handdator

Visa fullständig version : Eftermontering tredjepartsstereo Passat 3C



Mr_Mao
2016-11-16, 07:37
Kan inte finna ett direkt svar i arkivet så jag lägger detta som en ny tråd.

Har köpt en Passat Variant 3C 2012 års modell, tillverkad 2011-07.

Tyvärr har den inte blåtands handsfree, vilken är viktigt för mig. Är inte aktuellt med en separat hf, så jag har såklart kikat på VW original men känner att det blir lite väl kostsamt.

Har sett ett antal olika tredjeparts stereos / headunits som har inbyggt. Har fått uppgift från ett par av de säljande företagen att det bara är att byta den befintliga RCD310 mot en av deras och att den skall ge full funktionallitet och inte skall behöva giftas in i bilen. Att de nya stereorna kommunicerar med bilen och gifter in sig själva.
Tänker bla på den 7" VW modellanpassad stereo som Bluepower säljer.
Deras kundtjänst säger:
"Hej, stereon är fullt kompatibel med din bil och bilen behöver inte programmeras om. "

Är det någon som har erfarenhet av detta och kan bekräfta eller dementera.

Tacksam för input.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

vfr
2016-11-16, 09:09
Det pratas mycket om både bra och dåligt. Dom som förespråkar OEM säger att man tappar en del funktioner mot bilen när man inte har en originalstereo, medan dom som har en sådan ofta talar varmt för dom.

Är det just handsfree som är viktigt eller musikstreaming? Det är delvis olika saker. Är det HF du vill ha så finns också möjligheten att montera en original HF-enhet, t.ex 9W2 eller 9W7 till din RCD310. Skillnaden på HF och musikstreaming ligger t.ex i om det är mono eller stereo. Äldre VW med röd MFD har t.ex inte stereoljud på sin HF-ingång. Jag vet inte hur det är på VW med vit MFD som du borde ha i din bil.

Mr_Mao
2016-11-16, 09:47
Hej.
Tack för svaret.
Det är i första hand hf jag vill ja, i andra hand streaming.
Har kikat på oem bt satser, men denna stereo från Bluepower ligger mkt lockande i pris, 3kkr.
På deras produktbilder ser det ut som om den kommunicerar med bilen, men funderar på om det fungerar utan hjälp av vag-com. Fick besked från BRC i Malmö att den tredjeparts stereon de säljer också pratar in sig av sig själv i bilen. Låter lite för bra för att vara sant bara.
Och ja, det är den vita displayen jag har.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

vfr
2016-11-16, 10:41
Många eftermarknadsgrejor kanske också pratar bra busskommunikation idag. Kineserna lär sig väl kopiera den biten också med tiden.

Välommen hit till forumet, Per! Själv är jag från sydligare delar av länet från början, innan jag flyttade till Kungsbacka. Det finns några klubbmedlemmar i Halmstad, bl.a gjorde det en träff där i somras. Gå gärna med i klubben också. Vi har en trevlig samhörighet och aktiviteter. :)