handdator

Visa fullständig version : Tips på hur montera ledramp på taket?



Jejpfan
2017-01-14, 21:07
Jag ska montera en 32" 180W ledramp på taket på min -03 Passat Variant. Är lite fundersam på hur jag ska montera den. Vill inte ha den på ett takräcke så den sticker upp högt över taket som nån 740-raggare. Avståndet mellan railsen är 91 cm och rampen är 88 cm. Rörklammer är ett alternativ. Dock fult tror jag. Borra från insidan och limma in ngn typ av islagsmutter i railsen tänkte jag borde vara ett lämpligt alternativ som inte sticker i ögonen. Hur har ni gjort? Vad har ni för idéer?

vfr
2017-01-14, 21:42
Kan du inte använda en lastbåge, men montera rampen på framsidan av bågen istället för ovanpå den. Då hamnar den inte så mycket över taket.

Mattias
2017-01-15, 03:41
Håller med VFR, försök bygga nått du fäster i lastbågen men inte behöver göra åverkan i taket.
Det går nog att bygga nått snyggt med lite plåtprofiler eller liknande.

Min grundinställning till när det gäller extraljus är att det ska gå att montera utan åverkan på bilen och enkelt att återställa.

Jejpfan
2017-01-15, 20:11
Ja, har kollat på takräcken men tycker ju att det är så sjukt fult. Isf sätter jag ledrampen under alternativt framför takräcket. Nån plåt på railsen är ett alternativ, som jag var inne på men klurar på snyggaste (minst fula) alternativet. Jag får se hur jag gör, just nu tycker jag nästan det är värt lite sämre lyse bara man slipper förstöra det cleana utseendet på bilen ;)

Falcor
2017-01-16, 09:27
Borra hål på insidan av railsen och använd nitmutter så får du gängade hål att montera nånting i.

http://www.biltema.se/sv/verktyg/handverktyg/haftpistol-och-nitverktyg/mutternitsats-2000016802/

Jejpfan
2017-01-16, 10:40
Borra hål på insidan av railsen och använd nitmutter så får du gängade hål att montera nånting i.

http://www.biltema.se/sv/verktyg/handverktyg/haftpistol-och-nitverktyg/mutternitsats-2000016802/


Ja, det borde bli lättast/snyggast. Ville bara se om det fanns nåt ännu bättre alternativ men jag tror faktiskt inte det