, dvs påställd senast 30/6. Om den bara är det en dag för att sedan ställas av igen bör räcka.

Och att vem som ägde bilen, vid påställningen har ingen betydelse.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Stafffan
2018-05-18, 23:38
Antar att man måste stå som ägare på bilen den sista juni?
Just nu står mitt reg.nr som avställd och Volkswagen Finans som ägare hos Transportstyrelsen.


Åfan vilket skit, säljaren sa att det var lugnt så fort den fått reg nr. Men då känns det lite mörkare igen då det tydligen är kaos i hamnarna också... :(

Hoppas ni hinner få era bilar i god tid innan 1/7!
Och när ni åker i era nya fina Arteoner, då är min inte ny längre...
Men vilken fantastisk bil det är att köra! Jag gillar den verkligen!

Bopper
2018-05-23, 12:48
Inte många veckor kvar förhoppningsvis... :cool:

10040

Amazonas
2018-05-23, 16:40
Inte många veckor kvar förhoppningsvis... :cool:

10040Trevligt! Ligger steget efter, fick regnr på min igår :)

Bopper
2018-05-28, 13:37
Sådär ja! :cool:

10050

Amazonas
2018-05-28, 19:48
Vafan då, min har inte ens skickats iväg än. Ser mörkt ut med 1 juli nu...

Men grattis, borde du väl kunna hämta om ngn vecka ;)

Amazonas
2018-05-29, 09:36
Lite oberäknelig den där sidan, helt plötsligt så var det denna status imorse :)

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180529/4b2a24eda46261d5bdf21b8888ca6dd7.jpg

candyweiss
2018-05-29, 09:53
Lite oberäknelig den där sidan, helt plötsligt så var det denna status imorse :)

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180529/4b2a24eda46261d5bdf21b8888ca6dd7.jpg
För ca två år sedan beställde vi 3 stycken nya Tiguan samtidigt, och vi fick alla väldigt olika information och mail. Säljaren hade inte mycket information att komma med heller.

Bopper
2018-05-29, 22:47
Lite oberäknelig den där sidan, helt plötsligt så var det denna status imorse :)


Ja, uppgifterna där speglar nog inte alltid verkligheten.
Tror jag såg min bil bakom ett stängsel hos bilhandlarn idag :)

Amazonas
2018-05-30, 18:19
Får hämta min den 21 juni :)

Bopper
2018-05-30, 18:37
Får hämta min den 21 juni :)

5:e juni :)

Amazonas
2018-05-30, 19:52
5:e juni :)Fuuuusk :)

Bopper
2018-06-05, 22:01
Fuuuusk :)

Tada!

Edit: Ok, här kommer en riktig bild :)

Bopper
2018-06-06, 20:44
Blir inte klok på det här med bensin och 95/98 oktan. I broschyren står 95 oktan (sid. 14)

https://www.volkswagen.se/content/dam/vw-ngw/vw_pkw/importers/se/broschyrer/arkiv-modeller/arteon/2017-10%20Aerton%20modellbroschyr.pdf/_jcr_content/renditions/original.media_file.download_attachment.file/2017-10%20Aerton%20modellbroschyr.pdf

Men när jag öppnar tankluckan så står det 98 med fetstil och 95 inom parentes, precis som det gjorde i min Scirocco. Funkar tydligen lika bra med båda två?

henca
2018-06-06, 21:43
Blir inte klok på det här med bensin och 95/98 oktan. I broschyren står 95 oktan (sid. 14)

Någonstans i specifikationerna till bilen står det antagligen hur stark motorn är. Detta mäts i hästkrafter eller (k)Watt. För att komma upp i utlovad effekt krävs nog 98 oktan.

Moderna motorer har knack-sensorer som mäter var tändpunkten skall vara för att ge optimal effekt för den bensin som tankats i motorn. Med lägre oktan sänks tändpunkten och med högre oktan höjs tändpunkten. Så om du tankar 98 i stället för 95 kan du njuta av några hästar till och lite lägre bränsleförbrukning.

Därmed inte sagt att de extra hästarna kommer vara märkbara eller att den lägre bensinförbrukningen kommer bli ekonomiskt försvarbar med tanke på prisskillnaden.

m v h Henrik

candyweiss
2018-06-06, 22:01
Blir inte klok på det här med bensin och 95/98 oktan. I broschyren står 95 oktan (sid. 14)

https://www.volkswagen.se/content/dam/vw-ngw/vw_pkw/importers/se/broschyrer/arkiv-modeller/arteon/2017-10%20Aerton%20modellbroschyr.pdf/_jcr_content/renditions/original.media_file.download_attachment.file/2017-10%20Aerton%20modellbroschyr.pdf

Men när jag öppnar tankluckan så står det 98 med fetstil och 95 inom parentes, precis som det gjorde i min Scirocco. Funkar tydligen lika bra med båda två?
Det är väl ungefär som med tex BSR´s motoroptimering steg 1, dom rekommenderar 98 oktan men det går även att köra på 95 oktan. Med 95 oktan tappar man lite i effekt och den dricker några centiliter extra per mil.

Bopper
2018-06-08, 22:36
Verkar som att man köpte i rätt tid. Grundpriset har ökat lite och även några av tillvalen, som metallic...

Bopper
2018-06-20, 11:21
Får hämta min den 21 juni :)

Inte långt kvar? :)

Amazonas
2018-06-20, 11:32
Inte långt kvar? :)Får den först på måndag 🤬 Strul med leveransen...

Bopper
2018-06-20, 12:09
Får den först på måndag 郎 Strul med leveransen...

Tråkigt! De kanske ska fira midsommar i verkstan :)

Pelk
2018-06-20, 16:34
Får den först på måndag 🤬 Strul med leveransen...

Bättre det, än måndagen efter...



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bopper
2018-06-20, 17:50
Bättre det, än måndagen efter...

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja, just det. Tiden går fort...

Trodde först du var inne på nåt om måndagsexemplar, men får väl hoppas det går bra ändå :)

Stafffan
2018-06-20, 18:25
Får den först på måndag 🤬 Strul med leveransen...

Den som väntar på nåt gott...
Väntar alltid för länge [emoji4]

Amazonas
2018-06-25, 13:38
Väntat klart :)https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180625/de9719682f836e233f2eb07fa86cfeb7.jpg

Stafffan
2018-06-25, 13:57
Väntat klart :)

Grattis! [emoji846]

Pelk
2018-06-25, 15:35
Väntat klart :)

Och på rätt sida om "Malus"-strecket!
Grattis till en mycket fin bil.

Amazonas
2018-06-25, 16:20
Och på rätt sida om "Malus"-strecket!
Grattis till en mycket fin bil.Ja det är ju tur det. Mer pengar över för att köpa grejer till bilen :) Ikväll ska det lekas lite med obd11, ungarna trackar ju mig för att jag bara har 3 färger att välja på interiörbelysningen när frugan har 10 i sin Octavia. [emoji23]
Sen måste jag hitta ngt avgassystem till den, låter lite tanigt tycker jag, helst skulle man ha ngt med klaffar som Golf R.

Stafffan
2018-06-25, 17:42
Ja det är ju tur det. Mer pengar över för att köpa grejer till bilen :) Ikväll ska det lekas lite med obd11, ungarna trackar ju mig för att jag bara har 3 färger att välja på interiörbelysningen när frugan har 10 i sin Octavia. [emoji23]
Sen måste jag hitta ngt avgassystem till den, låter lite tanigt tycker jag, helst skulle man ha ngt med klaffar som Golf R.

Här är lite tips till din nya Arteon. Du gillar att sänka dina bilar om jag inte minns fel. [emoji3]
https://youtu.be/an0L5BF_ljs

Amazonas
2018-06-25, 18:13
Här är lite tips till din nya Arteon. Du gillar att sänka dina bilar om jag inte minns fel. [emoji3]
https://youtu.be/an0L5BF_ljsJo den är fin den där, men luft är inget för mig. Blir nog en mer sansad 30mm sats och spacers till original fälgarna :) Börjar ju trotsallt bli gubbe.

Bopper
2018-06-25, 19:21
Väntat klart :)

Grattis! :)

Vit?

Såg att GTR är stängd för nybeställning och GTS (hette den väl) finns inte kvar. Undrar vad som är på gång?

Amazonas
2018-06-25, 19:24
Grattis! :)

Vit?

Såg att GTR är stängd för nybeställning och GTS (hette den väl) finns inte kvar. Undrar vad som är på gång?Tack :) yes vart en vit.

De behöver väl typa om inför WLTP, de stänger fabriker tillfälligt.
Sen blir det väl en galen skatt på GTS så kanske ingen som köper den... ifs på GTR också.

http://www.vibilagare.se/nyheter/ny-matmetod-pressar-volkswagen

Amazonas
2018-06-26, 10:46
Så lite pill med OBD11 resulterade i lite mer rött, inte ofta man gillar den färgen ;) Men som interiörbelysning funkar det fin fint :)

Innan pill:
10124

Efter pill, ändra layout till den i Golf R, får hoppas den toppar 320 nu också :D
10125

Snålt med 3 färger standard:
10126

Så efter lite trixande så fanns det 10 att välja på, måste dock få till RGB värdena lite bättre, ska testa kopiera av dem från frugans Octavia och se om de funkar bättre. Nu skrev jag in egna värden efter att letat fram färger i Paint :D
10127

Gör sig bra i rött
10128

Stafffan
2018-06-26, 21:04
Så efter lite trixande så fanns det 10 att välja på, måste dock få till RGB värdena lite bättre, ska testa kopiera av dem från frugans Octavia och se om de funkar bättre. Nu skrev jag in egna värden efter att letat fram färger i Paint :D


Gör sig bra i rött


Snyggt! Det där måste jag få till i min också.

Amazonas
2018-07-05, 15:01
Ngn som skaffat vinterhjul än? Försöker hitta bilder på ngn med 17"/18" men inte lyckats. Med 17" kan man ju köra med 225/55 men med 18" behöver man gå upp till 245/45, ingen höjdare med så breda sulor på vintern. Å andra sidan lär bilen se helt mupp ut med smala 17" hjul som sitter en decimeter in i hjulhuset :D

Bopper
2018-07-05, 15:23
Ngn som skaffat vinterhjul än? Försöker hitta bilder på ngn med 17"/18" men inte lyckats. Med 17" kan man ju köra med 225/55 men med 18" behöver man gå upp till 245/45, ingen höjdare med så breda sulor på vintern. Å andra sidan lär bilen se helt mupp ut med smala 17" hjul som sitter en decimeter in i hjulhuset :D

Har kvar mina 17" från Sciroccon på däckhotellet och har inte hunnit kolla om de kan tänkas passa :)

Amazonas
2018-07-14, 14:58
Om man vill styra p.värmaren via CarNet appen ska man inte kunna välja mellan ventilation/värme? Kan fasiken inte hitta ngt. Att man ska behöva välja manuellt i bilen först känns lite stenålder...
På fruns Octavia är det ju simpelt att göra via Skoda Connect appen.

Bopper
2018-07-14, 15:38
Om man vill styra p.värmaren via CarNet appen ska man inte kunna välja mellan ventilation/värme? Kan fasiken inte hitta ngt. Att man ska behöva välja manuellt i bilen först känns lite stenålder...
På fruns Octavia är det ju simpelt att göra via Skoda Connect appen.

Måste man ha sim-kort i bilen för att använda CarNet eller hur funkar det?
Kostar det nåt?

Amazonas
2018-07-14, 15:48
Måste man ha sim-kort i bilen för att använda CarNet eller hur funkar det?
Kostar det nåt?Nä behövs inget simkort. De grundläggande funktionerna som p.värmare, kolla om bilen är låst, kördata etc funkar ändå. Ska jag komma åt andra funktioner som egna poi etc så aktiverar jag internetdelning/hotspot på mobilen och ansluter till det wlanet .Tror det är gratis i 3 år.

Marcus
2018-07-14, 16:27
Bilen har ett SIM-kort för realisering av de uppkopplade funktionerna.

Bopper
2018-07-15, 00:17
Om man vill styra p.värmaren via CarNet appen ska man inte kunna välja mellan ventilation/värme? Kan fasiken inte hitta ngt. Att man ska behöva välja manuellt i bilen först känns lite stenålder...
På fruns Octavia är det ju simpelt att göra via Skoda Connect appen.

Hittade heller inget i appen. Däremot på webbsidan kunde man byta driftläge till ventilation, så det borde väl finnas i appen med kan man tycka.

Bopper
2018-08-13, 19:36
Ngn som skaffat vinterhjul än? Försöker hitta bilder på ngn med 17"/18" men inte lyckats. Med 17" kan man ju köra med 225/55 men med 18" behöver man gå upp till 245/45, ingen höjdare med så breda sulor på vintern. Å andra sidan lär bilen se helt mupp ut med smala 17" hjul som sitter en decimeter in i hjulhuset :D

Duger detta till vinterdäck? Ser ju lite tråkigt ut jämfört med sommardäckens lågprofil :)10206

Amazonas
2018-08-15, 10:28
Duger detta till vinterdäck? Ser ju lite tråkigt ut jämfört med sommardäckens lågprofil :)10206

Jadu, funderar på svarta 18" Tomason TN16, fortfarande jävigt svårt att bestämma mig :D

10208
10209

Stafffan
2018-08-15, 10:52
Jadu, funderar på svarta 18" Tomason TN16, fortfarande jävigt svårt att bestämma mig :D


Det där var snygga fälgar!
Jag måste nog också börja se mig om efter vinterhjul.

Amazonas
2018-08-31, 14:27
Ngn mer som upplever följande problem?

* Har märkt att "Driving mode" återgår till normal läget varenda gång när man startar upp bilen. Säg att man har Eco på när man åker till jobbet. Sen när man ska hem står det fortfarande Eco uppe i vänstra hörnet på radiodisplayen, men drivningen är i normalt läge utan "frirullning" etc. Men får knappa runt ett varv på mode knappen för att den ska hamna i Eco mode igen. Är samma grej med Comfort/Sport lägena.

* Växlar jävligt hårt mellan ettan och tvåan samt tvåan trean om man försöker smyga iväg fint, blir lätt jäkligt ryckigt. Kör man i Eco så funkar det bättre. Känns som gaspedalen är dåligt kalibrerad, full gas eller inget typ ibland :D

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

GTI-nissen
2018-08-31, 16:42
Ngn mer som upplever följande problem?

* Har märkt att "Driving mode" återgår till normal läget varenda gång när man startar upp bilen. Säg att man har Eco på när man åker till jobbet. Sen när man ska hem står det fortfarande Eco uppe i vänstra hörnet på radiodisplayen, men drivningen är i normalt läge utan "frirullning" etc. Men får knappa runt ett varv på mode knappen för att den ska hamna i Eco mode igen. Är samma grej med Comfort/Sport lägena.


Jag har samma fel på vår Passat.

Amazonas
2018-08-31, 18:02
Jag har samma fel på vår Passat.Åfan kanske är en feature då :)

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Pelk
2018-08-31, 21:15
Åfan kanske är en feature då [emoji4]

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Samma på vår T-Roc, så det verkar vara någon ny tysk genialisk ide.

Rätt störd på det också, förstår inte varför de gjort så.
__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

Amazonas
2018-08-31, 22:25
Samma på vår T-Roc, så det verkar vara någon ny tysk genialisk ide.

Rätt störd på det också, förstår inte varför de gjort så.
__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av TapatalkSpännande :) Får be dem kolla på det när jag ändå bokar in den för lådan. Körde en annan idag och den var helt annorlunda i växlingarna och kändes rappare dessutom [emoji848]

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Amazonas
2018-08-31, 22:32
Ska nog vara så som sagt, hitta ngr Superbägare med samma i-lands problem :)

https://www.briskoda.net/forums/topic/439323-driving-mode-default/

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Bopper
2018-08-31, 22:41
Ngn mer som upplever följande problem?

* Har märkt att "Driving mode" återgår till normal läget varenda gång när man startar upp bilen. Säg att man har Eco på när man åker till jobbet. Sen när man ska hem står det fortfarande Eco uppe i vänstra hörnet på radiodisplayen, men drivningen är i normalt läge utan "frirullning" etc. Men får knappa runt ett varv på mode knappen för att den ska hamna i Eco mode igen. Är samma grej med Comfort/Sport lägena.

* Växlar jävligt hårt mellan ettan och tvåan samt tvåan trean om man försöker smyga iväg fint, blir lätt jäkligt ryckigt. Kör man i Eco så funkar det bättre. Känns som gaspedalen är dåligt kalibrerad, full gas eller inget typ ibland :D

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Från instruktionsboken: "Om körprofilen Sport eller Eco valdes sist, kommer inställningarna för motorn eller direktväxellådan DSG återställas till Normal så fort förardörren öppnas med avstängd tändning."
Men jag förstår inte vitsen med det? Nu har jag mest använt Comfort och den återställs inte. Är du säker på att Comfort återställs hos dig?

Ang. växlingen har jag nog också tänkt på det, men jag har inte kört så mycket automat tidigare, så var osäker på det :confused:
Ska testa Eco mer och se om jag märker samma skillnad.

Amazonas
2018-08-31, 23:14
Från instruktionsboken: "Om körprofilen Sport eller Eco valdes sist, kommer inställningarna för motorn eller direktväxellådan DSG återställas till Normal så fort förardörren öppnas med avstängd tändning."
Men jag förstår inte vitsen med det? Nu har jag mest använt Comfort och den återställs inte. Är du säker på att Comfort återställs hos dig?

Ang. växlingen har jag nog också tänkt på det, men jag har inte kört så mycket automat tidigare, så var osäker på det :confused:
Ska testa Eco mer och se om jag märker samma skillnad.Inte hundra på Comfort läget, tycker mig märka skillnad på dämparna att de blir mjukare om jag går varvet runt i menyn. Men kan va inbillning :)

Säljaren som jag köpte av snacka om att han fått ny mjukvara till sin låda, men oklart om jag har den eller inte, hans var ngr månader äldre. Får avvakta och se efter besöket hos VW.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Marcus
2018-08-31, 23:15
Använd Individual istället och sätt precis de inställningar ni vill ha, så kvarstår bilen i det läget.

Amazonas
2018-08-31, 23:17
Vinterhjul införskaffade i alla fall, inte så sexiga men vart bra pris på dem :)
Blev 245/45-18 Hakka 8.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180831/f00aa0ce8812c3414976a74abe6c8d2e.jpg

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Amazonas
2018-08-31, 23:19
Använd Individual istället och sätt precis de inställningar ni vill ha, så kvarstår bilen i det läget.Testat det, men Eco/Sport på lådan behålls inte oavsett.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Marcus
2018-08-31, 23:26
Ok. Synd. Men vill du verkligen ha den i hysteriskt Sport-läge varje dag? Eller Eco...

Bopper
2018-08-31, 23:29
Testat det, men Eco/Sport på lådan behålls inte oavsett.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Antagligen samma som det du länkade till: "Driving modes and Transmission modes are two different things!!

D-mode, S-mode, M-mode for DSG/Auto Transmission is not the same as Drive modes available.

Hence the default mode will always be in D-mode when you start up.
You can't make it default to S-mode or M-mode."

Amazonas
2018-09-01, 00:05
Ok. Synd. Men vill du verkligen ha den i hysteriskt Sport-läge varje dag? Eller Eco...I och med de skumma växlingarna är det rätt skönt med Eco när man glider till jobbet, skönt slippa känna sig som en nybörjare kämpandes med dragläget ;)

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Bopper
2018-09-25, 10:50
Spännande :) Får be dem kolla på det när jag ändå bokar in den för lådan. Körde en annan idag och den var helt annorlunda i växlingarna och kändes rappare dessutom [emoji848]

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Har du fått ordning på växlingarna?

Bopper
2018-09-25, 10:54
Hur gör ni med hel- och halvljus-automatiken? Använder ni det eller bländar av manuellt?

Fredrix
2018-09-25, 16:36
Jag bländar av manuellt. När jag kört med automatiken så händer det att folk blinkar, jag antar att det inte fungerar 100.

Bopper
2018-09-25, 18:04
Jag bländar av manuellt. När jag kört med automatiken så händer det att folk blinkar, jag antar att det inte fungerar 100.

Ok, har märkt det några gånger också. Det hände å andra sidan tidigare också, när jag hade bländat av. Antar att vissa är mer känsliga än andra...

Det som är lite lurigt är att kommer man in i ett ljusare område, så stängs ju helljuset av och symbolen blir vit. Försöker man blända av då, så blinkar man med helljuset istället.

NissePisse
2018-09-25, 22:09
Om man vill styra p.värmaren via CarNet appen ska man inte kunna välja mellan ventilation/värme? Kan fasiken inte hitta ngt. Att man ska behöva välja manuellt i bilen först känns lite stenålder...
På fruns Octavia är det ju simpelt att göra via Skoda Connect appen.

Om jag förstått tidigare diskussioner rätt så går det inte. Ganska dåligt tycker jag.

NissePisse
2018-09-25, 22:12
Jag har samma fel på vår Passat.

Detta måste dom ha ändrat Isf. Har en -17 Passat som behåller valt körläge.

Stafffan
2018-09-25, 23:21
Hur gör ni med hel- och halvljus-automatiken? Använder ni det eller bländar av manuellt?

Jag använder alltid ljusautomatiken. Tycker det är väldigt bekvämt och fungerar jättebra.

Bopper
2018-09-26, 13:16
Detta måste dom ha ändrat Isf. Har en -17 Passat som behåller valt körläge.

Pratar ni samma sak. Körläge behålls väl, men växlingsläge (Sport och Eco) måste väljas varje gång.

- - - Uppdaterad - - -


Jag använder alltid ljusautomatiken. Tycker det är väldigt bekvämt och fungerar jättebra.

Ja, jag fortsätter nog ett tag till, inte så jättemånga som blinkat :)

Amazonas
2018-09-30, 16:52
Har du fått ordning på växlingarna?Tyvärr inte haft tiden att lämna ifrån mig bilen än. Måste åka en bit för att komma till en vettig verkstad...

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Bopper
2018-09-30, 19:17
Tyvärr inte haft tiden att lämna ifrån mig bilen än. Måste åka en bit för att komma till en vettig verkstad...

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Skriv gärna om det blir nån förbättring :)

Bopper
2018-10-12, 15:41
ART3on med 490 hästar :)

https://teknikensvarld.se/volkswagen-har-pumpat-upp-arteon-till-490-hk/

Bopper
2018-10-12, 23:32
https://www.youtube.com/watch?v=mvl45Aj9H8Q

Amazonas
2018-10-12, 23:56
Skriv gärna om det blir nån förbättring :)Va inne på Möllers i Strängnäs idag och fick grym service som vanligt. Men inga konstigheter gick att hitta, gjordes dock en reset av lådans adaption. Nu får vi se om det blir ngn skillnad. Annars får de ta in den en längre tid och kolla med VW centralt.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Raptores
2018-10-16, 18:13
Riktigt trevlig, undrar vad de svenska priserna blir.

Bopper
2018-10-16, 19:35
Riktigt trevlig, undrar vad de svenska priserna blir.

För 490-hästars versionen? ;)

Just nu finns bara GT-versionen att bygga på hemsidan (190 hk TDI), men under våren var det väldigt bra kampanjpriser på Arteon.

Robert
2018-10-17, 12:36
Är ev. inne på att beställa Arteon framåt årsskiftet . Finns det några större förändringar prismässigt , motormässigt eller utr. mässigt att vänta sig?

Bopper
2018-10-17, 14:31
Är ev. inne på att beställa Arteon framåt årsskiftet . Finns det några större förändringar prismässigt , motormässigt eller utr. mässigt att vänta sig?

Som jag skrev finns bara GT att bygga på hemsidan. Antar att det beror på nya WLTP-standarden. Det fanns ju en GTS och GTR också tidigare. Nån annan kanske vet mer?

https://www.volkswagen.se/sv/kop-en-vw/wltp.html

Bopper
2018-10-28, 19:50
Ska man inte kunna se hur långt det är till nästa service på stora infotainment-skärmen? Har letat utan att hitta det. Hittade bara att man kan se det på lilla skärmen bakom ratten.

henrik_k
2018-10-29, 01:04
Ska man inte kunna se hur långt det är till nästa service på stora infotainment-skärmen? Har letat utan att hitta det. Hittade bara att man kan se det på lilla skärmen bakom ratten.

Tror du går via menyn -> car -> kugghjulen nere till höger -> bläddra längst ner så tror jag service står där.

Bopper
2018-10-29, 10:39
Tror du går via menyn -> car -> kugghjulen nere till höger -> bläddra längst ner så tror jag service står där.

Tack! Trodde jag kollat där, men nu hittade jag det :)

Kenobi
2018-11-09, 22:26
Vinterhjul införskaffade i alla fall, inte så sexiga men vart bra pris på dem :)
Blev 245/45-18 Hakka 8.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180831/f00aa0ce8812c3414976a74abe6c8d2e.jpg

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Nyligen beställt en Arteon och går med samma fundering. 17 eller 18 på vinterhjulen. 245 känns ju för brett medan 17 känns lite smått på denna skönhet. :) Bilen levereras under vintersäsong så jag har ett par månader att bestämma mig. Du kan väl återkomma med omdöme om hur den beter sig på 18-tummarna. :)

Bopper
2018-11-09, 23:22
Nyligen beställt en Arteon och går med samma fundering. 17 eller 18 på vinterhjulen. 245 känns ju för brett medan 17 känns lite smått på denna skönhet. :) Bilen levereras under vintersäsong så jag har ett par månader att bestämma mig. Du kan väl återkomma med omdöme om hur den beter sig på 18-tummarna. :)

Vilken modell blev det? Finns GTS och GTR fortfarande att beställa hos återförsäljare?

Kenobi
2018-11-10, 11:23
Vilken modell blev det? Finns GTS och GTR fortfarande att beställa hos återförsäljare?

GT är den enda som kan beställas just nu med 190 hästar diesel. Jag slog till på erbjudandet "GT Executive R-edition". Blir lite malus men det är det värt. ;)

Bopper
2018-11-18, 23:05
Nu finns GTR i konfiguratorn igen, men 8 hästar mindre :)

Kenobi
2018-11-25, 13:41
Även DCC finns nu tillgängligt som tillval. Det fanns inte när jag slog till. Frågan är om man skulle lägga till det. Är det värt pengen?

Marcus
2018-11-25, 17:11
Om du verkligen vill ha superhärlig rullkomfort, så anser jag att det är värt det.

Amazonas
2018-12-04, 20:05
Nyligen beställt en Arteon och går med samma fundering. 17 eller 18 på vinterhjulen. 245 känns ju för brett medan 17 känns lite smått på denna skönhet. :) Bilen levereras under vintersäsong så jag har ett par månader att bestämma mig. Du kan väl återkomma med omdöme om hur den beter sig på 18-tummarna. :)

Har ju inte kommit ngn snö än så just nu känns det rätt B att gnugga runt med 18" dubb, bilen vart trist att köra också och grymt spårkänslig. Så jag beställde en uppsättning höst/vår hjul igår :)

walkmann
2018-12-04, 20:10
Har ju inte kommit ngn snö än så just nu känns det rätt B att gnugga runt med 18" dubb, bilen vart trist att köra också och grymt spårkänslig. Så jag beställde en uppsättning höst/vår hjul igår :)

Vad blev det för däck/fälgar nu då?:rolleyes:

Amazonas
2018-12-04, 22:59
Vad blev det för däck/fälgar nu då?:rolleyes:

Egentligen bara däcken som är nya, Continental TS860S. Fälgarna hade jag sedan tidigare och är 18" VW "Canyon". Var tänkt att de skulle sitta på frugans Eos, men hon har fått 40-års kris och vill åka lågt och 19" till nästa år så då tog jag dessa istället ;)

walkmann
2018-12-05, 20:01
Egentligen bara däcken som är nya, Continental TS860S. Fälgarna hade jag sedan tidigare och är 18" VW "Canyon". Var tänkt att de skulle sitta på frugans Eos, men hon har fått 40-års kris och vill åka lågt och 19" till nästa år så då tog jag dessa istället ;)

Heh ok, canyon är ju snygga fälgar!:D

365C9R
2018-12-15, 01:09
Även DCC finns nu tillgängligt som tillval. Det fanns inte när jag slog till. Frågan är om man skulle lägga till det. Är det värt pengen?

Hittade först inte DCC då jag började bygga min Arteon GT Executive R Edition för några veckor sen.
Visade sig då att man först måste välja till 20 tums fälgar innan DCC dök upp som alternativ...
Men det verkar ju vara fixat nu.
Tjatade på min säljare om XDS som ju finns som tillval i Tyskland.
Nu finns XDS också med som tillval.
Kommer att bli en trevlig bil! :-)
Kört Alltrack i några år nu men saknar min gamla CC...

Kenobi
2018-12-27, 18:07
Hittade först inte DCC då jag började bygga min Arteon GT Executive R Edition för några veckor sen.
Visade sig då att man först måste välja till 20 tums fälgar innan DCC dök upp som alternativ...
Men det verkar ju vara fixat nu.
Tjatade på min säljare om XDS som ju finns som tillval i Tyskland.
Nu finns XDS också med som tillval.
Kommer att bli en trevlig bil! :-)
Kört Alltrack i några år nu men saknar min gamla CC...

Du skulle ha tjatat innan jag konfade ihop min. :)

Var ute och körde en Arteon nyligen, demobil, med DCC och kan ärligt säga att jag inte märkte någon större märkbar skillnad alls, förutom i sportläget. Annars vet i f-n om det var något som sålde in mig. Det ska väl vara att det ser snyggare ut med lite sänkt bil.

Bestämt mig för 18 tums vinterhjul. Orginalfälg på Michelin-däck (235/45 R18).

BjornL
2018-12-28, 02:51
Fast bilen sänks inte. Det är ingen luftfjädring. Skillnaden är stötdämparnas respons. Det är i alla fall stor skillnad på sport och komfort i min Golf. I det senare läget matchar den en Passat tycker jag.

Marcus
2018-12-28, 09:44
Exakt. Och skillnaden mellan Comfort och Sport i en Arteon lär vara samma som i en Passat, dvs mycket stor skillnad. Passat gungar skönt i Comfort och är i allmänhet olidligt hård i Sport på normalt dåliga svenska vägar.

Amazonas
2018-12-29, 17:26
Vill man ha sportchassi till Arteon kan man enbart välja det ihop med dcc, så var det i alla fall för 1 år sedan när jag beställde min. Kan ifs ha ändrats nu.
Då får man lite mindre luft i de gigantiska hjulhusen i alla fall, samt tack vare dcc ingen försämring i komforten :)


Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Kenobi
2018-12-30, 16:19
Vill man ha sportchassi till Arteon kan man enbart välja det ihop med dcc, så var det i alla fall för 1 år sedan när jag beställde min. Kan ifs ha ändrats nu.
Då får man lite mindre luft i de gigantiska hjulhusen i alla fall, samt tack vare dcc ingen försämring i komforten :)


Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Precis. Tillvalet DCC får med automatik med sig sportchassi, så är det även nu. Väljer man DDC blir bilen sänkt 2 cm, men det är ju specifikt sportchassit som sänker bilen.

Bopper
2018-12-30, 21:54
Precis. Tillvalet DCC får med automatik med sig sportchassi, så är det även nu. Väljer man DDC blir bilen sänkt 2 cm, men det är ju specifikt sportchassit som sänker bilen.

Inte om man väljer GTR väl? Där ingår DCC som standard, men man får välja till Sportchassi i kombination med DCC (ingen extra kostnad dock).

Amazonas
2018-12-30, 22:01
Inte om man väljer GTR väl? Där ingår DCC som standard, men man får välja till Sportchassi i kombination med DCC (ingen extra kostnad dock).Helt riktigt, DCC är std, sen får man välja till sportchassi utan kostnad som du skriver.
Enligt spec är det bara 15mm sänkning. Om de nu inte ändrat på 2019.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Bopper
2018-12-30, 22:37
Helt riktigt, DCC är std, sen får man välja till sportchassi utan kostnad som du skriver.
Enligt spec är det bara 15mm sänkning. Om de nu inte ändrat på 2019.


ca 15 mm eller ca 20 mm, i alla fall för GT-modellen :)

10661

Amazonas
2018-12-30, 22:42
ca 15 mm eller ca 20 mm, i alla fall för GT-modellen :)

10661Ah där ser man. I mina gamla beställningspapper står det bara sänker 15mm på dcc med sportchassi.
Skitsamma, alldeles för hög oavsett :)

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Bopper
2019-01-17, 13:46
Nån som har bensinmodellen och bränslevärmare?
Är dieselvärmaren effektivare eller är andra märken det, som Volvo t.ex.?

Har kört 20-30 min. Mer ska väl inte behövas? Visst tinas rutorna av, men det blir ju inte så jättevarmt i kupén?
Ska man ställa in fläktarna på nåt visst sätt när man lämnar bilen? Allt på max?

Kenobi
2019-02-21, 10:49
Nån som har bensinmodellen och bränslevärmare?
Är dieselvärmaren effektivare eller är andra märken det, som Volvo t.ex.?

Har kört 20-30 min. Mer ska väl inte behövas? Visst tinas rutorna av, men det blir ju inte så jättevarmt i kupén?
Ska man ställa in fläktarna på nåt visst sätt när man lämnar bilen? Allt på max?

Hämtade ut min skönhet igår! :) Och visst blev det kallt över natten och snö så det första man fick göra var att testa värmaren. Som du säger blir det inte jättevarmt, men väldigt behagligt och jag upplevde det som precis lagom. Vill inte ha en bastu att kliva in i.

Första intrycket är ju att den ser mycket bättre ut i verkligheten är på bild och film. Och den ser ju riktigt läcker ut på bild och film. :) Jag kommer från en BMW 428i och saknar just nu ingenting (har 190 hk). Jo förresten, saknar rattvärme! Det jag visste att jag valde bort var sportigheten men jag har fått så mycket mer känns det som. Även om interiören sägs vara en "upppiffad" Passat är den stilren, enkel och allt är integrerat i panelen. Inga skärnar som sticker upp. Interiören känns avkopplande. Den är tystare (bortsett från knarrat från dieselmotorn) och komforten är minst lika bra (plus för mindre vägljud) men med en annan känsla.

Stafffan
2019-02-21, 15:44
Jag har haft min Arteon ett tag nu. Det jag saknar som jag hade i Passaten är förutom rattvärmen även att solskydden i Arteon inte går att justera i ”längsled”.
Finns det i 2019 års modell?

Amazonas
2019-03-02, 13:13
Tycker bränslevärmaren funkar fint, använder mig av Dfreeeze så den kör ju olika lång tid beroende på hur kallt det är i bilen. Men har inställt på 22 grader och reglagen ställda på fönster och golv. Det är rekommendationen för snabbast uppvärmning av kupén enligt instruktionsboken till tjejens Octavia så jag kör samma i min :)

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Bopper
2019-03-02, 20:59
* Har märkt att "Driving mode" återgår till normal läget varenda gång när man startar upp bilen. Säg att man har Eco på när man åker till jobbet. Sen när man ska hem står det fortfarande Eco uppe i vänstra hörnet på radiodisplayen, men drivningen är i normalt läge utan "frirullning" etc. Men får knappa runt ett varv på mode knappen för att den ska hamna i Eco mode igen. Är samma grej med Comfort/Sport lägena.


Ingen lösning på detta antar jag? Man kan i alla fall trycka en gång på Mode-knappen, sedan klicka på Eco på displayen, så slipper man gå varvet runt.
Vad tillför Eco mer än frirullning. Tidigare uppväxling?
Märkte också att den vanliga automatiska avbländningen inte används, utan att den går ner helt till halvljus. Vad ska det vara bra för? Spara energi?

Amazonas
2019-03-02, 21:06
Ingen lösning på detta antar jag? Man kan i alla fall trycka en gång på Mode-knappen, sedan klicka på Eco på displayen, så slipper man gå varvet runt.
Vad tillför Eco mer än frirullning. Tidigare uppväxling?
Märkte också att den vanliga automatiska avbländningen inte används, utan att den går ner helt till halvljus. Vad ska det vara bra för? Spara energi?Nope inte hittat ngt, letat runt och försökt hitta ngn parameter att ändra på via både obd11 och vcds men inte hittat ngt vettigt.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

cheba
2019-03-02, 21:43
Från instruktionsboken: "Om körprofilen Sport eller Eco valdes sist, kommer inställningarna för motorn eller direktväxellådan DSG återställas till Normal så fort förardörren öppnas med avstängd tändning."
Men jag förstår inte vitsen med det? Nu har jag mest använt Comfort och den återställs inte. Är du säker på att Comfort återställs hos dig?


Ingen lösning på detta antar jag? Man kan i alla fall trycka en gång på Mode-knappen, sedan klicka på Eco på displayen, så slipper man gå varvet runt.


"Vitsen" med detta beteende är nog att bilen ska vara laglig att sälja tror jag. Då drivlinan är certifierad i normalläge så måste den återgå till detta läge efter varje körning. Om inte detta krav fanns skulle biltillverkarna certifiera bilen i ett snik-normalläge som är helt optimerat för låga förbrukningssiffror och emissioner men med dålig prestanda och körbarhet. Sen såfort bilen rullar ut ur bilhallen skulle de flesta kunder välja ett "premium" körläge där bilen blir trevlig att köra, men där förbrukning och emissioner är nåt helt annat än de certifierade siffror som tillverkaren uppgett. Därefter skulle drivlinan antagligen inte köras i det certifierade läget nån mer gång under sin livstid.

Själv har jag ingen Arteon så jag har ingen erfarenhet av just detta problem, men det låter som nån bugg som gör att displayen fortsätter visa det läge som var valt innan bilen stängdes av och den automatiskt gick tillbaka till normalläget. Detta borde ju VW isåfall fixa i en mjukvaruuppdatering, men att bilen går tillbaka till normalläge efter varje återstart kommer man nog inte undan, tror jag.

Bopper
2019-03-02, 23:28
Själv har jag ingen Arteon så jag har ingen erfarenhet av just detta problem, men det låter som nån bugg som gör att displayen fortsätter visa det läge som var valt innan bilen stängdes av och den automatiskt gick tillbaka till normalläget. Detta borde ju VW isåfall fixa i en mjukvaruuppdatering, men att bilen går tillbaka till normalläge efter varje återstart kommer man nog inte undan, tror jag.

Det är bara växellådans läge som återställs om man kört med Eco eller Sport (till Normal). Andra inställningar som Adaptiv chassikontroll DCC ligger kvar, så det är därför det står Eco eller Comfort i displayen.

365C9R
2019-08-26, 23:16
Precis upptäckt att min nya Arteon har en finess som VW "glömt" nämna...
Har uppenbarligen inte bara "DCC" utan sport versionen "DCC R".
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/dynamic-chassis-control-dcc-3949
Nämns inget om det på svenska sidorna...
Att det steglöst går att justera DCC med individuella alternativet visste jag men missade först att skalan fortsätter utanför både "comfort" och "sport". Nya ytterlägen "Comfort +" och "Sport +" som bara går att nå via manuell inställning.
Tack för det VW! Me like it...........

Bopper
2019-08-28, 17:23
Precis upptäckt att min nya Arteon har en finess som VW "glömt" nämna...
Har uppenbarligen inte bara "DCC" utan sport versionen "DCC R".
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/dynamic-chassis-control-dcc-3949
Nämns inget om det på svenska sidorna...
Att det steglöst går att justera DCC med individuella alternativet visste jag men missade först att skalan fortsätter utanför både "comfort" och "sport". Nya ytterlägen "Comfort +" och "Sport +" som bara går att nå via manuell inställning.
Tack för det VW! Me like it...........

Är det inte det som är meningen med individuell, att man kan justera såväl utanför som innanför de 3 "fasta" lägena? ;)

Marcus
2019-08-28, 21:30
Nej, Individuell innebär att man kan välja sitt eget "program" genom att göra olika val avseende vissa funktioner.

candyweiss
2019-08-28, 21:46
Nej, Individuell innebär att man kan välja sitt eget "program" genom att göra olika val avseende vissa funktioner.
Är det inte det Bopper skriver?

Amazonas
2020-01-14, 18:27
Hmm... den var ju inte så lyckad :)

https://www.carscoops.com/2020/01/vw-cc-travel-edition-or-how-the-arteon-was-turned-into-a-sexy-shooting-brake-in-china/

11455

Bopper
2020-04-02, 17:17
Arteon som laddhybrid.

https://teknikensvarld.se/volkswagen-tiguan-och-arteon-blir-laddhybrider/

Bopper
2020-04-16, 14:29
Arteon R på Nürburgring?

https://teknikensvarld.se/volkswagen-arteon-r-rastas-pa-nurburgring/

Fredrix
2020-06-03, 11:43
Uppdaterade Arteon och Arteon shooting brake premiärvisas 24/6.
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/initial-facts-about-the-new-arteon-preview-to-the-virtual-world-premiere-on-june-24th-6076

11729

Fredrix
2020-06-05, 20:45
https://www.carscoops.com/2020/06/2021-vw-arteon-shooting-brake-wants-to-become-europes-sleekest-family-car/

11737

11738

Amazonas
2020-06-17, 21:59
Läckt två bilder på Kina versionen med CC emblem.

https://www.instagram.com/p/CBiEE8mHtGZ/?igshid=1h7wgohgadfce

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200617/66e63cf85feb6ed9ce1f3f854a14a9e7.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200617/c7b3a23cc7eb28bfb8088c3df9d77a8b.jpg

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Bopper
2020-06-18, 14:26
läckt två bilder på kina versionen med cc emblem.

https://www.instagram.com/p/cbiee8mhtgz/?igshid=1h7wgohgadfce


skickat från min sm-g981b via tapatalk

330 T.S.I ?

Edit: Kan man inte skriva enbart stora bokstäver? Görs alltid om till små...