handdator

Visa fullständig version : Spolarvätskemunstycke strålkastare.



EKAN01
2016-11-26, 16:05
Jag har en Passat 1,9 tdi -99 där spolarvätskemunstyckerna till strålkastarna inte fungerar. Spolning till vindrutan och bakruta fungerar som det ska.
Jag vet att lysereglaget måste vara på för att dom ska spola lyktorna och det har inte med kölden att göra för dom har inte fungerat sedan jag köpte bilen för över 2 månader sedan när det var varmt ute.

Jag kan ta tag i täcklocken på stötfångaren och dra ut armarna för hand och dom fjädrar tillbaka av sig själv när jag släpper taget.

Det läcker inget under bilen när jag spolar vindrutan så det är ingen slang som hoppat ur (så vida ingen föregående ägare rykt ur slangarna och pluggat dom).

Jag funderar dock på om det sitter 2 spolarpumpar i spolarvätskebehållaren där en är till vindrutan och en till strålkastarna, eller är det bar en pump och så styrs strålkastarspolningen av en ventil eller liknande?

Finns det något "vanligt" fel på dessa modeller angående strålkastarspolning?

Vore fint med lite kött på benen innan man börjar att riva i grejorna :)

Jag har sökt lite på forumet men hittar inget direkt om detta!

Mvh Daniel

EKAN01
2016-11-28, 09:47
Ingen som vet eller är jag den förste som ska skruva med detta :)

lasholm
2016-11-28, 09:57
Sitter en separat pump till strålkastarna. Det är säkert den som har lagt av. Hör du om den låter?

EKAN01
2016-11-28, 19:23
Sitter en separat pump till strålkastarna. Det är säkert den som har lagt av. Hör du om den låter?

Nej jag har inte kommit så långt än utan ville först höra mig för om det var en eller två pumpar.

Sitter bägge i botten av spolarvätskebehållaren?

Ser ju inte så mycket av botten på behållaren. Når man pumparna från motorrummet eller är det via innerskärm eller liknande?

lasholm
2016-11-28, 21:14
Från innerskärmen har jag för mig. Båda sitter längst ner

Skickat från min HTC One M8s via Tapatalk

EKAN01
2016-11-28, 22:10
Från innerskärmen har jag för mig. Båda sitter längst ner

Skickat från min HTC One M8s via Tapatalk

Vad bra då ska jag ta det vid tillfälle framöver och se om det är pumpen som har gett sig eller om det är något annat.

Sitter det säkring till dessa pumpar med?