handdator

Visa fullständig version : Polo 1.6 16v AHW motor 2000 års modell, går ojämnt på tomgång och rycker



vlt
2016-11-30, 22:19
Hej
Har köpt en polo av 2000års modell och den har rullat 12.000 mil och är servad regelbundet av tidigare ägare.
Motorn är 1.4 16v AHW Motor

På tongång så går motorn ojämn och liksom bluddar.
Den rycker när jag kör iväg upp till runt 75km sedan runt 80-90km så känner jag ej att den rycker mer!!

Inga ryck vid gaspådrag utan då går den fint

Har bytt tändstift och luftfilter

Gått över alla kontakter och sprutat på smörja

Såg på ett av pappren där tidigare ägare bytt nåt som med gasspjäl eller nåt i den vägen som skall vara ett problem tydligen .

Men den rycker ändå!!

Nån som har ett förslag på vad problemet är??

Skall nämna med att inga felkoder visas Heller.

Inte luktar det bränsle eller är nån hög bränsleförbrukning.

Suck

Förslag??

vlt
2016-12-01, 09:04
Ingen som har nåt förslag?

Sn00k
2016-12-02, 01:33
klassiska tecken på en tändspole med sprickor i.. snabba "hackiga" ryck, främst vid hög belastning och låga varvtal.. få tag i en annan å testa med, så ska du se att det blir ordning på den ;)

vlt
2016-12-02, 13:23
Tack för svaret och jag beställde en tändspole samt tändkablar på bildelsbasen, begagnat visserligen

Men dom är ju testade och då vet jag att dom är hela.

Är det bara att skruva bort tändspolen och montera dit den nya eller är det nåt jag bör tänka på vid bytet??

vlt
2016-12-03, 11:57
Är det bara att skruva bort tändspolen och montera dit den nya eller är det nåt jag bör tänka på vid bytet??

Sn00k
2016-12-03, 14:21
inget avancerat, bort med den gamla, dit med den nya.. du kan ju granska den gamla efter sprickor, som borde vara rätt synliga.. ;)

vlt
2016-12-06, 19:42
En liten uppdatering för avslut av tråden.

Jag provade att byta tändspolen, men ingen förändring alls.

Byte tändkablarna i eftermiddag och se på fan, nu gick den fint utan massa ryck.