handdator

Visa fullständig version : Oljeläckage och vit sörja, VW T5 1.9TDI, vevhusventilation?



good.fidelity
2016-11-29, 02:57
Jag har en VW T5 1.9TDI 2005 AXB.

Efter ett oljebyte (gamla oljan var fin, utan vit gegga eller skum) och väderomslag så noterade jag att det är en ganska stor mängd vitt klegg (majonäs) i oljelocket och på oljestickan.

Jag kunde inte släppa detta och kollade lite mer under huvet. Har noterat två punkter där det fuktar lite för mycket av olja.

Den första bilden visar en punkt, rakt under expansionskärlet, på den tjocka slangen med lufttillförsel till motorn. Där fuktar det rejält i skarven. (den låga vätskenivån är för att jag bytta en givare, inte på grund av läckage i systemet)

8425

Den andra bilden visar kopplingen/ slangen mellan ventilkåpan och slangen till luftburken. Där fuktar det extremt mycket också.

8426

Den ena bilden visar slangen från vad jag antar är vevhusventilationens sammankoppling med slangen mellan luftfilter och turbo. Där fuktar det ganska mycket och finns också någon form av sensor som är kopplad där.

Den andra bilden visar den tjocka slangen mellan intercooler och insug till motor (plenum?) där det också fuktar en del.

Jag läste igenom massor av info på nätet, inklusive detta om just vevhusventilation:
http://www.agcoauto.com/content/news/p2_articleid/197
I länken så framgår att just kyla kan få vissa system att "hänga sig" eller frysa. Vilket låter rimligt på min bil. Jag vet inte om VW använder ventiler som har uppvärmning?


Mig veterligen så skall det inte vara olja i lufttillförseln mellan IC och motor, och inte mellan luftburken och turbon.

Då den vita sörjan kommit samtidigt, efter oljabyte, och efter väderomslag (bilen körs nu i minusgrader) så antar jag att det inte är kopplat till inre läckage utan till något annat. Kanske till vevhusventilationen? Oljeläckaget vid slangarna för lufttillförsel (vevhusventilation?) har nog byggts upp under en lång period, då jag vill minnas att det såg ut så när jag köpte bilen.

Motorn drar varken olja eller kylarvatten, och det finns ingen olja i kylarvattnet. Motorn går ganska bra, och drog innan vinter under 0.7 liter/mil.

Motorn gör ibland att svagt visslande/vinande ljud vid acceleration som jag har förknippat med turbon. Jag vet inte vartifrån detta ljud kommer men det är relaterat med motorpådrag och är inte ett direkt mekaniskt ljud utan mer ett luftljud.

Motorn "huttrar" ibland på tomgång, alltså någon form av små vibrationer som är oregelbundna och förknippade med förbränningsprocessen / motorgången.

Motortemperaturen stiger sällan eller aldrig över 80gr när jag mäter på ODBII porten. Den inbyggda mätaren i instrumentpanelen visar alltid 90gr. Jag har bytt ut sensorn och dubbelkollat detta. temperaturen varierar mellan 76-80gr men går aldrig över detta.

Jag antar att detta kan bidra till att det bildas kondens som inte kokas bort, om motorn aldrig blir helt varm. Jag vet inte om detta är normal temperatur för denna motor, eller om andra bilar av samma typ når en kylarvätsketemperatur på 90gr.


Vid ett tillfälle efter oljebytet tändes oljetryckslampan. Jag kör väldigt långa sträckor. Jag stannade bilen och startade igen då var lampan släkt och har inte tänds något efter detta på 25 mils körning. Jag är rädd att det var för mycket vatten i oljan och att detta gjorde något med trycket.

Min tanke är att fixa ventilationen, och byta oljan, och sedan se om problemet består.

Jag undrar hur jag går vidare härifrån?
Kan låga motortemperaturer (80gr) vara en dålig termostat som ger detta problem?
Skall jag byta ut delar till vevhusventilationen?
Eller kan jag börja med att rengöra vevhusventilationen, hur gör man detta?

Mycket tacksam för svar om hur jag kan lösa detta på ett smidigt sätt, gärna tillfälligt så att jag kan beställa delar billigt från tyskland ;)

//GF

good.fidelity
2017-08-24, 17:30
Den vita sörjan som var under locket var en konsekvens av att termostaten var trasig, motorn blev aldrig varm och majonäsen under oljelocket var ett faktum.

Efter termostatbytet är motorn helt fri från majonäs, men oljan på diverse punkter i intercooler och längs slangar kring turbon är fortfarande där.

//GF