handdator

Visa fullständig version : Fel vid byte av stereo Tiguan -13



hamre
2016-12-17, 19:37
Hej!

Ny medlem här som också passade på att bli medlem i föreningen på en gång.

Har för 2 veckor sedan köpt en Tiguan med en RCD-510 i bilen.

Köpte en RNS-510 på ebay och idag tänkte jag installera den. Själva installationen gick utan problem men när jag startade bilen så indikerade den fel: krockkudde.

Vad har krockkudden med stereon att göra egentligen?

Har läst att man måste koda in nya stereon med VCDS och tror ni att krockkudde felet löses med detta också??

vfr
2016-12-17, 20:57
Välkommen hit Björn!

Är det en riktig VW RNS-enhet? Då ska du ha fått med en kod. Jag vet inte om RNS:en kan presentera ev. felkoder. Min gör inte det spontant iaf. Har du tillgång till VCDS? Kan du isåfall kolla om det verkligen finns några felkoder på någon krockkudde?

Annars låter det lite skumt...

hamre
2016-12-17, 21:30
Välkommen hit Björn!

Är det en riktig VW RNS-enhet? Då ska du ha fått med en kod. Jag vet inte om RNS:en kan presentera ev. felkoder. Min gör inte det spontant iaf. Har du tillgång till VCDS? Kan du isåfall kolla om det verkligen finns några felkoder på någon krockkudde?

Annars låter det lite skumt...

Hej!

Tackar. Ja det ska vara en riktig. Fick med en kod som jag var tvungen att skriva in första gången jag startade enheten så den är inslagen och troligen godkänd då rutan försvann när jag slog in koden.

Nej det är inte enheten utan MFD displayen som visar felkoden samt en liten gul symbol vid hastighetsmätaren men det började när jag bytt stereon. Innan så hade jag inget felmeddelande i MFD.

Har tyvärr inte tillgång just nu till en VCDS men hade tänkt att köpa en när jag fått mitt medlemsnr härifrån så man kan utnyttja rabatten. :)

vfr
2016-12-17, 21:46
Då är jag med bättre. Det där med koden är precis som det funkade på min RNS.

Mange.k
2016-12-17, 22:26
Felet är att du plockade bort ramen som jag antar har en krockkudde lampa, sen vred du på tändningen för att testa stereon innan du kopplat in lampan igen, då slår den ut en felkod som varnar för felande airbag
Så det är bara koppla in dator å radera koden

Vanlig tabbe folk gör på passater

Haglund86
2016-12-17, 23:52
Tog du bort kabeln till indikationen att passagerar airbagen är avstängd med strömmen på?
det ger felkod till airbagen och måste släckas

hamre
2016-12-18, 00:30
Felet är att du plockade bort ramen som jag antar har en krockkudde lampa, sen vred du på tändningen för att testa stereon innan du kopplat in lampan igen, då slår den ut en felkod som varnar för felande airbag
Så det är bara koppla in dator å radera koden

Vanlig tabbe folk gör på passater


Tog du bort kabeln till indikationen att passagerar airbagen är avstängd med strömmen på?
det ger felkod till airbagen och måste släckas

Ni har så rätt. Testade så att allting fungerade innan jag satte på ramen igen och då var kabeln ur.

Skönt att det inte var något annat då. :)

Tack så mycket för er hjälp och förklaring. :)

Haglund86
2016-12-18, 14:38
Gjorde samma på min passat när jag böt, och de är bara nolla bort felkoden så fungerar de prima igen:)