handdator

Visa fullständig version : Ställa in Vindrutetorkare ??



Kvarten1
2016-12-21, 19:38
Hej !

Har bytt torkarblad och när detta gjordes märker jag att den på passagerar sidan tar i emot själva plasten som sitter i nederkant !!

Den gamla var kanske så sliten att detta inte märktes men nu e den ny och då låter det klonk klonk vilket e riktigt irriterande :mad::mad::mad:

Tänkte om man kan ställa in själva torkar armen på nått vis så den kommer 1 cm uppåt så undviker man ju detta , någon som har gjort det och kan ge mig info ??

Bilen dom sitter på är en VW Passat -12

Petta77
2016-12-21, 20:20
Spontant: Fel torkarblad (antingen för långa eller fel typ)

henca
2016-12-21, 21:10
Nu vet jag inte säkert hur det ser ut på moderna bilar, men på äldre bilar brukar det vara en mutter under ett lock som man får lossa på för att ta bort torkar-armen från den axel som går ut genom karossen. På denna axel brukar det vara splines så att man sedan kan sätta tillbaka torkar-armen med ett väl valt antal snäpp i önskad riktning.

m v h Henrik

Marcus
2016-12-21, 21:34
VW Original eller något annat?

Kvarten1
2016-12-21, 22:14
Nope har dubbel kollat detta för att försäkra mig om att det är rätt :)

- - - Uppdaterad - - -

Ja tycker mig känna igen det där ska kolla har för mig att det inte finns på moderna bilar som sagt

Kvarten1
2016-12-21, 22:20
VW Original eller något annat?
Champion precis samma längd som satt innan å det var Bosch så det borde ju inte vara fel på längden ?

- - - Uppdaterad - - -


Spontant: Fel torkarblad (antingen för långa eller fel typ)
Har dubbel kollat för att verkligen försäkra mig om att det är rätt å det ska det vara

- - - Uppdaterad - - -


Nu vet jag inte säkert hur det ser ut på moderna bilar, men på äldre bilar brukar det vara en mutter under ett lock som man får lossa på för att ta bort torkar-armen från den axel som går ut genom karossen. På denna axel brukar det vara splines så att man sedan kan sätta tillbaka torkar-armen med ett väl valt antal snäpp i önskad riktning.

m v h Henrik

Vet oxå att det funkade så på äldre bilar men med lite nyare e jag högst osäker ?

golf666
2016-12-23, 00:20
Nu vet jag inte säkert hur det ser ut på moderna bilar, men på äldre bilar brukar det vara en mutter under ett lock som man får lossa på för att ta bort torkar-armen från den axel som går ut genom karossen. På denna axel brukar det vara splines så att man sedan kan sätta tillbaka torkar-armen med ett väl valt antal snäpp i önskad riktning.

m v h Henrik

De är precis så de är på nyare bilar med. Iaf passaten i denna tråd!
Torkararmen kan sitta rätt hårt på splinesen dock..
Kan behövas en avdragare ibland! Eller en liten lätt "knack" på armen för o få den o släppa..
Släpp, justera och dra åt och stäng huven och testa om de blev bättre :)