handdator

Visa fullständig version : Problem med felkoder passat 1.8T, 01:a



sketown
2016-12-22, 00:17
Hej,
Har fått in dessa felkoder på min passat:

P0031 - Powertrain: HO2S heater control circuit low (bank 1, sensor 1)
P0037 - Powertrain: HO2S heater control circuit low (bank 1, sensor 2)
P0102 - Powertrain: Mass or volume air flow circuit low input
P0135 - Powertrain: O2 sensor heater circuit (bank1, sensor 1)
P0136 - Powertrain: O2 sensor circuit malfunction (bank 1, sensor 2)
P0412 - Powertrain: Secondary air injection system switching valve "A" circuit
P0418 - Powertrain: ? (tror det är sekundärluftpumpen)
P0445 - Powertrain: Evaporative emission control system purge control valve circuit shorted.

Hade in den på verkstad och dom kollade upp och kunde bara komma fram till att det måste vara motorstyrdonet, lät dom skicka in den och dom konstaterade chippet var sönder. Då den är chip- trimmad laga dom inte den utan lämna en saftig faktura och jag vände mig till VAG ist.
Dom bytte ut den till ett begagnat ist. och fick tillbaka en bil utan felkoder och mkt piggare med.

Men efter en dag kom felkoderna tillbaka och ända skillnad var att det stod "pending" på två till lambda sonderna....

Blir tokig och har googlat och sökt en massa på nätet men blir inte klokare vad det kan vara. Är det nån som vet på detta forum??

Tacksam för all hjälp jag kan få :)

Sn00k
2016-12-22, 03:39
lutar ju definitivt åt ren kortslutning i nån sensor, alt. kablage.. som gör att spänningen till övriga grejjer blir för låg/obefintlig.

hade ju börjat att dra ur/byta EVAP, taktventilen till kolkanistern, som sitter i bakkant på luftburken.

därefter nollat felkoder å kollat igen.. kommer alla tillbaka så hade jag jackat ur den bakre lambdasonden, som den indikerar kretsfel på, å så nollat å kollat igen vad som kommer tillbaka.

sällan fel på SAI-ventilen, och luftmassemätaren brukar inte ställa till sånt där..

kolla även säkringar.. och är du händig med en multimeter så mät upp spänningen på givarna.

sketown
2016-12-22, 17:32
Tack för tipsen, ska definitivt pröva det du föreslår :)

Har för mig verkstaden som först kolla hade mätt nå givare, men skadar nog inte kolla en gång till, med tanke dom inte bidrog med nån förbättring...