handdator

Visa fullständig version : Passat som tvärdog.... ?



2stroke
2016-12-11, 18:55
:confused:

Kompisens VW Passat ( 2001 ) med bensin motor bara tvärdog ute på stan.
Bilen har haft lite oregelbunden tomgång här under hösten men i övrigt gått som en klocka.
Inte tagit nå mer bränsle eller andra konstigheter.


Felkods avläsning visade följande:

* 16395/P0011/000017 - Bank 1: Camshaft A (Intake): Retard Setpoint not Reached (Over-Advanced)

* 16497/P0113/000275 - Intake Air Temp. Sensor (G42): Signal too High

* 16825/P0441/001089 - EVAP Emission Control Sys: Incorrect Flow

* 17748/P1340/004928 - Camshaft Position Sensor (G40) / Engine Speed Sensor (G28): Incor. Correlation


:confused: HJÄLP ! :confused:

Vad kan vara den troligaste orsaken till att den bara så där stannade ?

Hjälp med felsökning ?

VWGolIV
2016-12-11, 20:29
17748/P1340/004928 - Camshaft Position Sensor (G40) / Engine Speed Sensor (G28): Incor. Correlation

Troligen denna givare som gör ditt fel.

På min passat, dock senare modell så strula denna vilket gjorde att bilen börja rycka utav bara skogen och svårstartad.
När den dog så starta den ej förrän felkoden var borta.

2stroke
2016-12-11, 22:06
17748/P1340/004928 - Camshaft Position Sensor (G40) / Engine Speed Sensor (G28): Incor. Correlation

Troligen denna givare som gör felet. ...men, denna felkod kan genereras utav 2 helt oberoende givare:
* G28
* G40
Hur veta vilken av dem som larmar ?

Alla felkoder är raderade/nollade men motorn fortfarande tvärdöd.

Provade även byta Bränslepumpsrelä av bara farten då ett sånt fanns tillgängligt, men fortfarande tvärdöd.

:confused:

2stroke
2016-12-13, 07:33
*Raderad*

a128
2016-12-13, 09:13
Prova att lossa på anslutningen till kamaxelgivaren och starta motorn

2stroke
2016-12-13, 10:43
Prova att lossa på anslutningen till kamaxelgivaren och starta motorn Vilken av givarna på kortsidan av toppen är det ?

passat2001
2016-12-13, 12:54
Vilken av givarna på kortsidan av toppen är det ?

på framsidan av toppen sitter en rund sak fästs med två bultar dit går det en elkoppling. Den är det.

2stroke
2016-12-13, 15:20
Prova att starta motorn efter det att du lossat på anslutningen till kamaxelgivaren.


På framsidan av toppen sitter en rund sak fästs med två bultar dit går det en elkoppling.
Den är det. Få se nu...
Motorn monterad på längden i Passat 3B / 3BG.
På Framsidan mot kylaren finns ingenting.
Däremot på baksidan mot torpedväggen finns ett antal anslutningar.
Jag tror att det ser ut på nedanstående sätt:
8462

Någon som kan namnge alla dessa 4 givare ?

VWGolIV
2016-12-13, 19:48
Jag kör uteslutningsmetoden, lossar en kabel, försöker starta och sen kolla vag-com om där kom upp nån felkod.

På det sättet får jag ofta reda på vilken som är vilken.

2stroke
2016-12-13, 20:02
Jag kör uteslutningsmetoden, lossar en kabel, försöker starta och sen kolla vag-com om där kom upp nån felkod.

På det sättet får jag ofta reda på vilken som är vilken. :confused:
Det skumma är att nu efter att ovanstående felkoder nollades/raderades
så kommer det inga nya felkoder då man drar runt motorn på startmotorn.
:confused:

Lillen
2016-12-14, 00:14
:confused: Drygt 150 stycken har läst inlägget, men dåligt med hjälp ! :confused:

Ingen som har lite idéer ?

Vore det inte en hyffsad ide att skriva t.ex vad för motor det gäller.
En 2001 Passat finns det ju inte så många av.

2stroke
2016-12-14, 00:32
Vore det inte en hyffsad ide att skriva vad för motor det gäller. Motor: VR5
Motorkod: AZX

Kamkedjorna med alla tillhörande delar byttes för 1000 Mil sedan.

Lillen
2016-12-14, 00:40
Så , då kanske du får vettiga svar med.

Det är därför du inte hittar den kamsynkgivaren.
Den folk skriver om i tråden är den som sitter på 1,8-motorerna.
På dessa sitter den framtill på motorn mot kylaren.

På bilden ser det ut som det två översta är kamsynk och då har du två stycken.
Borde vara lätt att kolla genom att testa eller lyfta ventilkåpan.

2stroke
2016-12-14, 01:03
På bilden ser det ut som det två översta är kamsynk och då har du två stycken.
Borde vara lätt att kolla genom att testa eller lyfta ventilkåpan. Hur testar man givarna ?

Lillen
2016-12-15, 01:25
Jag drog ut respektive kabel och inväntade felkoderna.
Men när du bara kör den på startmotor är det inte säkert att den sätter felkoden.
Min gjorde inte det förrän den tände till och vill gå.
Det var en 1,8 20v och har inte samma givare.

Man kan även mäta med multimeter.
Dock skiljer det ju om den är två eller flerpolig.
Dvs om den är aktiv eller passiv(om den behöver ström eller inte för att vara vaken).
Jag tog hjälp av någon kunnigare för att mäta upp om den reagerade.

Falcor
2016-12-15, 11:05
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/17748/P1340/004928

Eftersom motorn är tvärdöd skulle jag gissa på att det är "Engine speed sensor G28" som det är fel på.
Detta är väl vevaxelgivaren, om den är död så ser inte ecu:n att vevaxeln går runt och då ger den varken soppa eller gnista.

Hade det varit kamaxelsensorn som varit död så borde den i alla fall starta eller i alla fall tända till....


https://www.youtube.com/watch?v=Pt1KcosPUMQ

Lillen
2016-12-15, 17:16
+1 på falcor!

Sn00k
2016-12-17, 20:20
hade nog sagt fel på G40 givaren..

alternativet är kuggad kamkedja/trasig spännare.. för om alla givare nu är hela, så sitter inte kedjan rätt, och då får du ingen kam-synk vilket gör att motorn inte vet vilken takt den befinner sig i, och då vägrar tända spolar/öppna spridarna och starta.

motronic 7.5 å nyare kan räkna ut takten ändå genom att batcha spridarna och köra spolarna två och två i wastefire, tillfälligt, tills motorn startat, varpå den räknar ut takten och går över i fullsekventiellt läge igen.. men osäker på motronic 5.8.x som brukar sitta på vr5orna.

enklast att börja med är att byta g40-givare, startar den ändå inte så nolla motorn och kolla så att allt står rätt och riktigt.

2stroke
2016-12-19, 07:53
Hade nog sagt fel på G40 givaren..

Alternativet är kuggad kamkedja/trasig spännare..
för om alla givare nu är hela, så sitter inte kedjan rätt, och då får du ingen kam-synk vilket gör att motorn inte vet vilken takt den befinner sig i, och då vägrar tända spolar/öppna spridarna och starta.

Motronic 7.5 å nyare kan räkna ut takten ändå genom att batcha spridarna och köra spolarna två och två i wastefire, tillfälligt, tills motorn startat, varpå den räknar ut takten och går över i fullsekventiellt läge igen..
men osäker på Motronic 5.8.x som brukar sitta på VR5'orna.

Enklast att börja med är att byta G40-givare,
startar den ändå inte så nolla motorn och kolla så att allt står rätt och riktigt. * VR5 ( 150 Hk. 10V. ) Bosch Motronic M3.8.3
* VR5 ( 170 Hk. 20V. ) Bosch Motronic ME7.1

Den aktuella motorn är en 170 Hk ( Motorkod: AZX )

Hur testar man de givarna som kan vara fel på ?

2stroke
2017-01-22, 15:57
*UPDATE*

Bilen har stått fram till idag utan åtgärd.
Idag byttes dock vevaxelgivare ( G28 ) och bilen startade direkt i ca 10 sekunder och sen tvärdog den igen.
Inte ett liv i motorn.
Kollade sedan om bränslepumpen går när startmotorn körs, det gjorde den inte.
Resistans mätte även bränslepumpen: 520 Ohm

Varför startade bilen om pumpen likaså står still ?

Idéer på vad som är fel ?

:confused:

Foppson
2017-01-23, 00:07
2,4K är helt tokigt, ska väl vara nära på kortslutning på en stillastående pump.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

2stroke
2017-01-26, 11:20
:confused: Drygt 8700 !! stycken har läst inlägget,
...men dåligt med handfast hjälp ! :confused:

Ingen som har lite idéer ?




Testa de båda Kamsynk givarna ( G40 ).
Man kan mäta upp dem med multimeter.
Dock skiljer det ju om den är två eller flerpolig.
Dvs om den är aktiv eller passiv(om den behöver ström eller inte för att vara vaken). Vad ska det vara för värden ?


Eftersom motorn är tvärdöd skulle jag gissa på att det är "Engine speed sensor G28" som det är fel på.
Detta är väl vevaxelgivaren, om den är död så ser inte ECU:n att vevaxeln går runt och då ger den varken soppa eller gnista.
Hade det varit Kamaxelsensorn ( G40 ) som varit död så borde den i alla fall starta eller i alla fall tända till. Har bytt G28 ( se tidigare inlägg )


Jag hade nog sagt fel på någon av G40 givarna.
Enklast att börja med är att byta G40-givarna.
startar den ändå inte så öppna och nolla motorn och kolla så att allt står rätt och riktigt.Hade gärna mätt upp dem först innan man börjar att kosta på nya givare.
Mätvärden ?


2,4K är helt tokigt, ska väl vara nära på kortslutning på en stillastående pump. Hur tänker du nu ?

vfr
2017-01-26, 11:39
En stillastående motor har väldigt lågt motstånd. 2,4K är alldeles för mycket. Med 2,4K så är det något knas på strömmens väg fram till pumpen.

golf666
2017-02-07, 18:00
ja skulle testat att "ful" köra bränlsepumpen.. Bort med skyddet som sitter ovanför pumpen och koppla + och - direkt på pumpen (från en extern källa ex ett löst batteri). Går pumpen? Testa starta bilen. Fungerar detta längre än 10 sek så är de bara kolla ex. relä till bränslepumpen kanske, har ej läst tråden orda grant... Annars får du lämna in bilen om du ej fixar det så ska de nog lösa sig :)

2stroke
2017-02-08, 10:10
Jag skulle testat att "ful" köra bränlsepumpen..
Bort med skyddet som sitter ovanför pumpen och koppla + och - direkt på pumpen (från en extern källa ex ett löst batteri).
Går pumpen? Testa starta bilen.
Fungerar detta längre än 10 sek så är de bara kolla ex. relä till bränslepumpen kanske, har ej läst tråden orda grant. joo, jag har också tänkt på detta och har redan öppnat ner till bränslepumpen.
...men törs man koppla krokodil klämmor direkt på pump anslutningarna nere i tanken ?
( känns lite olustigt :rolleyes: )

Pelk
2017-02-08, 19:53
Tror han avser skyddslocket i bagagerummet. Tar du bort det ser du två anslutningar ovanpå tankarmaturen. Där kan du ansluta klämmorna, utan att vara i själva bränsletanken.


Skickat från min iPad med Tapatalk

golf666
2017-02-08, 22:16
Tror han avser skyddslocket i bagagerummet. Tar du bort det ser du två anslutningar ovanpå tankarmaturen. Där kan du ansluta klämmorna, utan att vara i själva bränsletanken.


Skickat från min iPad med Tapatalk

exakt :)

2stroke
2017-02-09, 10:21
exakt :)
När jag drar isär kontaktstycket så är det 4 olika kablar
3 tunna och 1 lite tjockare.
Vilken färg går till vad ?

golf666
2017-02-10, 21:43
När jag drar isär kontaktstycket så är det 4 olika kablar
3 tunna och 1 lite tjockare.
Vilken färg går till vad ?

Vet ju inte vilka färger du har där?

Skulle tro 2st jord och 2st plus.. 1 plus till pump, 1 jord till pump, 1 plus till nivågivaren och 1 jord till nivågivaren.
Bara testa sig fram!

Pelk
2017-02-10, 21:49
Brun kabel brukar vara "jord" på VW-produkter.

Gul konstant +12V, Röd tändningsberoende +12V.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Danne_
2017-02-11, 15:03
Grön/gul stift 1 plus pumpmotor
Lila/Svart stift 2 Givarsignal Bränslemätare
Brun stift 3 Referens Minus Bränslemätare
Brun stift 4 Minus Pumpmotor

2stroke
2017-03-03, 12:10
:) *UPDATE* :)

Bytte insprutningspumpen som sitter i tanken och nu går bilen som en klocka igen. :)

Det är lagringen i pumpen som havererat och inte lindningen.

vfr
2017-03-03, 12:12
Gott att det funkar igen! :)

golf666
2017-03-04, 23:26
Så bra ;)

Jonny
2017-03-05, 10:36
520 ohm låter för mig som elektriker vara för mycke ohm för en så pass kraftig motor som bensinpump är. Att den gick en stund kanske beror på att en del bensingaser letat sig in i motorn när den stått en del dagar. Jag satsar på att bränslepumpen är kass eller nån anslutning till denna, mätte du ohmen alldeles i närheten av pumpen eller vid relät?

vfr
2017-03-05, 11:24
:) *UPDATE* :)
Bytte insprutningspumpen som sitter i tanken och nu går bilen som en klocka igen. :)

Det är lagringen i pumpen som havererat och inte lindningen.


520 ohm låter för mig som elektriker vara för mycke ohm för en så pass kraftig motor som bensinpump är. Att den gick en stund kanske beror på att en del bensingaser letat sig in i motorn när den stått en del dagar. Jag satsar på att bränslepumpen är kass eller nån anslutning till denna, mätte du ohmen alldeles i närheten av pumpen eller vid relät?

Han har redan skrivit att pumpen var kass och att det nu funkar igen efter byte. :)

Jonny
2017-03-05, 14:23
Han har redan skrivit att pumpen var kass och att det nu funkar igen efter byte. :)

Såg att det var fler sidor på inlägget när jag postat mitt tips, ville bara hjälpa.