handdator

Visa fullständig version : Seat exeo st 2.0tsi sport



rs_danne
2017-01-21, 20:01
tjena då har vi skaffat en ny kärra igen :D denna gång en seat exeo st 2.0tsi sport
ungefär samma bil som audi a4 b7 det mesta är samma tror det stog att det var 30% som skiljer dom åt

här kommer lite bilder från dagen vi köpte den =)


8560


8561


och här kommer ett par bilder på inredningen

8570


8571


8572

rs_danne
2017-01-21, 20:11
extra ljusen var det första som åkte av då både jag och tjejen tyckte det var så fult med dom på
så idag så kopplade jag o tjejens pappa ur dom o plockade av dom =)

här kommer lite bilder


8562


8564


8565

rs_danne
2017-01-21, 20:25
och imorgon blir det att börja med kabel dragningen då slutsteg och baslåda ska kopplas in =) passade på o handla på mej lite grejjer då brl hade mellandags rea :D

köpte på mej en jbl GT5-2402BR baslåda med dubbla 12" och ett gas alpha 500.1 steg ett passande kabel kit och en högnivå till lågnivå omvandlare som ska kopplas på bilens original steg som sitter bak på höger sidan bakom en kåpa

det nya steget fick plats precis bredvid originalsteget så det vart riktigt bra =)

här kommer lite bilder

8566


8573

rs_danne
2017-01-22, 21:39
idag så har man dragit kablarna för baslådan och slutsteget iaf så nu är det jobbigaste avklarat.

pluskabeln från batteriet var inte så skoj att dra på parkeringen utomhus

fick skruva bort hela handskfacket och pilla loss gummi dutten som satt för hålet in i torpedväggen och när väl den var borta var det något slags filt/gummi skydd man var tvungen att göra ett hål i för att få igenom pluskabeln o sen efter det gjorde jag ett hål i gummidutten och trädde på den på pluskabeln och peta tillbaks den i hålet när pluskabeln var intryckt så långt det behövdes

jorden kopplade jag in på en skruv som sitter inne bakom kåpan vid hjulhuset till vänster om slutsteget

men högnivå till lågnivå omvandlaren tror jag att jag låter brl koppla in om det inte blir allt för dyrt ska ringa o kolla va de vill ha för det imorgon

nu är iaf de mest tids ödande jobbet med all kabel dragning klart :D

rs_danne
2017-01-23, 11:46
då är baslådan istoppad och på fredag så bär det av mot brl så får de koppla in lågnivå omvandlaren o koppla ihop allt


8582

rs_danne
2017-01-27, 17:33
sådärja nu så är allt inkopplat och fungerar som det ska helt okej ljud tycker jag =)

rs_danne
2017-04-01, 21:05
monterade sommarskorna idag ser ju helt okej ut =)

8864

8865

rs_danne
2017-04-18, 20:59
Åkte på att byta tillbaks till vinterdäcken nu under påsk då det vart kallt och började snöa när vi skulle använda bilen

Så idag så åkte ja o lämnade sommar fälgarna till en polare som ska lacka om dom till vita

innan ja monterar tillbaks dom till helgen som kommer så hoppas det blir bra tycker det är riktigt snyggt med vita fälgar

Men man lär väl få tvätta bilen som en dåre så de håller sej rena o fina

rs_danne
2017-04-21, 11:49
Här kommer en bild från lackeringen på ena fälgen

8961

rs_danne
2017-04-21, 21:10
Här kommer en till bild på ena fälgen avmaskerad och centrum kåpan på

Blankt o fint blir det

8967

rs_danne
2017-04-24, 12:24
Sådär nu är fälgarna hemma igen efter lackeringen så ska väl boka tid för balansering till onsdag tror ja sen blir det polering och vaxning innan montering så det blir lättare att hålla dom rena

8971

rs_danne
2017-04-26, 19:42
idag så balanserades sommarhjulen innan de åkte på igen ringde 2 olika firmor och de hade så sjukt olika priser så man kan knappt fatta det

ringde först till centrala gummi här i örebro där jag bor de skulle ha 650kr för att balansera 4 lösa hjul tyckte det kändes rätt dyrt så jag testade att ringa till first stop "frasses däck" och där skulle de ha 240kr för 4 lösa hjul så var bara o bränna dit o lämna in dom =)

helt sjukt att det kan va sån pris skillnad på 2 däckfirmor i samma stad

sen så vaxade jag fälgarna innan monteringen med sonax flytande hårdvax så de ska bli lättare att hålla rena =)

här kommer lite bilder på bilen blev sjukt nöjd med lackeringen av fälgarna vart en helt annan bil känns det som när man tittar på den nu

8975897689778978897989808981

rs_danne
2017-06-21, 20:41
fick ett litet ryck idag och gjorde rent slutrören så nu är dom inte svarta längre :D


92269227922892299230

rs_danne
2017-07-25, 20:22
va ett tag sen jag uppdatera här

men baslådan jag hade är nu såld och en annan baslåda är beställd en custom låda anpassad för audi a4 avant b6/b7 som man sätter ner i vänster sidan på bagaget tyvärr blir man av med det lilla facket med luckan som sitter där då man var tvungen att kapa upp ett hål där men det gör inte så mkt då det facket är så sjukt litet iaf

såhär ser baslådan ut det är en sluten låda på endast 15 liter så nu blir det endast en st 10 tums bas ist för 2 st 12 tummare

9283

9285

9301

ringde skroten innan och köpte hela vänstra sido panelen till bagaget från en 05a audi a4 avant som var exakt likadan så man har en hel om man får för sej o sälja bilen nån gång eller om man ångrar sej o vill ha den original igen

här kommer lite bilder

9288

9289

9290

tog in sidopanelen och kapade upp hålet bakom luckan med en dremmel med kapskiva på

9293

9291

9292

9294

rs_danne
2017-07-26, 12:33
kapade inte precis längs med kanten utan sparade lite material så får se när lådan kommit om man blir tvungen att kapa jämns med

lika bra o ta det försiktigt så man inte kapar för mkt

9295

rs_danne
2017-07-26, 12:54
längs med den här kanten så kommer man få stärka upp med en planka ca 83-85mm hög så baslådan har något stumt att luta nedre kanten emot, den kommer dock inte synas då den ligger under själva sido panelen

9296

det finns även ett gängat hål där bak så man kan borra ett hål igenom baslådan och skruva fast den i det gängade hålet och täta runt om inne i baslådan så det inte läcker ut nån luft

så har iaf en kille jag pratat lite med på bilstereoforum.se gjort

han har har en tråd där om sin audi a4 b7

så har kollat en del på hur han gjort då våra bilar är typ identiska inuti

här kommer ett par bilder på hur han har gjort hålet i baslådan och skruvat fast den

9298

9299

men jag tvekar lite inför att borra hål i lådan så har ni några andra förslag så hojta gärna till
vill gärna få fast lådan så den sitter hårt o inte kan åka runt och vill inte borra några nya hål i plåten för vill inte riskera att de kommer börja rosta

här kommer en bild på det gängade hålet

9297

rs_danne
2017-07-28, 13:57
fick bli en sväng in till möllerbil igår o köpa en ny olje sticka då den gamla trillade isär efter jag dragit upp den
så nu vart det en gul ist för orange

och där man ser nivån på oljan var ljusgrå ist för mörk så det vart lite tydligare att se nu iaf =)

9323


passade bra med gul sticka tycker ja

9324

rs_danne
2017-07-28, 14:19
passade även på att fixa till min säkringsdosa då en av gummi plupparna som tätar mot kabeln saknades men hittade en sån när vi rensa lite i förrådet

dock inte exakt rätt storlek som syns på bilden då den inte sticker ut genom plasten på ena sidan den var lite mindre så fick pressa på den på kabeln men den sitter hårt och tätar bra runt kabeln iaf o det är väl huvudsaken :P

så nu borde det inte komma in någon fukt eller vatten där i

9325

rs_danne
2017-07-30, 11:46
yes nu i fredags kom baslådan så snart blir det att försöka fixa fast den

ser ut vara bra kvalite och passformen mot sidopanelen är helt okej tycker jag

dock sitter den inte helt slätt jämns med kanten högst upp längst mot baksätets håll den blir att sticka ut litegrann där

kanske går att få helt slät men isf måste jag kapa i plasten som är på sido panelen o det vetifan om jag vågar chansa på så det får bli en liten kant som sticker ut

bmptsi
2017-07-30, 12:48
Alltid kul med byggen där man lyckas gömma undan baslådan. Så länge du kan öppna golvet är det väl fortfarande stort plus. Men men, vet hur irriterande det är när det diffar på nån utstickande kant haha

rs_danne
2017-07-31, 12:20
Alltid kul med byggen där man lyckas gömma undan baslådan. Så länge du kan öppna golvet är det väl fortfarande stort plus. Men men, vet hur irriterande det är när det diffar på nån utstickande kant haha

ja precis golvet går att lyfta ur utan problem det är precis uppe i hörnet som det sticker ut litegrann då sidopanelen böjer in sej lite upptill

haha ja helst vill man ju få till det så det ligger helt slätt

rs_danne
2017-07-31, 12:32
lådan var väl inpackad och inlindad i många lager bubbelplast så den blev inte skadad i frakten från polen =)

9337


9339


9340


9341


9342


9343

rs_danne
2017-07-31, 12:43
här kommer lite bilder på baslådan istoppad sidopanelen

9344

9345

9346

9347

9348

9349

9350

rs_danne
2017-08-01, 13:54
igår så fick jag ett ryck igen och ville börja test montera i bilen så man var säker på att lådan verkligen passade

vilket den gjorde =D

men man behövde en planka att luta baslådans nedre kant emot så inte allt tryck hamnade på sidopanelen

så letade runt lite i förrådet och med ren tur hittade jag en gammal trähylla som suttit på nån vägg här hemma med exakt rätt mått på höjden 85mm hög dock så var den för lång men det var ju bara o kapa av den till rätt längd

det satt nån slags skydds tejp aktig matta eller hur man ska säga på en bit av plåten där hyllan skulle stå så fick slipa ner en bit av hyllan så den låg jämns med plåten

hyllan sågade jag av så den är 250mm lång och 85mm hög

hyllan satte jag fast med dubbelhäftande tejp

här kommer lite bilder jag tog

9360

9361

9362

9363

åkte även på att kapa lite mer på sido panelen längst ner mot baslådans nederkant då den tog i lite i hyllans kant som baslådan vilar på

9364

nu sitter den lite bättre utan att ta i eller ligga ovanpå hyllan

9365

9366

provmonterade även med sidopanelen och baslådan samtidigt det är riktigt tight att få ner lådan
man får vinkla o sätta i lådan i panelen innan man lutar den mot hyllan och vinklar ner den i hålet

det går men är inte helt lätt då det är en kontakt som sitter precis så den går förbi man får vara försiktig och lirka in den

9367

9368

som sagt så sticker den ut en del i överkant det är lite irriterande men det finns nog inte så mkt att göra åt det då sidopanelen är formad så att den vinklas in desto högre upp den kommer och baslådan är rak hela vägen

dock så kommer den komma in lite mer än vad som syns på bilderna om jag borrar ett hål i lådan och skruvar fast den i det gängade hålet som sitter i insidan på plåten precis bakom lådan

som jag antagligen åker på att göra så den inte ramlar ur när man kör för har inte listat ut nått annat sätt än hur man skulle kunna få fast den utan att borra hål och skruva fast den

rs_danne
2017-08-03, 18:57
sådärja igår så blev det äntligen dags att borra hålet i lådan hittade en sån här hemma

9369

tror det är en slags fot tass till nån högtalare jag köpt nån gång så den passade perfekt hade m8 gänga så var bara att skruva in den och vinkla in baslådan

innan hade jag kännt med fingret på ett ungefär vart hålet skulle bli och satte dit en liten eltejps bit

och så kollade jag så lådan satt där den skulle, skruvade dit den chromade metall öglan så jag såg att lådan satt på rätt ställe då baslådans kant linjerar med slutet på metall öglan

sen var det bara att gänga ut den spetsiga bulten lite så den låg emot baslådans baksida och sen tryckte jag till så jag fick ett riktmärke var jag skulle borra

9370

9371

och innan jag borrade så gick jag in och skruvade i en skruv där märket var och gick ner och provmonterade för att se att det gängade hålet och skruven var på samma ställe

9374

och det kändes som det stämde så ja tryckte lite på lådan och skruvens skalle gled in i det gängade hålet så då vare bara o gå in och börja borra

9373

9391

9372

rs_danne
2017-08-03, 19:35
tyvärr hade jag ingen m8 bult hemma så kunde inte sätta i lådan och skruva fast den så idag så fick jag åka o kolla efter bult och hamnade på swedol som sålde lösa bultar o brickor o lite alltmöjligt riktigt bra priser tycker ja

och där hittade jag även en vibrations dämpare med m8 gänga invändigt på båda sidorna och som fantastiskt nog var 28mm lång precis rätt längd från baslådan till det gängade hålet

köpte även med lite olika längder på m8 bultar och en 4 kantig bricka då jag inte visste vilken bult som skulle passa med brickan då det var rätt kort bit som var gängad på vardera sida av vibrationsdämparen

här kommer lite bilder

9376

9377

provmonterade baslådan utan sidopanelen först för för o se om jag borrat hålet på rätt ställe

9378

och bulten passade i hålet skönt som fan

så då passade jag på att montera i sidopanelen och se om det fortfarande passade och det gjorde det man var bara tvungen att pressa baslådan lite neråt så hålen hamnade för varandra sjukt skönt kändes det

9379

9380

9381

9382

rs_danne
2017-08-03, 19:52
som sagt så sticker den ut en del men det får jag nog leva med

passade även på att åka till brl och inhandla 3 meter 2,5mm2 högtalarkabel då den gamla jag hade var lite klen den var bara 1,5mm2

och behövde ju ha kabel till inuti baslådan med

så fick dra den från där baslådan sitter längs med bakre kanten under plasten och in i sidan upp till slutsteget

passade även på att korta remote kabeln lite och fästa fast lågnivå omvandlaren med en stripe som tidigare bara hängde löst i kablarna

här kommer lite bilder

9383

9384

9385

9390

sen blev det in och löda på kablarna som sitter i lådan och eltejpa lite så man känner sej säker

9386

9387

Mattias
2017-08-04, 01:11
Tycker det ser bra ut även fast lådan sticker ut lite!
Får hoppas det låter bra också :cool:

rs_danne
2017-08-04, 09:42
Tycker det ser bra ut även fast lådan sticker ut lite!
Får hoppas det låter bra också :cool:

tackar =) haha ja det hoppas jag med måste välja rätt bas bara här är några jag funderar på

(1) b2 audio is 10 d2v3 2x2 ohm
https://www.brl.se/sv/artiklar/b-audio-is10-v3-2x2-ohm.html

(2) dayton audio um 10-22 2x2 ohm
https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-um10-22--2.html

(3) Phoenix Gold SX110d2 2x2 ohm
http://www.bilstereohornan.se/phoenix-gold-sx11-d2:7108

rs_danne
2017-08-04, 19:35
kom gärna med förslag på andra basar med

ska vara 10"

dubbla talspolar på 2 ohm

och klara att vara i en sluten låda på 15 liter

rs_danne
2017-08-27, 23:36
Blev tillslut en gas pro 10d2 med dubbla talspolar på 2 ohm st

basen har 500watt rms
och en vikt på 11.5kg
Här kommer lite bilder

9470

9471

9472

9473

9474

när basen var inhandlad så blev det till att märka ut var skruvhålen skulle sitta och förborra hålen då mdf spricker lätt om man inte har tillräckligt material kvar till kanten

så jag la i basen där jag ville ha den och centrerade den så gott jag kunde, jag mätte kanten runt om så den var lika runt hela den runda kanten och målade sedan färg i skruvhålen på högtalartyget sen var det bara att förborra med en 3mm borr

9478

9479

och det var riktigt skönt att ha förborrat när man fick sätta i basen efter baslådan då baslådan skruvas fast först inifrån, inte det allra lättaste att lyfta i basen på 11.5kg i sidled och försöka pricka skruvhålen rätt

jag fick lyfta o hålla medans tjejen skruva i skruvarna tills den satt med tillräckligt många skruv för att lådan inte skulle spricka i de övre skruvhålen pga vikten på basen lite svettigt men det gick =)

och innan basen monterades så la jag i dämpull i lådan fyllde den inte helt full men använde nästan hela förpackningen

jag la dämpullen efter väggarna alla 3st väggar höger vänster och bakväggen från golvet av lådan till taket av lådan och la i en hel del från botten och uppåt mot basens magnet tyvärr glömde jag o ta bild på det =/

Kopplade plus till plus och minus till minus så fick tvinna ihop så det blev dubbla kablar på ena sidan då de kopplades ner till 1ohm

9475

9476

Äntligen är lådan fastskruvad och basen monterad
Riktigt skönt att allt är på plats nu

9477

Basen låter helt okej för att vara en ensam 10a i en sån liten låda

dock absolut inte lika mkt bas som det var i lådan med mina dubbla 12 tummare men behagligare lite tightare och stummare och även väldigt bra djupbas i vissa låtar faktiskt

så nu återstår lite justering av steget för att få ut det bästa möjliga ljudet

och så får man se hur länge man står ut med originalhögtalarna i dörrarna känner på mej att det kommer bli att byta ut dom med men det återstår att se =)

J.L
2017-08-28, 00:08
Snygg installation, det borde väl duga för lite extra bas i bilen.
Men borde du inte har något skydd/galler?

rs_danne
2017-08-28, 08:14
Snygg installation, det borde väl duga för lite extra bas i bilen.
Men borde du inte har något skydd/galler?

tackar jo det borde duga =)

aa jag ska fixa ett galler ska bara mäta o se om jag behöver ha ett galler för en 10 eller 12 tums bas då det är rätt stort runt om själva monteringshålet som är nerfasat där basen sitter

rs_danne
2017-09-01, 17:35
sådärja då har jag fixat ett galler vart ett vanligt 12tums galler som jag fick skruva fast tillslut

jag använde gummislang med 5mm invändigt hål som jag klippte till 1cm långa bitar att ha som distanser då basen slog i gallret om det satt fast jämns med baslådan

efter lite injustering av slutsteget och injustering av stereon så blev det mkt mer tryck i basen

men kommer nog att byta stereon om ett tag så man kan justera upp basen utan att originalhögtalarna också ställs på samtidigt

för pga att hög till lågnivå omvandlaren är inkopplad på högtalarkablarna från original slutsteget så blir det så att om jag sänker ner basen på stereon så sänks den på både originalhögtalarna i dörrarna och på baslådan också

och om jag höjer den för mkt så slår originalhögtalarna igenom

så för tillfället får jag ha basen justerad till hälften på stereon så låter det hyffsat bra utan att slå igenom i originalhögtalarna i dörrarna

ångrar nu att man inte bytte ut stereon det första man gjorde så man hade bättre inställnings möjligheter

men då ville man ju ha bas inkopplad direkt så då tänkte man aldrig på att justerings möjligheterna skulle begränsas

här kommer lite bilder

9491

9492

vfr
2017-09-01, 20:14
Det ser riktigt prydligt ut. :)

rs_danne
2017-09-01, 20:38
Det ser riktigt prydligt ut. :)

Tackar :D

rs_danne
2017-09-22, 11:45
igår så lämnades bilen in till mekonomen verkstaden nettobilar i bista här i örebro och fick kamremmen vattenpumpen drivremmen och kupefilter samt olja och filter utbytt och även vatten och glykol byttes ut samtidigt

9795kr senare så var allt utbytt

bilen gick strax under 1000 mil mellan oljebyte något som jag kommer fortsätta med då bilen servats med olja och filter på mellan 1000-1500 mil tidigare

kamremmen och vattenpumpen och allt det i kring byttes vid 9591 mil då den egentligen skulle in på sin första inspektion av kamremmen vid 9600 mil

men då de flesta sagt att man ska köra max 10 år på samma kamrem och då bilen nu är 8 år gammal så valde vi att safea och bytte ut allt i förebyggande syfte då den ändå skulle börja inspekteras nu
så nu kan man känna sej trygg och säker att den inte riskerar att gå av på länge

vi har motorgaranti tills att bilen är 10år gammal eller tills den gått 12000 mil på vår helförsäkring hos if så skulle nått annat hända motorn så är man ju säker där med en stund till =)

sparade även de gamla delarna så som vattenpumpen spännrullen kamremmen och drivremmen
och de såg faktiskt riktigt fräscha ut trots sin ålder

och efter det fick sej bilen en efterlängtad ordentlig tvätt fälgarna såg rent av förjävliga ut

här kommer lite bilder

före tvätt

9553



efter tvätt

9550

9551

9552

rs_danne
2018-01-05, 13:54
äntligen handlat ny stereo samt nya högtalare till bilen så nu lär ljudet bli riktigt bra

9686

blev en jvc kw-v235dbt
https://www.brl.se/sv/artiklar/jvc-kw-v235dbte.html

och ett gas silver 6,5 tums kitsystem till fram
https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-silver-65tums-kitsystem.html

och till bak blev det gas silver 6,5 tums koaxialhögtalare
https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-silver-65tum-koaxialhogtalare.html

passade även på att inhandla en ny lågnivåkabel en gas pro på 5meter
https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pro-lagnivakabel-5m.html


och alla monteringsdetaljer och kablage till stereon så man får rattknapparna att fungera till den nya stereon
ska bli riktigt nice när allt är inkopplat o klart =)

rs_danne
2018-01-18, 18:27
nu så är ljudet inkopplat vart en helt otrolig skillnad på basen efter man bytt stereo
och så vart det ju mkt snyggare med och riktigt jävla skönt med bluetooth och usb

och nu kan man även justera ner basen i dörrhögtalarna även om baslådan dunkar som fan
nu dunkar det så de skakar i hela bilen :D

men ljudet i bakhögtalarna försvann först helt så kompisen fick koppla om en kabel men ljudet blev skitlågt i bakhögtalarna och gick inte att få det att spela som det skulle i bak

original steget i bilen ger ut för låg ström när man byter stereo så åker på o sätta dit ett till slutsteg för o driva alla dörrhögtalarna med

och då diskanten inte ens hördes knappt då den satt i själva högtalaren ist för på dörrsidan så åkte vi tillbaks till brl och fick till rabbaterat pris köpa ett nytt 6.5" kitsystem till så nu har vi kitsystem till både bak och fram

köpte ett nytt slutsteg idag ett gas alpha 80.4
och en massa kablar säkrings dosa fördelningsblock lågnivå kablar plus o jord kabel ja allt som behövs för o koppla in 2 slutsteg

så nu borde de låta riktigt bra överallt när allt är inkopplat som det ska med slutsteg o allt

ska montera slutsteget högtalarna bak o kablar o allt på söndag så förhoppningsvis blir ljudet riktigt bra då i hela bilen

här kommer lite bilder

bilstereon monterad

9696

kitsystemet till bak lite dörrclips och högtalarkabel

9702

slutsteget samt alla monteringsdetaljer säkringar o kablar lågnivåkablar säkringshållare och ström fördelnings block

9698

rs_danne
2018-01-18, 18:41
lite bilder på 4 kanals steget

9699

9700

9701

- - - Uppdaterad - - -

rs_danne
2018-01-18, 18:47
tror det blir att flytta på mitt gas alpha 500.1 steg nu och sätta de båda stegen bredvid varandra här under luckan i bagaget på plasten närmast baksätet borde bli bra + att de inte syns

9703

rs_danne
2018-01-23, 15:24
nu så är allting äntligen klart åkte till motala i söndags till polarn som hjälpt mej för o fixa det sista
så nu har vi installerat kitsystem bak med och kopplat om högtalar kablar så jag får lika bra ljud i både fram och bakhögtalarna
flyttade även slutsteget till baslådan som satt i högersidan bakom luckan så nu har jag båda slutstegen under luckan i bagaget

här kommer lite bilder

delningsfiltrena för högtalar kiten monterade på insidan av dörrsidan med dubbelhäftande tejp och smält limmmade med limpistol är likadant gjort på både fram och bakdörrarna

9710

9711

diskanterna glömde jag ta kort på hur jag gjorde men man fick trycka ut plasten som de sitter i så man fick ur den ur dörrsidan och klippa original kablarna till dom och peta ur diskanterna med en skruvmejsel

och sen var det bara att klippa till plasten med en avbitar tång som original diskanterna satt fast i då de nya var lite lite för stora för att passa i dom fästena

och sen tog jag limpistolen och limmade fast dom

här kommer lite mer bilder

fördelnings dosan för plus kabel med säkringar så man får ström till 2 st slutsteg

9706

fördelnings dosan för strömkabel och jordkabel monterad på original slutsteget

9707

slutstegen provmonterade för o se om de fick plats

9708

slutstegen monterade åt rätt håll och alla kablar dragna

9709

9713

passade även på att byta ut batteriet som hade gjort sitt till ett optima redtop

9712

rs_danne
2018-01-25, 15:25
igår så bar det av emot den första besiktningen sen vi köpte bilen och det gick bra inga fel och blankt papper :D

9717

rs_danne
2018-02-09, 13:54
idag så fick man paket =) beställde nya bromsbelägg då varningslampan för bromsbeläggen tändes dagen efter besiktningen

beställde textar belägg till både fram och bak då jag fått tips att de inte dammar lika mkt som original beläggen

9750

rs_danne
2018-02-23, 15:04
idag så vart det stereobyte på brl då den vi köpte en jvc kw-235dbt krånglade massor

ratt styrningen var jätte seg på den så man fick rulla flera varv på ratt reglaget för den skulle byta låt
att höja ljudet var okej men den var inte helt exakt så de kändes lite sådär

usb sladden kunde inte kopplas ihop med tjejens huawei p9 antingen kom det inget ljud alls eller så lät de som att man hade högtalarna under vatten

och bluetoothen hade så dålig räckvidd att om man satt i baksätet bakom en av stolarna så nådde inte signalen fram ordentligt så då lät det som en repig skiva typ det laggade och hackade

och ofta hackade det eller laggade det även om man satt i framsätet och om man bytte låt började det hacka igen om det hade börjat låta bra

så brl var schyssta och lät mej byta till en stereo med annat märke utan nån extra kostnad så valet föll på en kenwood dmx7017bts och brl stod för inkoppling och drog även dit en kontakt för både aux och usb som nu sitter på mittkonsollen där original aux kontakten satt tidigare

har bara testat stereon lite snabbt än men det verkar funka som det ska
det som inte funkar helt är usb om man har usb typ c kontakt på mobilen jag har inte det så min samsung s7 så det funkar med usb sladd till den och android auto funkar på min mobil

kopplade in tjejens dotters iphone med usb sladden och apple carplay hoppade igång direkt så det funkar också

testade även bluetoothen och den hade inga problem kunde hålla mobilen hela vägen bak in i skuffen mot bakrutan utan att det lät illa

och ratt reglagen var mkt mer exakta så att höja o sänka ljudet och även byta låt funkade jätte bra med den nya stereon

och nu så har man även aux som funkar på ingången av in

så kenwood verkar hålla mkt bättre kvalite än jvc tycker jag

här kommer lite bilder

9813

9814

9815

rs_danne
2018-03-03, 08:38
efter att ha testat stereon i några dagar nu så kan jag säga wow vilken skillnad allt är bättre på den här kenwood stereon
bluetoothen funkar utan problem med mkt längre räckvidd på alla våra mobiler

ljudet blev mkt bättre och det blev jätte stor skillnad på basen det blev mkt mer tryck och snärt i den så fick sänka subwoofer level till 5 nu förut på jvc stereon va den maxad på level 10

i jvc stereon när man spelade musik genom ett usb minne så lät ljudet helt burkigt o ihåligt typ som om man skulle spela upp musik in i en burkdricka men nu med kenwood stereon så är det bra ljud trots att det är samma usb minne o samma låtar ja testade o spela upp

tillomed radion har bättre signal, tidigare med jvc stereon så vart det ofta brus och störningar så det kändes helt ovärt att lyssna på radio då men nu funkar det utan problem med kenwood stereon

rs_danne
2018-03-03, 08:46
nu har även de nya textar bromsbeläggen monterats och måste bara säga vilken skillnad
tidigare så vart det ofta när man tryckte på bromsen att det blev som att tvärnita den bromsade liksom till mkt hårdare och obekvämare så de liksom ryckte till om man inte var jätteförsiktig med bromsen

det kändes liksom som att först blev det tvärnit den första sekunden men efter det så hände det inte spec mkt när man tryckte ner bromsen igen kändes lite lömskt

nu är den mkt jämnare i bromsverkan och man behöver inte längre känna att man måste vara helt överförsiktig när man ska bromsa

bromsarna tar jätte bra känns som en annan bil nästan mkt trevligare och smidigare bromsverkan

rs_danne
2018-05-09, 16:30
va ett tag sen ja uppdatera men nu så är det dags igen

vänster bakfjäder small av för ca 2 veckor sen så bilen är nu 1.2 cm lägre på vänsterbak men går att köra med iaf den small av längst ner *kör försiktigt*

så blev till att kolla efter nya fjädrar så till slut föll valet på eibach sportline fjädrar sänker 45/30mm fram/bak på de som inte har sportchassie

så på vår bil med sportchassie blir den bara 2.5cm lägre fram och 1cm lägre i bak så nu blir bilen jämnhög fram och bak och bara sänkt lite grann jämfört med nu så det känns helt okej

original är bilen högre fram än bak ser skitfult ut så när de är monterade lär det höja utseendet en hel del =)

o så vart det billigare att köpa en hel sats från eibach än att köpa 2st originalfjädrar

kollade med mekonomen först o de hade inte fjädrar för sportchassie som min bil har men de kunde beställa original fjädrar

deras egna fjädrar som inte är till sportchassie kostar 1070kr st så original lär ju kosta minst lika mkt eller mer

så kändes jävligt ovärt om de fram oxå skulle gå av

så kände lika bra o byta ut alla fjädrarna ist så är man säker

och beställde dessa eibach sportline fjädrar på ebay från tyskland kostade 1755.15kr med frakt o allt tog 6 dagar bara med dhl ifrån tyskland o fick de levererade idag hem till dörren :D

så runt den 18e nån gång så blir det o dra te polaren i norrköping för montering :D


10018


10019

rs_danne
2018-05-28, 15:02
sådär nu så är fjädrarna monterade
var ett rent helvette att få loss då samma bult på båda sidorna fram ärjat fast totalt

så fick borra ur och montera i nya och man var tvungen att släppa ner bakvagnen så man fick ur fjädrarna bak men men nu sitter de på plats iaf

så ett stort tack till min polare niklas laine för all hjälp hade aldrig fått dit det utan din hjälp

vart stor skillnad på väghållningen och den tar inte i under även om man kör över vägbulorna rakt på jag tog av stänkskydden med så slipper de ta i om man åker ner för nån kant eller så blev mkt snyggare utan

här kommer lite bilder

10051

10052

10053

10052



före och efter bild

10056


10057

rs_danne
2018-05-31, 13:42
nu har man åkt lite och kännt av bilen lite mer

den är bara lite lite stötigare än innan men har grymt mkt bättre väghållning nu

nu är den mkt roligare o köra

bättre bromsar och bättre väghållning gör verkligen stor skillnad trots att det bara bytts bromsbelägg och fjädrarna så vart det en riktigt märkbar skillnad

tog lite mer bilder efter en väl behövlig tvätt så här kommer lite mer bilder

10059

10060

10061

10062

10063

10064

10065


10066

Haugeman
2018-06-01, 18:06
Ser bra ut. Är inte mycket som skall till för att "höja" utseendet [emoji6][emoji106]

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

rs_danne
2018-06-04, 22:52
Ser bra ut. Är inte mycket som skall till för att "höja" utseendet [emoji6][emoji106]

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Tackar a nu börjar den se vettig ut iaf tycker ja :)

JRJ
2018-06-11, 08:46
Gick det smidigt att beställa baslådan från "dB Basser" ? :)

rs_danne
2018-06-18, 00:38
Aa det gick väldigt smidigt tog ca en vecka innan baslådan var framme och den såg ut att vara väldigt seriöst byggd

rs_danne
2019-03-14, 15:10
då har man fått på nya pipor då byggde om så de bakre ljuddämparna är 2,5" fullflödes dämpare med 4 tums ändrör blev lite maffigare =)

testade först att göra en muffler delete men det lät fan inge bra dåna i hela bilen vissa varvtal så fick bli o fixa dit 2 st fullflödes dämpare ist :P

här kommer 2 bilder den första med original pipor och den andra med de nya piporna


10873

10876

10875

rs_danne
2019-10-03, 18:15
då har man uppgraderat ljudet lite mer köpte ett gas pro 1000.1 steg till basen vart ganska bra skillnad mkt mer tryck nu här är en bild

11281

2stroke
2020-01-31, 11:51
I dag så fick man paket :)
beställde nya bromsbelägg då varningslampan för bromsbeläggen tändes dagen efter besiktningen.
Beställde TEXTAR belägg till både fram och bak då jag fått tips att de inte dammar lika mkt som original beläggen
9750 :confused: Vad har du hunnit få för erfarenhet av TEXTAR beläggen
både vad gäller bromsverkan och bromsdamm ? :confused:

rs_danne
2020-03-06, 21:49
:confused: Vad har du hunnit få för erfarenhet av TEXTAR beläggen
både vad gäller bromsverkan och bromsdamm ? :confused:



tjena sorry för sent svar de dammar mindre än original beläggen så nu tar det väl ca 5-6dagar iaf innan fälgarna är ner dammade

med original beläggen tog det ca 2 dagar

och efter vi bytte beläggen så tog bromsen bättre

med original beläggen vart det typ tvärnit när man nuddade bromsen o sen efter det så tog inte bromsen så bra

nu tar bromsen jämnt o fint

så det är helt klart bättre o skönare än original beläggen iaf
mvh daniel

rs_danne
2021-03-25, 14:05
hejsan var ett tag man uppdaterade här så en del nytt har hänt gas pro 10d2 basen är numera utbytt då den inte pallade trycket och ja blev sönder spelad helt enkelt så numera sitter det en dayton audio um10-22 bas i lådan ist har även bytt ut gallret till ett digital design som har ribbor som går längre ut annars hade basen tagit i när den slår ut här kommer lite bilder

12585

12586

var tvungen att göra en distans ring så basen kom ut mer annars slog basens korg i lådan på insidan så här gjorde jag en mall till distans ringen

12587

12588

här är basen monterad med distansring på 12mm hög

12589

12590

här är lådan monterad igen i bilen med gallret på

12591

12592

har även bytt ut grillen på bilen då någon backade in den som tur var så pajjade bara några fästen på grillen och fick en bula i regplåten så inga stora skador som tur var nya skyltar har kommit men inte hunnit sätta dit dom än
nya grillen var ifrån en 2012 så den var iaf mkt snyggare samma mönster nu på alla grillar i fronten här kommer lite bilder

12593

12594

har även monterat en ledramp bakom grillen provade först att montera den bakom nedre grillen men den fick inte plats där då kylaren och nå rör var ivägen här kommer några bilder på hur det blev

12595

12596

2stroke
2021-03-25, 16:50
Har monterat en ledramp bakom grillen provade först att montera den bakom nedre grillen
men den fick inte plats där då kylaren och nå rör var i vägen här kommer några bilder på hur det blev
12595 Vilken ramp anväde du ? :confused:

rs_danne
2021-03-29, 13:26
jag använde denna ramp x-vision domibar 120w

https://ljusgiganten.se/x-vision-domibar-120w.html?search_query=x-vision&results=205

men jag fick tillverka egna fästen så ledrampen kom upp lite och hamnade i rätt vinkel så den inte tog i grillen

12623

12624

rs_danne
2021-03-29, 13:32
har även kopplat in strömmen till ledrampen nu och satt på de nya regskyltarna här kommer lite bilder

12617

12618

12619

12620

12621

12622

AndySwede
2021-03-30, 10:40
Ser diskret och fint ut. Stör det mycket att S emblemet sitter mitt i ljusbilden?

candyweiss
2021-03-30, 12:29
Också min tanke, undrar om emblemet går att ta bort på ett snyggt sätt?

rs_danne
2021-03-30, 13:34
Tjena det stör faktiskt ingenting det är inget man märker av iaf på ljusbilden

blev faktiskt förvånad att det blev så bra ljus även fast den sitter bakom grill och emblem

Dock har jag inte kollat hur mkt bättre ljus det är utan grillen på
Men det vart stor förbättring jämfört med bilens helljus utan rampen på

rs_danne
2021-03-30, 13:38
Tjena tyvärr inte märket är rätt stort och det skulle även synas en tom fyrkant typ där märket suttit så det skulle inte gå att få till det snyggt genom att ta bort det skickar med en bild på baksidan av grillen

12625


Men jag har sett att vissa byggt om sina grillar och satt dit ett annat galler utan märke dock vet jag inte vart man kan få tag i det gallret längre det fanns för ett tag sen på Ebay men var egentligen ett stenskotts skydd man skulle sätta bakom original grillen