handdator

Visa fullständig version : Styrvinkelgivare Sharan 2003



danei
2017-01-09, 17:12
Jag hat utökat flottan med en Sharan 2003. Den har felmeddelande på styrvinkelgivare.
Enligt säljaren så kom felet entagligen efter att batteriet vari urdraget. Felkod 00778. Jag har försökt att göra en "basic setting" enligt denna guide http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/VW_Sharan_(7M)_Brake_Electronics_(MK25)

Jag lyckas dock inte komma in med den uppgivna koden.
Om jag kollar på parametrar så visar vinkeln 0,0grader konstant. Ska jag byta givare eller finns det något mer jag kan undersöka först.
Jag använder Biltemas folkodsläsare för VW.

Clossa
2017-01-11, 01:23
Är Biltemas felkodsläsare lika kraftfullt som VCDS ?
Du kan kanske bara läsa, men inte göra.
Har ratten varit losstagen ?

danei
2017-01-11, 21:20
Hur mycket den kan i jämförelse med andra vet jag inte. Men jag tycker mig kunna göra det jag vill göra. Men det kräver ju att man vet vad man ska göra.
Vad jag vet så har inte ratten varit demonterad. Men den är ny i min ägo. Men det var ingen bilskojare jag köpte den av, så det skulle jag nog fått reda på om det var så.

EDIT: Jag hittade den här (http://www.bildelaronline24.se/topran/2726467) styrvinkelgivaren till ett vettigt pris. Men den är angiven till bilar utan ESP. Vad har de styrvinkelgivare till?

danei
2017-03-02, 21:35
Nu har jag kommit vidare en bit.
För att börja med att svara på frågan jag ställde i förra inlägget. Det har de inte, det måste helt enkelt vara en spiralsladd till airbagen som de anger som styrvinkelgivare efter som den sitter på samma position om man inte har antisladd.

Jag fick tag i en begagnad givare som jag bytte till helt utan resultat. Jag gav då upp och lämnade in den på Meconomen. Deras instrument visade att det inte fanns någon kontakt med givaren. De kontrollerade kablage utan att hitta något problem. Så de gissade att givaren jag köpt också var trasig. De bytte givare, åter igen utan resultat. De har också gett upp misstänker styrenheten. De rekommenderar att jag vänder mig till märkesverkstad.

Är det någon som haft liknande problem?

Clossa
2017-03-02, 22:47
Grabben bytte ratten i sin Golf 4 och lyckades ställa till det. Han drog av kabeln när han snurrade på ratten.
Begagnad köptes från Polen.Det är viktigt att alla nummer stämmer.
Vi har VCDS och ibland får jag en känsla av att det kommer "längre in" i systemet än andra program.
Först använde vi ELM327 och en App, men den såg inte allt som VCDS kom åt.
Det sitter tydligen rörelsegivare dörrstolpen som känner av sidled och vid rattaxeln som känner av längsgående rörelser. Kanske är det en av dom som givit upp.

Anledningen till vårt köp av VCDS var att "amatörerna" på Vag inte hittade varför Golfen misstände så in i helvete vid belastning. Har för mig att vi bläddrade jättelångt upp igrupperna i programmet innan vi hittade konstiga bränsletrycksvärden som vi inte såg med andra program.

Jag tror att den klumpen som sitter bakom ratten har ett "samlingsnamn-styrvinkelgivare".
Se om du kan få tag i någon hjälpsam själ på forumet som har VCDS.

vfr
2017-03-02, 23:24
Helt klart att VCDS inte kan jämföras med enkla ODB-läsare. Inte ens på samma gata. I vissa fall kan VCDS t.o.m göra mer än VAG:s egna verktyg. Oftast då p.g.a att VAG valt att låsa vissa funktioner för att man inte ska pilla på det. Sedan finns det å andra sidan saker som som inte går att göra med VCDS utan måste göras av autoriserad verkstad, t.ex vissa nyckelinkodningar och liknande som kräver access från tillverkaren.

Kort sagt, kan du få hjälp av ngn med VCDS så kanske det är en bit på vägen.

danei
2017-03-03, 08:13
Jag gissar sttmekonomen använder VCDS, men det vet jag ju inte säkert. De har i alla fall inte Biltemas läsaren och lyckades ju konstatera att det inte finns någon input alls från Styrvinkelgivaren. Så felet måste ju vara någon stan mellan datorn och givaren. Kablage eller ingången på styrenheten verkar ju rimligast. Kablaget har de dessutom tittar på. Så nästa pryl att byta är kanske ABS elektroniken. Men det är kanske bättre att lämna det till VAG.

danei
2017-03-03, 12:40
Jag besiktade bilen och räknade med att få en tvåa på grund av felet. Men det gick igenom.

Clossa
2017-03-06, 22:24
Nej,när jag frågade i somras så använde dom något annat,inte Vcds

danei
2017-03-20, 10:46
Som jag fattar det så borde den inte gått igenom utan fungerade ODB. Inte utan fungerande styrvinkelgivare heller. ODB uttaget funkade i alla fall för mig när jag skulle släcka servicelampan.

Hur mycket kan man höra med vcds light? Är det något som är värt att skaffa om man är snål?