handdator

Visa fullständig version : Skillnad på ventiler?



onk
2007-09-19, 20:17
Jag har en topp som är till EG motorn liggande hemma.

Den har vassare kam och är även renoverad för inte så många mil sedan.
Dumt nog så passar ju inte den på en 1,8l motor.

Men passar ventilerna från den i en tex GZ topp?

Tänkte om man kunde flytta över kam, ventiler och schims för att slippa laborera med det.

Nån som vet om det kan tänkas fungera?

Sebbe
2007-09-19, 21:45
Om GZ- toppen du har har mek.tryckare passar kammen i alla fall, ventilerna vet jag inte. Ventilerna i EG-toppen (om det är orginal ventiler du har) är 38 .m.m. respektive 31 m.m. 40 m.m. respektive 33 m.m har din GZ topp om det är mek.tryckare. Flytta över kammen bara om det passar. Din .m.1,8 har redan större ventiler och hårdare fjädrar om det nu är orginal allt?

onk
2007-09-19, 22:00
Ja kammen ska ju passa. Men är det större ventiler i GZ:an så är det ju dumt att lägga i mindre..

Vad jag vet är det org grejer i båda topparna. Tänkte att man kunde göra så bara för att slippa ändra schimsen, men dom kanske går att flytta över från 1,6:an till 1,8:an?

Sebbe
2007-09-19, 22:40
Ja kammen ska ju passa. Men är det större ventiler i GZ:an så är det ju dumt att lägga i mindre..

Vad jag vet är det org grejer i båda topparna. Tänkte att man kunde göra så bara för att slippa ändra schimsen, men dom kanske går att flytta över från 1,6:an till 1,8:an?

Ja, ventilspelsschimsen är samma på alla mekaniska toppar. Nu är jag inte säker på måtten på GZ ventilerna, måtten jag angav är på JJ toppen, men som jag har förstått det så är det "samma lika" topp på JJ (mk1 1,8l)och GZ (mk2 1,8 med mekaniska tryckare).

onk
2007-09-19, 22:58
Mm topparna är väl i stort sett samma.

Då ska jag bara hitta en extra sådan och stoppa över kammen i.
Finns det några org ventilfjädrar som är kraftigare som passar? Typ g60?