handdator

Visa fullständig version : Hjälp med adapterplatta oljekyl KR



P.Hagel
2007-09-18, 21:43
Hadde tänkt fixa lite bätte oljekylning på motorn under vintern.

Men behöver hjälp med att hitta en adapterplatta.

Och hur jag skall dra slangarna snyggast.

Bilen är en Golf Gti 16v 88 med KR-motor.

Jag fick ett 16 raders olje kyl av speedparts för att jag gjorde en bra affär på en hetvattenstvätt (muta).

3/4" med UNF jic anslutning.

Tacksam för svar.

Joda
2007-09-18, 21:47
Hadde tänkt fixa lite bätte oljekylning på motorn under vintern.

Men behöver hjälp med att hitta en adapterplatta.

Och hur jag skall dra slangarna snyggast.

Bilen är en Golf Gti 16v 88 med KR-motor.

Jag fick ett 16 raders olje kyl av speedparts för att jag gjorde en bra affär på en hetvattenstvätt (muta).

3/4" med UNF jic anslutning.

Tacksam för svar.

Jag hänger på i diskussionen!!! Vill/måste uppgradera oljekylningen inför nästa år. Har också funderat på hur man ska göra?! Ska man behålla original oljekyl (den vattenkylda modellen)?

Jag ska surfa runt lite och se om jag hittar något.

/Johan

Joda
2007-09-18, 22:05
En sådan kanske?
http://www.creatix.se/Shop/Application/Article/ArtPreviewPage.php?Id=1582

begagnat kit:
http://www.blocket.se/vi/12954614.htm?ca=16_s

Här verkar det finnas endel:
http://www.rallydelar.se/Oljekylare.htm

Här har vi ett komplett kit:
http://www.kudoz.se/oljekyl.html

Många delar!!!
http://www.blocket.se/vi/12894441.htm?ca=16_s

http://www.dalhems.se har ju också, men deras nya hemsida innhåller så fruktansvärt många artiklar så att man inte ens orkar leta.

/Johan

Lillen
2007-09-18, 22:07
Hadde tänkt fixa lite bätte oljekylning på motorn under vintern.

Men behöver hjälp med att hitta en adapterplatta.

Jag vill åxå vara med på denna diskution!

znabb
2007-09-18, 22:07
Jag hänger på i diskussionen!!! Vill/måste uppgradera oljekylningen inför nästa år. Har också funderat på hur man ska göra?! Ska man behålla original oljekyl (den vattenkylda modellen)?

Jag ska surfa runt lite och se om jag hittar något.

/Johan

monterade oljekylarkitt på min gamla 16V.

man bytte ut "orginal" huset ovanför oljefiltret mot ett nytt med inbyggd termostat.

sen får man "bygla" om slangarna till/från det "gamla" huset så att det kylvattnet leds runt i stället för igenom.

köpte mitt kit komplett på trendab (www.trendab.se) för ca 2500 kr inkl oljekylare,termstat hus.slang+nippel.

har bilder för intresserade.

Bengan.U
2007-09-18, 22:13
Hadde tänkt fixa lite bätte oljekylning på motorn under vintern.

Men behöver hjälp med att hitta en adapterplatta.

Och hur jag skall dra slangarna snyggast.

Bilen är en Golf Gti 16v 88 med KR-motor.

Jag fick ett 16 raders olje kyl av speedparts för att jag gjorde en bra affär på en hetvattenstvätt (muta).

3/4" med UNF jic anslutning.

Tacksam för svar.

Hej.

Jag har en oljekylare och oljefilterhållare
med slangar,komplett. Kommer från MK1.
Om intresse finns
så kan ni ringa,sms:a eller p.m:a
för pris mm.

MVH/Bengan.U

razer
2007-09-18, 22:14
En annan lösning är att köra med Golf 1 GTi oljefilterhållare, den har utgångar för oljekylare och termostat 110grader.

Nackdelen är att termostaten öppnar lite sent. Min bil ligger på 94-98 vid normalkörning. På bugrun hade jag 112grader oljetemp vid bankörning, då var det ca 30grader ute.

EDIT: Jag har en 19raders luft-oljekylare och har kvar vatten-oljekylaren.

P.Hagel
2007-09-18, 22:38
Tackar grabbar för snabba tips.

Lättast är att fixa en adapter med termostat.
Bygla bef.slangar med ett rör.

Rätta mig om jag har fattat fel.

Har flera sådana slangar så jag kan ju kapa några och göra
en snygg anslutning.
Hm.Det får vi spåna på lite.



Slangar till kylet gör jag själv på jobbet.
Och Kylet har ju redan + ytterligare ett kyl till S..B 900 v6 94-.96.
Till automatlådan.

Så vi får se vilket jag monterar.

Joda
2007-09-18, 22:49
Tackar grabbar för snabba tips.

Lättast är att fixa en adapter med termostat.
Bygla bef.slangar med ett rör.
Så förstod jag det också. Gäller att hitta en bra adapter till bra pris nu då!


Rätta mig om jag har fattat fel.

Har flera sådana slangar så jag kan ju kapa några och göra
en snygg anslutning.
Hm.Det får vi spåna på lite.



"Slangar till kylet gör jag själv på jobbet."
Bra idé.. Många kit levereras med slangklämmor. Ingen höjdare!! Det är ju inte vrålhögt tryck, men pressade kopplingar ska jag ha i alla fall!!!



Och Kylet har ju redan + ytterligare ett kyl till S..B 900 v6 94-.96.
Till automatlådan.

Så vi får se vilket jag monterar.

/Johan

Följ gärna upp med bilder!! Alltid roligt..

P.Hagel
2007-09-18, 22:51
Skall försöka komma ihåg att at bilder när jag samlat på mig det jag behöver för ett byte.

Lillen
2007-09-18, 22:57
Hej.

Jag har en oljekylare och oljefilterhållare
med slangar,komplett. Kommer från MK1.
Om intresse finns
så kan ni ringa,sms:a eller p.m:a
för pris mm.

MVH/Bengan.U


Bengan håll det OM du kan till jag har fått kolla på det iaf!??

pekka kiiskilä
2007-09-19, 02:44
Jag köpte min våffel adapter från Dahlhems och den har termostat med och det sänker tempen med ca 10-15 grader vid vanlig körning och vid banåka så har inte oljetempen överstigit 110 grader jag har en 14 raders kylare,
Slangarna gjordes med pressade kopplingar för att slippa oljespill.

GTI G60
2007-09-19, 08:03
Jag har en sats från en Mk1a liggande...
Trodde den skulle passa på våran 2 litare men ICKE...
Har inte kikat om den passar på KR blocket som ligger ute i förrådet......


En annan lösning är att köra med Golf 1 GTi oljefilterhållare, den har utgångar för oljekylare och termostat 110grader.

Nackdelen är att termostaten öppnar lite sent. Min bil ligger på 94-98 vid normalkörning. På bugrun hade jag 112grader oljetemp vid bankörning, då var det ca 30grader ute.

razer
2007-09-19, 11:51
Så här ser det ut på mina motorer http://razer.mine.nu/20070813%20motordelar%20bilder/9a.jpg

Jag har alltså kvar vatten-oljekylaren.

Foojken GTI
2007-09-19, 12:38
Jag har en våffel-adapter över om det är någon som vill ha. Skicka ett mail.

Joda
2007-09-19, 12:43
Så här ser det ut på mina motorer http://razer.mine.nu/20070813%20motordelar%20bilder/9a.jpg

Jag har alltså kvar vatten-oljekylaren.

Men Vad är det för fabrikat på "adaptern" med de 2 anslutningarna?.. Har aldrig sett en sådan förut. Passar den på "alla" block?

Detta verkar ju vara den bästa lösningen för de som har vatten/olja-värmeväxlaren.

/Johan

Lillen
2007-09-19, 12:49
Men med en "våffla" sätter man den väl bara under "vattenkylaren" och tar ut slangarna där väl??

razer
2007-09-19, 13:04
Men Vad är det för fabrikat på "adaptern" med de 2 anslutningarna?.. Har aldrig sett en sådan förut. Passar den på "alla" block?

Detta verkar ju vara den bästa lösningen för de som har vatten/olja-värmeväxlaren.

/Johan

Adaptern är från Golf 1 GTi och passar på PL/9A/KR maskiner (även 8v GTi) men den passar inte på ABF/2E höga blocken.

Lillen, jo, det kan gå att montera en adapter under vatten/oljekylaren. Men det blir trångt och värre att få dit oljefiltret.

Joda
2007-09-19, 13:06
Adaptern är från Golf 1 GTi och passar på PL/9A/KR maskiner (även 8v GTi) men den passar inte på ABF/2E höga blocken.

Lillen, jo, det kan gå att montera en adapter under vatten/oljekylaren. Men det blir trångt och värre att få dit oljefiltret.

Jag är spekulant på en sådan adapter ifrån Golf 1 Gti.. Köper den gärna med en gång.

EDIT: Om inte någon här har åsikter om att GTi-adaptern öppnar för sent.?!
/Johan

Lillen
2007-09-19, 13:23
Adaptern är från Golf 1 GTi och passar på PL/9A/KR maskiner (även 8v GTi) men den passar inte på ABF/2E höga blocken.

Lillen, jo, det kan gå att montera en adapter under vatten/oljekylaren. Men det blir trångt och värre att få dit oljefiltret.

Alltså adaptern = den biten som sitter mot blocket på din bild.
Med 2st anslutningar uppåt och vanlig filterhållare nedåt.

Ahaa med "våffla" blir det trångt mot balken som håller motorfästet mm?

magoo
2007-09-19, 13:26
ragga tag på en "våffla" från volvo 240 turbo el 740 turbo dom har integrerad termostat och dom passar "rock on" på vags oljefilterhållare.

P.Hagel
2007-09-19, 13:27
Fojken du har PM.

Och Joda:
Ge fan i att köpa något före mig.
Hehehehehe.............

P.Hagel
2007-09-19, 13:28
ragga tag på en "våffla" från volvo 240 turbo el 740 turbo dom har integrerad termostat och dom passar "rock on" på vags oljefilterhållare.



Känns b att montera på Volvo shit på en vag motor.
Nä orginalt skall det vara.

razer
2007-09-19, 13:57
Alltså adaptern = den biten som sitter mot blocket på din bild.
Med 2st anslutningar uppåt och vanlig filterhållare nedåt.

Ahaa med "våffla" blir det trångt mot balken som håller motorfästet mm?

Precis, det går att montera en våffla under vatten/oljekylaren. Men det blir trångt mot balken.

P.Hagel
2007-09-19, 18:43
Det här kommer att bli intressant i höst,hur det här går.

Undrar bara vilken typ av slang jag skall använda??

Joda
2007-09-19, 18:59
Det här kommer att bli intressant i höst,hur det här går.

Undrar bara vilken typ av slang jag skall använda??

Jag har monterat min Biltemamätare nu. Jag tog bort färddatorns givare. (den på oljefilterhållaren närmast blocket på EN G60!!!) tempen visade som mest 93-94 grader när jag buskört en bra stund. Färddatorn hade säkert visat 112-114 grader)
Min vattentermostat är lite halvkonstig. Tempen blir i stort sett aldrig högre än 75 grader. Oljan får väl en bättre kylning då också.

Jag ska avvakta med min oljekylinstallation. Just nu hägrar roligare saker. Ska satsa på instrumentering istället. AEM-bredbandslambda ska eventuellt inhandlas snart. Avgastempmätare likaså.

Vill kunna byta kompressor och kammar till nästa år (Har inte råd med en 2litare+allt omkring) och sedan mappa om och ha full koll mha intrumenten.

Det sista hör väl egentligen inte till ämnet, men men.. Jag följer tråden och rapporterar hur min kylning fungerar. Vill också kontrollera/jämföra Biltema mätaren med något dyrare (bättre?) intrument.

EDIT: nu rörde jag nog till det. Detta inlägg passar iofs här, men jag skulle nog egentligen posta det i "min" tråd.
/Johan

Roffe
2007-09-19, 19:09
Vill också kontrollera/jämföra Biltema mätaren med något dyrare (bättre?) intrument.
/Johan

Låter kanon!!

pekka kiiskilä
2007-09-19, 23:27
Jag har den modellen som Fojken har liggandes och det funkar utmärkt o byta filter det är ca 3-4 cm spel mot balken och det räcker,
Om man kör med vatten kylt och luft kylt oljekyl så ska oljan hålla en mer jämn tempratur och då sparar man ju motorn lite.