handdator

Visa fullständig version : Historien om Dieselvärmaren jag inte visste fanns :)



gustavsson1967
2016-11-20, 11:47
Hej!

Ny på forumet, tänkte bjuda på en liten succes story kring min begagnade Tiguan -08 med Tdi 2.0 motorn.

Började med att jag och hustrun pratade om att vi borde sätta motorvärmare i våra bilar varpå jag började googla runt efter info om slangvärmare vs blockvärmare osv...

Då fann jag lite intressanta forum där folk menade att alla Vw med diesel motor fram till ett visst årtal borde redan ha en webasto dieselvärmare installerad i bilar för Nordisk marknad.

Det skulle vara enkelt att kolla upp, bara öppna huven och tita efter ett Webasto klistermärke.

Mycket rikigt!
Det finns ett klistermärke under huven på bilen. Där står det inte mycket mer än att det sitter en Webasto Dieselvärmare i bilen. Det finns två sorter, en Parkeringsvärmare som går att programmera och en tillsatsvärmare som hjälper motorn att bli varm snabbare, men även kupén att få lite värme fortare.

Ivrig startade jag VCDS och kunde konstatera att det inte var installerat någon värmare enligt setupen.
Googlade lite till och läste mej till hur jag kunde lägga till Modul 18 i "installation list" i CANbus Gateway 19.
Sagt och gjort. Dock visar det sej att jag inte fick kontakt med värmaren alls.

Felet som VCDS rapporterade var:
01207 - Control Module for Auxiliary Heeater (J364)
004 - No Signal

På något annat ställe stod det även :
Aux.Heat - Cannot be reached

Googlade igen och fann info som kunde tyda på allt från dålig jord, till trasiga säkringar, bränd kontroll modul med mera. Någon antydde även att det inte var säkert det fanns en Webasto i bilen.
Jag hade dock kollat detta, och på Tiguan sitter den längst fram till höger nästan i hjulhuset, bakom höger framlampa, långt ner svårt att se uppifrån, men det är bara att kolla under bilen om det sitter ett litet avgasrör där som pekar ner under bilen. Detta avsgasrör i min bil ser helt oanvänt ut. Inte en sotfläck, ingenting.

Gav nästan upp ett tag och tänkte att förmodligen är något trasigt på riktigt..
Givetvis hade jag kolllat alla säkringar i bilen, så de var hela.

Vad jag sedan kom på att jag inte gjort var att kontrollera om det verkligen fanns en säkring i bilen för värmaren och dess kontroll modul.
Google igen, hittade en bild på Tiguan och dess säkringar och layout.
På plats 11 i säkringsboxen vid batteriet, ska det sitta en 20 ampere säkring för Webaston.

Det satt ingen säkring i plats 11..
Tryckte dit en säkring, nollade felen i VCDS och vips! Jag hade kontakt med Webaston!
Körde lite tester i VCDS och allting indikerade på att det fungerade.

I morse startar jag bilen (+ 3,5 grader ute) och efter en liten kort stund ser jag ett stort rökmoln under bilen..
Jag hör även hur Webaston hostar och fräser lite grann. Blir lite lätt orolig men efter någon minut hör jag hur den varvar upp mer och röken skingrar sej.

Känner i bilen och JA! Värme direkt. Ingen bastuvärme men värme.
Kör en liten tur och ser och känner direkt att bilen blir varm mycket snabbare än normalt!

Tänkte bara dela med mej av denna lilla historia.

http://www.volkswagengolf.se/images/smiles/icon_biggrin.gif
Ha en skön dag
//PG

Mattias
2016-11-20, 14:00
Välkommen till vårt forum!

Härligt att du inte gav upp, lite som skattjakt :)
Tur att du fick igång den, min erfarenhet av värmare är att de ej mår så bra av att inte användas, vilket i ditt fall såklart inte var så enkelt.

EKAN01
2016-11-20, 14:03
Kul att det löste sig men märkligt att värmaren verkar oanvänd med tanke på att utblåset från värmaren verkade vara sotfri.

Har du ägt bilen länge? Tänkte om föregående ägare grejat med säkringar och senare har någon senare skiftat till ny värmare och inte fått igång den pga utebliven säkring. Dock så brukar man ju kontrollera säkringar innan man börjar att skruva...

Det som är lite dumt med tillsatsvärmare är att det inte finns någon av/på knapp utan den styrs helt automatiskt beroende på utetemp och kylartemp.
Ska man bara köra en kort sträcka så finns det ingen anledning till att den ska starta upp för att kort där på stängas av. Dom mår bäst av att gå ordentligt så att dom inte sotar igen.

gustavsson1967
2016-11-20, 15:34
Välkommen till vårt forum!

Härligt att du inte gav upp, lite som skattjakt :)
Tur att du fick igång den, min erfarenhet av värmare är att de ej mår så bra av att inte användas, vilket i ditt fall såklart inte var så enkelt.
Tackar![emoji1]

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

gustavsson1967
2016-11-20, 15:40
Kul att det löste sig men märkligt att värmaren verkar oanvänd med tanke på att utblåset från värmaren verkade vara sotfri.

Har du ägt bilen länge? Tänkte om föregående ägare grejat med säkringar och senare har någon senare skiftat till ny värmare och inte fått igång den pga utebliven säkring. Dock så brukar man ju kontrollera säkringar innan man börjar att skruva...

Det som är lite dumt med tillsatsvärmare är att det inte finns någon av/på knapp utan den styrs helt automatiskt beroende på utetemp och kylartemp.
Ska man bara köra en kort sträcka så finns det ingen anledning till att den ska starta upp för att kort där på stängas av. Dom mår bäst av att gå ordentligt så att dom inte sotar igen.
Tack för info.
Ägt bilen i 2 år.
Håller med om att funktionen kunde vara lite bättre uttänkt, borde gå att uppgradera till en parkeringsvärmare som ju är bättre i det hänseendet.
Får se om jag kan hitta lite mer på nätet om detta.
Finns ju några exempel där folk uppgraderat sin värmare på Touran.
På Phaeton är det tydligen vissa modeller som det bara är att koda om värmaren till en parkeringsvärmare.



Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

Marcus
2016-11-20, 19:59
Jag vill minnas att Webasto säljer just kit för att uppgradera från tillsatsvärme till parkeringsvärmare. Kolla deras sida där dom skriver att "din bil kanske ruvar på en hemlighet" eller liknande.

EKAN01
2016-11-20, 20:20
Jag vill minnas att Webasto säljer just kit för att uppgradera från tillsatsvärme till parkeringsvärmare. Kolla deras sida där dom skriver att "din bil kanske ruvar på en hemlighet" eller liknande.

Nu kan det säkert skilja mellan olika modeller men på min Passat 2.0 tdi -07 jag hade så gick det inte att uppgradera från tillsatsvärmare till parkeringsvärmare genom programmering. Det hade med att göra (om jag inte minns fel) att själva styrenheten var inbyggd i värmaren och gick inte programmera/byta utan man fick i så fall byta hela värmaren.

Rätt korkat egentligen eftersom själva värmare är samma i respektive modeller.

Marcus
2016-11-20, 21:06
Som jag förstod Webasto var det både hårdvara och mjukvara de erbjöd som uppgradering.

gustavsson1967
2016-11-20, 21:23
Tack för svar och tips. Jag ska kolla med webasto.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

EKAN01
2016-11-20, 21:37
Som jag förstod Webasto var det både hårdvara och mjukvara de erbjöd som uppgradering.

Kan ju vara att jag är felinformerad också ;)

Oavsett så är det ju värt för trådskaparen att kolla upp det.

gustavsson1967
2016-11-25, 09:05
Värmaren funkar fortfarande kanon. (startar ju dock endast om det är under 5 grader ute)

Jag vill bara uppdatera lite kort om vilka aktiviteter jag håller på med just nu:
Undersöker på flera håll hur jag bäst och i viss mån billigast kan uppgradera till parkeringsvärmare.

*1 Låta verkstad göra jobbet, har skickat fråga till Bilanpassning i Staffanstorp - till vilken kostnad kan min värmare uppgraderas, vad får jag för funktioner?
www.bilanpassning.com (http://www.bilanpassning.com)

*2 Uppgradera själv, köpa begagnade delar, byta styrkort, installera och koda.

*3 Uppgradera själv, köpa ett styrkort på Ebay som säljaren påstår startar värmaren med 12V signal, ingen kommunikation med CAN-bus. Dock ska detta kort styra både vattenpump och kupefläkt. Skulle alltså kunna startas med en eftermarknad mottagare via SMS eller APP. Med denna lösning får jag alltså ingen timer i bilen, men det finns appar för det. Säljaren verkar seriös och svarar snabbt på frågor.
http://www.ebay.com/itm/152321758580?ul_noapp=true

Jag tycker själv Alt 3 känns lockande just nu men väntar på svar från Bilanpassning först.

Marcus
2016-11-25, 10:01
Vad erbjuder Webasto / KG Knutsson?

gustavsson1967
2016-11-25, 11:28
Vad erbjuder Webasto / KG Knutsson?
De hänvisar till deras Webasto hemsida och dealer locator, det var där jag fann bilanpassning i Staffanstorp :)

Mulder-_-
2016-11-25, 15:22
Kan detta vara något?
http://gsm-start.se/sv/webasto-eberspaecher/parkeringsvarmare-gsm-fjarrstyrning
OBS jag vet inte om det passar just din värmare men verkar prisvärt & fått bra recensioner.

VWGolIV
2016-11-25, 21:31
Tror jag skall hissa upp min bil och kolla lite =)

gustavsson1967
2016-11-26, 16:36
Kan detta vara något?
http://gsm-start.se/sv/webasto-eberspaecher/parkeringsvarmare-gsm-fjarrstyrning
OBS jag vet inte om det passar just din värmare men verkar prisvärt & fått bra recensioner.
Yes absolut :)
Det finns massor av liknande produkter på ebay också. Blir en sån om jag kommer fram till att jag själv ska uppgradera värmaren.
Har fått svar från bilanpassning... De ville dock ha mitt reg nr bara. Kunde jag ju tänkt på från början.
Om de bygger om värmaren för rimliga pengar kommer jag ta det där så blir det gjort av proffs?

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

gustavsson1967
2016-11-29, 11:13
Nu har jag fått svar från Bilanpassning.com...
En uppgradering till Thermo Plus inkl tidur och fjärrstart T91 kostar ca20.000 inkl.moms.

Lite väl svettigt..

Troligen kommer jag att utföra uppgraderingen själv genom att köpa kretskortet på Ebay, samt en GSM starter.
Ska bara läsa på mer först..

Marcus
2016-11-29, 11:37
Har svårt att ta in att det kan kosta så mycket när det kostar 9900 kr fabriksmonterat...

gustavsson1967
2016-11-29, 12:48
Har svårt att ta in att det kan kosta så mycket när det kostar 9900 kr fabriksmonterat...

Yes, jag också.. tolkar det nästan som att de inte vill göra jobbet :)

Nu ska jag bara läsa på om ämnet lite mer. Kortet jag kollar på kan ta emot analog signal (12V) och därmed starta värmaren utan CANbus (t ex från GSM startare). Kortet kan även styra vattenpump och kupefläkt. Och det är just den sistnämnda jag är osäker på, om min fläkt kan starta med 12V signal från pin4 på kortet eller om det måste gå via CANbus.

good.fidelity
2016-11-29, 13:16
Finns GSM starter på ebay för 400:- om du har en PLUS eller MINUS ingång för att dra igång den.

Jag har köpt en, men fattar inte vart jag skall installera den ;)

sök på WEBASTO GSM så hittar du nog.

Vet inte om man behver mjukvara på nyare bilar också, på gamla sätter man in ett relä och lämnar fläkten på steg 1.

//GF

//GF

gustavsson1967
2016-11-29, 13:26
Tack för din input!
Ska kolla upp detta med fläkten så fort jag hinner.
Om allt går vägen blir det en guide också.

gustavsson1967
2016-12-02, 09:42
Här kommer en uppdatering!

Jag har köpt en del grejer på Ebay :) Följande:

1. Nytt kontrollkort som startar värmaren från en analog signal. (~1250 Kr)
2. Webasto IPCU styrenhet, för att styra kupefläkten (~850 Kr)
3. GSM Relä, som kan fjärrstyras att släppa genom 12V (~750 Kr)

Ska även inhandla lite kabel och säkringshållare på Biltema eller nåt.

Sedan blir det ett litet projekt av detta :D
Om det funkar blir det väldigt mycket billigare än offerten jag fick på 20 Ksek.

Nackdelen med min lösning är såklart att jag förlorar kontrollen via CANbus. Det betyder ju att om jag inte startat värmaren via telefonen så kommer den inte att starta med motorn och <+5 ° utetemp. Detta tänkte jag lösa med en enkel knapp i bilen.

Fortsättning följer.

EKAN01
2016-12-02, 10:10
Här kommer en uppdatering!

Jag har köpt en del grejer på Ebay :) Följande:

1. Nytt kontrollkort som startar värmaren från en analog signal. (~1250 Kr)
2. Webasto IPCU styrenhet, för att styra kupefläkten (~850 Kr)
3. GSM Relä, som kan fjärrstyras att släppa genom 12V (~750 Kr)

Ska även inhandla lite kabel och säkringshållare på Biltema eller nåt.

Sedan blir det ett litet projekt av detta :D
Om det funkar blir det väldigt mycket billigare än offerten jag fick på 20 Ksek.

Nackdelen med min lösning är såklart att jag förlorar kontrollen via CANbus. Det betyder ju att om jag inte startat värmaren via telefonen så kommer den inte att starta med motorn och <+5 ° utetemp. Detta tänkte jag lösa med en enkel knapp i bilen.

Fortsättning följer.

Följer med intresse!!

Marcus
2016-12-02, 10:12
CANbus kontrollen känns som en liten eftergift i sammanhanget. Du kan ju alltid starta via telenätet hur som helst :) Lycka till, spännande! :p

tisu001
2016-12-06, 09:40
Känner en kille som byggde om sin Touran dieselvärmare till parkeringsvärmare, va inte helt trivialt

Här hans guide: http://vennerstrand.se/webasto/heater_upgrade

christian.p
2017-01-10, 12:01
Hej


Hur har det gått?

gustavsson1967
2017-01-20, 17:11
Det har dragit ut på tiden pga leverans strul och sjukdom. Men nu blir det av! Imorgon är det dags att riva av fronten för att komma åt att byta kort i brännaren och sedan dra lite ny kabel osv. Återkommer med rapport.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

christian.p
2017-01-23, 13:54
Det har dragit ut på tiden pga leverans strul och sjukdom. Men nu blir det av! Imorgon är det dags att riva av fronten för att komma åt att byta kort i brännaren och sedan dra lite ny kabel osv. Återkommer med rapport.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Hur gick det?

Skickat från min E6653 via Tapatalk

gustavsson1967
2017-01-23, 15:04
Uppdatering:

Tyvärr blev det ett bakslag i lördags.
När vi fått av fronten och hittar värmaren ser vi ganska snart att det kontrollkort jag köpt på Ebay inte kommer att passa.
Det kortet jag köpt passar modellerna Thermo Top C, Z.
Min visar sej vara en Thermo Top V. (närmast troligt)
Det kan även vara så att de som sitter i VW "mest troligt" är en special-modell och det är nu osäkert om jag få igång värmaren som en parkeringsvärmare utan att göra som tidigare tipsad länk (Wennerstrand) dvs byta kort, skyddskåpor, kontakter etc..

Jag kommer nu läsa på mer och har funderingar på en lösning från Danhag, en W-Bus konverter. Denna kanske jag kan koppla in på pin 2 i brännaren och på sätt starta den. Men jag behöver som sagt läsa på lite mer. Då får jag alla funktioner jag är ute efter och funkar det bara är det en enklare lösning än min första.

Kan konstatera att min brännare har alla förutsättningarna, dvs vattenpumpen finns osv.
Gäller "bara" att få kommunikationen att funka. Kanske Danhags lösning är det enklaste..?
Då hade jag behållit GSM relät och IPCU'n till kupefläkten.

Jag ger inte upp!

christian.p
2017-01-23, 15:08
Uppdatering:

Tyvärr blev det ett bakslag i lördags.
När vi fått av fronten och hittar värmaren ser vi ganska snart att det kontrollkort jag köpt på Ebay inte kommer att passa.
Det kortet jag köpt passar modellerna Thermo Top C, Z.
Min visar sej vara en Thermo Top V. (närmast troligt)
Det kan även vara så att de som sitter i VW "mest troligt" är en special-modell och det är nu osäkert om jag få igång värmaren som en parkeringsvärmare utan att göra som tidigare tipsad länk (Wennerstrand) dvs byta kort, skyddskåpor, kontakter etc..

Jag kommer nu läsa på mer och har funderingar på en lösning från Danhag, en W-Bus konverter. Denna kanske jag kan koppla in på pin 2 i brännaren och på sätt starta den. Men jag behöver som sagt läsa på lite mer. Då får jag alla funktioner jag är ute efter och funkar det bara är det en enklare lösning än min första.

Kan konstatera att min brännare har alla förutsättningarna, dvs vattenpumpen finns osv.
Gäller "bara" att få kommunikationen att funka. Kanske Danhags lösning är det enklaste..?
Då hade jag behållit GSM relät och IPCU'n till kupefläkten.

Jag ger inte upp!
Envishet lönar sig alltid :-) glöm inte att det finns en del som följer tråden med spänning [emoji3]

Skickat från min E6653 via Tapatalk

gustavsson1967
2017-02-19, 20:24
Återigen varit en lite jobbig period privat men nu är grejer beställda på danhag. De kommer nästa vecka. Blir alltså w bus konvertern därifrån som alltså ska kopplas in på pin 2 i webaston. Där kommunicerar de två samt att konvertern även skickar info till ipcu att starta fläkten i kupén efter 10 min. Jag behåller även gsm relät som jag då startar via mobil app och som då sätter 12 v till konvertern. Har även beställt en knapp med led som ska sitta i bilen så jag kan styra värmaren manuellt.

Som bonus har jag även beställt en aftermarket head unit! Blev en MIC AV8 från Tyskland. Bör även den landa i nästa vecka.

Spännande!

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

gustavsson1967
2017-02-27, 18:36
Goda nyheter!

Har testat fulkoppla wbus konvertern och det funkar!
Se länk :)

Nu återstår att koppla in allt ordentligt.
Återkommer med rapport och bilder när det är klart :)

Peter

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

gustavsson1967
2017-02-27, 18:36
Glömde länken

https://youtu.be/NiP2By1EMiA



Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

christian.p
2017-02-27, 19:51
Grattis. Alltid roligt när man lyckas

Skickat från min E6653 via Tapatalk

gustavsson1967
2017-02-27, 19:58
Grattis. Alltid roligt när man lyckas

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Tackar :)

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

gustavsson1967
2017-03-01, 22:44
Nu är allt installerat och klart.
Funkar perfekt än så länge.
Återstår att se så inget dränerar batterit.
Ska kolla imorgon bitti.

Genom appen kan man få lite status frpn bilen. Se nedan:

HEATER: OFF, ON IN 8H, 40M

MULTI IN: NOT ACTIVE
IGNIT IN: NOT ACTIVE

BATT: 12.3 V
TEMP: 16deg C

SIGNAL: 93%

Slänger in lite bilder också!

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170301/e1faa11ebece8cb2d87d86af1460bf6a.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170301/f15bd7ab803616698a6b75fad1742c21.jpg



Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

christian.p
2017-03-01, 23:13
Bra jobbat och grattis till dieselvärmaren, en av människans bästa uppfinning

Skickat från min E6653 via Tapatalk