handdator

Visa fullständig version : Bilen svänger inte direkt



ELF
2016-12-29, 22:16
Jag har ett problem(?) med styrningen på min 2011 Golf R. Jag köpte den för 2 veckor sedan av en handlare och märkte inget då (kanske inte kände på styrnigen tillräckligt). Jag bytte till vinterljul efter köpet så bilen fick stå i någon dag då det han bli en sväng med vinterväglag innan bytet. Kände på muttrarna till ljulen idag för att vara säker på att inget var löst men kände inget.
Problemet som jag märker av är att bilen inte svänger direkt när jag vrider ratten. Det är precis som om det är en extrem komfortinställning som är inställd. Har förövrigt ingen möjlighet att ställa detta och det är ingen skillnad på Drive, Sport eller Tiptronic läget. (Om vi har några gamingnördar här så går det att förklaras som latens lagg ;D )
Ratten känns som normalt, den är varken trög eller för lätt utan helt normal.


Lyckas inte hitta något om detta när jag googlar på problemet. Hittar som sagt bara folk som har problem med väldigt trög ratt eller folk som har problem med ratten till spel..........

Mattias
2016-12-30, 00:52
Hej ELF, Välkomen till vårt forum! :)

Angående ditt problem tror jag helt enkelt att det är karaktären på de däck du har.
Vilken fälgstorlek och däck har du på vintern vs på sommaren?

Om du tex byter ifrån 19tum till tex 17tum mjuka vinterdäck kan du få liknande känsla, dvs inget fel på bilen.

ELF
2016-12-30, 01:08
Tackar.
Sommardäcken är 235/35 R19 och vinterdäcken är nånting R17 med dubbar.... Kommer inte somna på ett tag så kan åka och dubbellchecka trycket och ta hela novellen på vinterdäcken i samma veva.

EDIT: Stängt, så får vänta tills imorn med att kolla däcktryck. Blev tydligen sämre öppetider när Frendo tog över butiksdelen.

Betaride
2016-12-30, 09:55
Precis som Mattias skriver så är det som natt och dag mellan olika hjuluppsättningar. Mina vinterdäck som jag köpte i höstas som förvisso är 18-tum lågprofil beter sig ändå enormt annorlunda mot sommarhjulen. Jag trodde inte jag skulle märka sån enorm skillnad till det sämre rent respons-mässigt. Så ditt problem kan säkerligen vara kopplat till vinterhjulen.