handdator

Visa fullständig version : Montering av sidokjolar



Wolfen
2007-09-18, 15:20
Vad är bättre att använda: dubbehäftande tejp eller lim? Behöver man rostbehandla hjulhusen där man skruvar? Några tips överhuvudtaget?
Vet ni nån bättre instruktion på nätet än den här: http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=338962

znabb
2007-09-18, 17:15
Vad är bättre att använda: dubbehäftande tejp eller lim? Behöver man rostbehandla hjulhusen där man skruvar? Några tips överhuvudtaget?
Vet ni nån bättre instruktion på nätet än den här: http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=338962

först av allt,provmontera och kolla att det passar.

förborra hål i tröskeln till skruvar i hjulhus.

gör rent monteringsytan på bilen.

kjolarna limmas med sikaflex och skall torka i rumstemperatur minst 12 tim.
se till att fixera kjolarna under tiden limmet torkar tex med silvertejp och fixeringsverktyg art nr 20-350 från biltema.

P-plats.se
2007-09-19, 20:27
kjolarna limmas med sikaflex



...eller motsvarande lim men av annat fabrikat.
Jag brukar rekomendera Essve Ultrflex som är betydligt billigare!
Sika tar bra betalt då dom jobbat upp ett namn bland båtägare med feta plånböcker...
...sen är Sika Flex en grupp av flera olika limmer m.m.

VWGolIV
2007-09-19, 21:12
Jag har skruvat sidokjolarna fram och bak, sen dubbelhäftande tejp på sidorna.

Har problem att hissa bilen annars.

Vet att det finns lösningar på mitt problem men ja tar hellre av kjolarna när ja ska mecka med bilen =)

Wolfen
2007-09-20, 12:10
se till att fixera kjolarna under tiden limmet torkar tex med silvertejp och fixeringsverktyg art nr 20-350 från biltema.

Jag tänkte använda 2-3 tvingar i stället. Det ska väl gå att göra?

Wolfen
2007-09-20, 12:11
Jag har skruvat sidokjolarna fram och bak, sen dubbelhäftande tejp på sidorna.

Har problem att hissa bilen annars.

Vet att det finns lösningar på mitt problem men ja tar hellre av kjolarna när ja ska mecka med bilen =)

Så den enda anledningen att du använder dubbelhäftande tejp är att du tar av kjolarna då och då?

VWGolIV
2007-09-20, 12:34
Wolfen: Stämmer bra det.

Jag vill kunna ta av hela kjolpaketet utan några större problem med lim och dyl.

Jag kör med dubbelhäftande tesa tejp.
Har testat någon annan också men finner att denna funkar kanon =)

znabb
2007-09-20, 16:04
Wolfen: Stämmer bra det.

Jag vill kunna ta av hela kjolpaketet utan några större problem med lim och dyl.

Jag kör med dubbelhäftande tesa tejp.
Har testat någon annan också men finner att denna funkar kanon =)

känns spontant som om tesa dubbehäftande tejp inte sitter riktigt bra efter ett tag med smuts och damm,rätta mig om jag har fel?

VWGolIV
2007-09-20, 19:42
Då rättar jag dig, har du rena ytor när du monterar så kan ja lova dig att det sitter kvar.

Iallafall så gör det på min bil och när du väl delar så sitter mycket tejp kvar.

Men det handlar om att göra ytorna rena och montera med tryck och sen får det sitta något dygn innan du lossar trycket...