handdator

Visa fullständig version : Golf Plus 2010, 140hk diesel med DSG som inte blir varm?



DTM
2016-12-13, 09:09
Har en kompis som köpte en ny 2010ans Golf Plus. Klagade redan från början att den tar väldigt lång tid på sig att bli varm men tyvärr har han inte ansträngt sig tillräckligt. När det är 2-3 minus ute får han köra 10min innan det kommer lite ljummen luft i kupen. Motortemp är väldigt låg. Efter 30min körning på 90 väg så börjar det bli halvljummet i kupen och motortemp börjar närma sig 90grader.

När det är -20 ute då får man ha handskar och mössa på sig i bilen för den blir aldrig riktigt varm.

Kan man göra något åt detta? Fått höra nu i efterhand att han fått förslag som att växla manuellt och varva mera för att få bilen varm men det är ju inte en lösning.

Han får sätta pappkartong framför kylaren redan när det är runt 0an ute och det blir väl lite bättre men inte mycket.

Fredrix
2016-12-13, 09:20
Termostat?

DTM
2016-12-13, 10:27
Termostat?

Vad jag vet kollade VAG den och sa att den är som den ska. Den som sitter i är alltså original. Skulle det vara bättre med någon annan?

pudas
2016-12-13, 10:50
Vad jag vet kollade VAG den och sa att den är som den ska. Den som sitter i är alltså original. Skulle det vara bättre med någon annan?

Finns det inga felkoder om termostaten så kan det inte vara det.
På sextio och sjuttiotalet hände det dock att en termostat gick sönder och stod öppen jämt, gav typ samma symtom, och då byter man ju till en som är felfri!

DTM
2016-12-13, 10:53
Finns det inga felkoder om termostaten så kan det inte vara det.
På sextio och sjuttiotalet hände det dock att en termostat gick sönder och stod öppen jämt, gav typ samma symtom.

Problemet har varit sedan bilen var ny. VAG säger att det bara är så typ. Passaten har hjälpvärmare/dieselvärmare men denna har inte det vad jag vet.