handdator

Visa fullständig version : NGK eller Bosch ?



a128
2017-01-14, 16:19
Vílket fabrikat ska jag välja ?

Funderar på att handla hem stift till min VW-golf när jag söker på PZFR6R så får jag fram ersättare även från Bosch

http://stores.ebay.de/idir-autoteile/_i.html?_nkw=+++PZFR6R Bosch kostar 2/3 del av NGK
http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?CategoryID=42&CategoryType_ID=1&CarReference_ID=11954&BrandID=18

Vilket ge mest dunder för pengarna?

Peter-C
2017-01-14, 17:31
Själv köper jag alltid NGK av någon anledning. Vet ej varför, därför säger jag att troligen går det lika bra med Bosch!

Är ju bara att prova.

/Peter

Marcus
2017-01-14, 20:11
Välj europeiskt.

Peter-C
2017-01-17, 20:38
NGK - Japanskt dock OEM...Idag bytade jag stift i Golf 7 R:en. 4000 mil, lagom på den bilen. Det satt NGK i bilen. Ingen har bytt stift i den tidigare.

Blev NGK igen :).

/Peter

anri52
2017-01-29, 15:59
NGK - Japanskt dock OEM...Idag bytade jag stift i Golf 7 R:en. 4000 mil, lagom på den bilen. Det satt NGK i bilen. Ingen har bytt stift i den tidigare.

Blev NGK igen :).

/Peter

Erbjuder Din bil (Reservdelar) både Bosch och NGK till din bil?
Eller köptes stiften via nätet? Har du artikelnummer på NGK stiftet

pudas
2017-01-29, 16:22
Märker man en försämring efter bytet så beror det nog på något annat än stiften! Vi pratar inte "Rocket Science" här!

Peter-C
2017-01-29, 16:56
Erbjuder Din bil (Reservdelar) både Borsch och NGK till din bil?
Eller köptes stiften via nätet? Har du artikelnummer på NGK stiftet

Köpte hos AD bildelar (kund till firman/jobbet :D), NGK PLFER7A8EG. Just AD hade inget alternativ på sin hemsida. Det finns Bosch FQ5NPP332S som troligen är motsvarande stift.

Det kan kanske vara bra att veta att spolarna satt med "kung fu" grepp runt stiften. Har jag inte varit med om innan. Efter att ha lossat fästmuttern fick jag dra/lirka spolen med den kraft jag hade i händerna på halvvarm motor, (värmen underlättar säkert). Spolen flexade säkert typ 1 cm mellan över och underdel /gummi innan de släppte.

Det var inte längesedan jag bytte stift på sonens äldre EA888 1.8 TSI, spolarna släppte direkt dvs mycket lättare. Dock ej identiskt setup, saknar bla fästskruv har jag för mig..

/Peter

anri52
2017-01-29, 21:31
Köpte hos AD bildelar (kund till firman/jobbet :D), NGK PLFER7A8EG. Just AD hade inget alternativ på sin hemsida. Det finns Bosch FQ5NPP332S som troligen är motsvarande stift.

Det kan kanske vara bra att veta att spolarna satt med "kung fu" grepp runt stiften. Har jag inte varit med om innan. Efter att ha lossat fästmuttern fick jag dra/lirka spolen med den kraft jag hade i händerna på halvvarm motor, (värmen underlättar säkert). Spolen flexade säkert typ 1 cm mellan över och underdel /gummi innan de släppte.

Det var inte längesedan jag bytte stift på sonens äldre EA888 1.8 TSI, spolarna släppte direkt dvs mycket lättare. Dock ej identiskt setup, saknar bla fästskruv har jag för mig..

/Peter

Tack för svar!

Då bör motorn vara hyfsat varm när man byter stiften tack för tipset :)
Jag hade garanterat bytt vid kall motor med risk att sabba spolen.

a128
2017-01-29, 22:22
Jag som fått för mig att man ska byta vid kall motor för att inte skada tändstiftsgängorna i motorn

här är ett fett att smeta i tändspolens gummidel för att det ska vara lättare att få loss spolen vid nästa byte
http://www.bildelaronline24.se/beru/994899
http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=514694&CarReference_ID=-1&CategoryType_ID=0

Peter-C
2017-01-29, 22:49
Jag som fått för mig att man ska byta vid kall motor för att inte skada tändstiftsgängorna i motorn...


Det har jag också för mig!

Förr i tiden var ju aluminium lite osäkert mtrl, vet ej hur det är med nutida legeringar. Därför brukar jag göra det på halvvarm motor då jag även nästan kan ta i stiften :). Det verkar bättre att lossa spolarna vid varm motor på denna modell. Fettet kanske hjälper till i framtiden. Har inte provat någon gång... Det är ju inte gratis heller för 10g.

/Peter

anri52
2017-01-30, 18:30
Min bil Cupra 5f 280 hk ska ha enligt säljaren på Seat reservdelar 06K905601B=NGK PLFER7A8EG. Pris 263 kr st. Här finns stiften för 110 kr st, börjar ju undra om det är samma stift för prisskillnaden är enorm. http://www.bildelaronline24.se/oen/06k905601b?gadw=1&gadw=1&gclid=Cj0KEQiA5bvEBRCM6vypnc7QgMkBEiQAUZftQA4AQgg7 xkUDmhjtzvdo-HZpjVxdWUQ5K4mSumytZ14aAttY8P8HAQ

BjornL
2017-01-30, 23:53
Det finns säkert riktiga delar som är betydligt billigare än här i Sverige. Bara logistik och lagerhållning kostar otroliga pengar. Jag har aldrig varit rädd för att köpa eftermarknads- eller alternativa produkter från kända tillverkare.

Tyvärr finns det dock piratkopierade delar som cirkulerar. Då menar jag inte det från eftermarknaden som en del kallar piratdelar, tex filter från Mann, Mahler osv, utan riktiga fulkopior. Jag har sett test av bla bromsbelägg till Skoda och tillslag från "firmor" i Kina där det satt ett par gubbar i en hydda och tillverkade delar. Jag hoppas de filmerna finns öppet någonstans på nätet. Väldigt intressant.

Så jag antar att devisen om att om något verkar för bra (billigt) för att vara sant så kanske det inte är vad man förväntar sig, men jag kommer inte men något pekfinger, det är absolut upp till var och en.

Obs! Mitt inlägg handlar inte om företaget i länken ovan, jag vet inget om det.

CupRacing
2017-01-31, 10:38
Min bil Cupra 5f 280 hk ska ha enligt säljaren på Seat reservdelar 06K905601B=NGK PLFER7A8EG. Pris 263 kr st. Här finns stiften för 110 kr st, börjar ju undra om det är samma stift för prisskillnaden är enorm. http://www.bildelaronline24.se/oen/06k905601b?gadw=1&gadw=1&gclid=Cj0KEQiA5bvEBRCM6vypnc7QgMkBEiQAUZftQA4AQgg7 xkUDmhjtzvdo-HZpjVxdWUQ5K4mSumytZ14aAttY8P8HAQ

Tändspolarna är omöjliga att lossa vid kallmotor, den måste vara lite varm. Känner man sedan på spolarna när man väl fått ut dem är de lite "klibbiga". Säkerligen därför de sitter som tusan vid kall motor.

Jag köpte 079 905 626G till min, heter på ebay BERU Z345. OEM stift i audi RS7 som är ett steg kallare än OEM Golf R / Audi S3 / Cupra som lämpar sig väl för motorer som inte är helt original.

a128
2017-01-31, 12:52
Det är inte ovanligt att gummit spricker och en bit av detta sitter kvar på stiftet, därav det nämda fettet

anri52
2017-02-01, 20:20
NGK - Japanskt dock OEM...Idag bytade jag stift i Golf 7 R:en. 4000 mil, lagom på den bilen. Det satt NGK i bilen. Ingen har bytt stift i den tidigare.

Blev NGK igen :).

/Peter

Gick du på känsla eller momentnyckel när du skruva fast stiften? Har läst någonstans att det ska va 28-30 nm.

a128
2017-02-01, 20:30
Jag drar åt med en sådan nyckel för hand
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Motor/Tandstiftsnyckel-2000023832/
och momentet blir då lagomt, och en liten klick kopparpasta på gängorna

Peter-C
2017-02-01, 21:19
Samma här, tar det med handkraft. Just på denna stiftboxen fanns en bild som visade att man spände stiftet ½ varv efter brickan börjat ta emot + ytterligare 1/8 till ¼ varv när bricka är ny och okomprimerad. Dvs totalt mellan 0,62 varv till 0,75 varv efter det börjat "tröga" för att vara petig. Det kändes lagom.

Det gäller inte när brickan är tillplattad!

/Peter

anri52
2017-02-01, 22:16
Tack för svar grabbar :)