handdator

Visa fullständig version : Kylarfläkten går ofta



awwd
2017-01-04, 08:22
Upplever att kylarfläkten går (alltför?) ofta när jag stannar. T ex i morse när jag kört i 20 minuter i 50 km/h så går kylarfläkten i några minuter efter att jag stannat. Utetemperatur minus 2 och enligt tempmätaren så är motortempen normal. Kommer från Volvo och där gick fläkten möjligtvis när man backat med husvagn i sommartemperaturer, aldrig annars. Något som upplever liknande med sin VW?

Bil: Passat Alltrack -16 med 190 hp Tdi


/awwd

awwd
2017-01-04, 13:00
Var förbi hos den lokale VW-handlaren nu på lunchen och ställde frågan: Varför går fläkten utan att motortempen är förhöjd (och det är minusgrader ute)?
Svaret var enkelt och jag kanske borde kunnat räkna ut det (eller läst det i instruktionsboken...). När partikelfiltret regenereras så går fläkten för att ventilera bort den värme som uppstår. Speciellt vid mycket kortkörning (som jag har) så kan detta ske ganska ofta. Det kan även lukta "bränt" vilket jag också känt.



/awwd

Marcus
2017-01-04, 14:56
Ja precis, helt normalt när bilen bränner ur DPF. Går den väldigt ofta så kan det ses som en indikator på att man inte valt rätt motor för användningsområdet... ;)

Mattias
2017-01-05, 19:06
Tack för infon, har faktiskt också undrat över detta :)