handdator

Visa fullständig version : Tjuvström? Passat -11 drar 0.35A avstängd (utan larm igång)



Jimmy.
2016-12-22, 12:06
Batteriet är slut efter ett par dagar i garaget.
Mäte och den drar 0,35A när allt är avstängt.
Nytt batteri och kopplat ur stereon (som många gånger är boven enl forum)
När jag tar säkring F7 i motorutrymmet går det ner till ca0.15.
Hur vet jag vad den säkringen går till? hittat en på nätet som säger tändspolarna? på en diesel?

På 12h har batteriet (nyladdat) sjunkit med 0,2Volt

Min polare har en passat -13, samma förbrukning på den...men han kör varje dag så han märker inget.

Tips?
Mvh
Jimmy

vfr
2016-12-22, 13:09
När har du mätt upp 0,35A? Precis efter att ha stängt av och lämnat bilen olåst, precis när bilen är stängd och låst eller efter en lång stund när du lämnat den stängd och låst?

Det är mycket som påverkar viloströmmen. Ibland kan man få vänta en bra stund, kanske 15-30min efter att man stängt bilen, innan viloströmmen går ner riktigt. Det beror på situationen. Och hur kommer du åt att mäta strömmen? Då har du väl huven öppen, eller har du kopplat ut kablarna utanför motorrummet så att du kan stänga huven medan du mäter? Som sagt, mycket som påverkar...

Jimmy.
2016-12-22, 14:44
Tjena.
Oåst, motorhuv öppen.
När jag kopplar på mätaren drar den 1.8A i 30 sek sen ramlar den ner till 0.35.
Har bara stått och mätt någon minut men ska testa längre (även med huven stängd) svår att tro att det sitter något i huven som drar ström men man vet aldrig.

Oavsett, minus 0,2V på 12h, håller den trenden så efter 3dygn e det inte mycke kvar :(

vfr
2016-12-22, 15:13
Har bara stått och mätt någon minut men ska testa längre (även med huven stängd) svår att tro att det sitter något i huven som drar ström men man vet aldrig.

Njaa, det var ju inte riktigt så jag menade. Att det skulle vara något i huven som drar ström.

Däremot finns det säkert en huvkontakt som håller koll på när huven är öppen. Om den då inte räknas som stängd så kanske det blir samma sak som när vilken dörr som helst är öppen. Eller iallafall att vissa delar hålls igång och drar ström som inte skulle göra det med stängd huv. Men borde vara enkelt att pröva. Antingen drar man ut mätkablarna under huvkanten och instrumentet på utsidan med riktigt stängd huv, eller så aktiverar man huvkontakten när man står där med öppen huv så att bilen tror att huven är stängd.