handdator

Visa fullständig version : 4 Hjulsdrift samt vinter :)



Kvarten1
2016-11-08, 09:03
Har skaffat mig en Passat 2012:a 4 motion och har aldrig kört eller upplevt det hära med 4 hjulsdrift och vinter .
Är helt förvånad över hur bra det är jösses varför har jag inte testat det tidigare undrar jag nu ? aldrig mera en 2 hjulsdriven bil igen .
Reklamen där en Audi bil kör tidig morgon och får dra upp bilar ur diken kors å tvärs stämmer till fullo ( lite överdrivet kanske ) men ändå .
Idag var det snömodd ingen plogning å javisst bor i utkanten av Stockholm men där andra bilar stod å slirade kommer jag å bara glider förbi å sen dom som har sommar däck ska man inte tala om !!!!

ha det gott i vinterväglaget det kommer jag ha iallafall .

Mats

shadowgrey
2016-11-08, 09:33
Härligt! :)
Idag fick jag vara med om samma upplevelse.
Köpte i våras en passat med 4motion och sedan dess har jag bara väntat på snö..!
Köpte nya hakka 8 som knappt hunnit bli inkörda ( 30mil ) för att verkligen ge bilen bästa förutsättningarna.
Tidigare var jag sjukt nöjd med bakhjulsdriven BMW och greppet (samt glädjen) den gav jämfört med en FWD.
Men shit vad förvånad jag blev, trodde verkligen inte att passaten skulle kännas så trygg och stabil som den gör.
Nä, jag är mer än nöjd jag med :D
Nu håller vi tummarna för ännu mer snö och oplogade vägar!! :cool:

Kvarten1
2016-11-08, 10:11
Låter kanon , gjorde precis som du köpte nya Pirelli Ice som nu rullat 10 mil :) å det gör nog inte saken sämre .
Nyfiken på din Bmw upplevelse har inte haft bmw men bara hört ris om köregenskaperna på vintern ? Men 4motion is da shit :)

Betaride
2016-11-08, 11:20
Är också nyfiken gällandes BMW:n och bra grepp. Alla som har bakhjulsdrift på våran gata står bara och slirar så fort det kommer snö. Grannen gav upp en morgon när det var ishalka, han kom inte loss, medans bilar med framhjulsdrift kom loss utan problem. Så jag trodde också bakhjulsdrift var helt kass på vintern (bortsett från att det kan vara jäkligt roligt förvisso).

shadowgrey
2016-11-08, 13:25
Gällande min upplevelse kring vinterkörning med BMW'n som jag hade.
Vi tar det från början, innan BMW'n så hade jag en framhjulsdriven bil, saab 9-3 ss aero. Dåligt grepp vid acceleration och understyrning vilket jag upplever obehagligt. Med bra däck! Sen kan jag tänka mig att mindre motorstarka framhjulsdrivna bilar inte har samma karaktär.
BMW'n var ganska pigg, 272hk, manuell, Hakka 7 däck. När DTC'n var på (antisladd) så var det svårt att forcera hjulspinn eller att man tappa greppet i kurvor och liknande! Jag var fruktansvärt överraskad över hur bra bilen låg på vägen (vintertid) även vid lite ansträngd körning. Varken jag eller min sambo upplevde bilen som svårkörd när det var halt ute.
Däremot om man inaktiverade DTC så blev det en helt annan bil.. på ett positivt sätt. :)
Personligen vill jag hellre få en lätt överstyrning på bilen är understyrning, det känns säkrare på något sätt, man har lixom en chans att parrera, men som sagt, med DTC aktiv så behövde man inte oroa sig.

Sen nu när jag kör passaten som är 4motion och hakka 8 så har jag än så länge blivit förvånad över accelerationen och greppet, sen om det beror på bilen eller däcken är en annan femma.

Det jag vill få fram är att jag stortrivdes i bmw's bakjulsdriva värld och kände inte att något saknades där.
MEN efter att ha känt lite på av vad 4wd har att ge såhär när snön har kommit så känns det helt rätt! speciellt med en bebis ombord så är säkerhet prio 1 och det känner jag att Passaten ger just nu, + att det är en kombi..... :cool:

Betaride
2016-11-08, 16:21
Ok, då är jag med mer. Har inte så mycket erfarenhet själv gällandes hur en bakhjulsdriven bil "ligger på vägen". Men däremot så tror jag att bakhjulsdriften är svagare på vinterhalvåret när det gäller ren framkomlighet. Det är iaf den information jag upplever att jag får från vänner som kör BMW, äldre som nyare modeller.

Men det är ju inget snack om att 4wd är överlägset. Det får hela bilen att kännas stabilare.

pudas
2016-11-08, 19:03
Ja en framhjulsdriven bil kommer igång lättare än en bakhjulsdriven bil pga av högre axeltryck i framänden på bilen.
Ni som prisar fyrhjulsdrivet, glöm inte att bromsprestandan inte är bättre än på ett tvåhjulsdrivet fordon!

Marcus
2016-11-08, 21:47
JNi som prisar fyrhjulsdrivet, glöm inte att bromsprestandan inte är bättre än på ett tvåhjulsdrivet fordon!

Absolut, men det är lättare komma iväg i en korsning, från en utfart, ut på den stora vägen, det går stabilare över snömodden och isen på mittlinjen, det driver på bättre på påfarten till motorvägen, det håller i bättre i kurvan och allt detta accentueras kanske än mer med ökat vridmoment... För att bromsa och svänga bra måste man som alltid ha bra däck :)

Mulder-_-
2016-11-09, 10:17
Kör också en passat -12 4M med nästan nya continental dubbfria. Går hur fint som helst i snön :)
Kommit ytterliggare nästan 2 dm sedan igårkväll, kul med vinter!

Men man får som sagt komma ihåg att kunna bromsa också.

GTI-nissen
2016-11-09, 11:35
Det är svårt att gå tillbaka till 2-hjulsdrift efter att man är van vid drivning på alla 4. Det händer ju ingenting när man ska iväg med drivning bara på 2, eller i värsta fall, bara på ett...
Jag drog upp en bil ur diket igår. Packad snö och inte ens ett hjulspinn. :-)

Kvarten1
2016-11-09, 13:30
Idag är det ännu roligare jippiiii !!! Förlåt alla som sitter i skiten men jag bara kör å kör å kör utan gaspådrag knappt så jäkla bra :)
En annan sak som gått upp för mig är oxå att det e skit kul att gasa med bilen bara driver åt sidan ju mer man gasar kränger ingenting skitkul ju haha .
Självklart måste man ju hålla koll på bromsen med för stannar fortare gör man ju inte såklart :rolleyes:
Men 4motion + nya vintersulor en riktigt bra kombo , tyvärr e min passat ganska låg har inget sportchassi men upplever den så är det något ni andra upplever med ? Har stänklappar på så dom tar ju i en del oxå .

Mera vinter .......

Cullberg
2016-11-10, 21:18
Håller med, Fyrhjulsdrift är det bästa =) Har en Passat Alltrack. Synd bara att man inte kan koppla ur antisladden helt :(

henca
2016-11-10, 22:47
Jag kan bara stämma in i lovsången även om det inte är på min VW som jag har fyrhjulsdrift utan på bruks-Audin. Då jag har reumatiska problem är snöskottning bland det sämsta jag skulle kunna ägna mig åt. Detta i kombination med en lång uppfart till mitt garage kan göra vintrarna lite spännande. Med 2-hjuls-drift hände det flera vintrar att jag körde fast på min uppfart, hittils har jag alltid kommit ända in i garaget med fyrhjulsdriften.

Dock kan det krävas att man stänger av ESP och gasar sig slirande genom djup snö. Med ESP påslaget märker bilen att hjulen slirar och försöker kompensera genom att minska hastigheten på hjulen, resultatet blir att bilen kör fast i uppförsbacke med djup snö då hjulens hastighet till sist blir 0. Första gången jag från det läget kopplade ur ESP blev en riktig aha-upplevelse när bilen med spinnande hjul började arbeta sig uppför backen genom snön igen.

Sen har vi som sagt det här fenomenet med bromsar som redan nämnts... En av de första vintrarna som jag körde med fyrhjulsdrift tyckte jag att det verkade som om alla andra bilar hade riktigt kassa däck i den nyfallna snön. De bara slirade men jag kunde stå på som vanligt i vänsterfilen. Sedan närmade jag mig ett trafikljus som slog över till gult. Jag bromsade och hade tänkt stanna innan trafikljuset men det hände absolut ingenting. I närmare 70 knyck gled jag med skammens rodnad på kinderna genom korsningen som inte längre lyste grönt för mig...

Någonstans har jag för mig att jag sett statistik på att fyrhjulsdrivna bilar är överrepresenterade i olyckor. En gång för många år sedan åkte jag på motorväg med min 2-hjuls-drivna bil en sen höst när temperaturen låg precis kring nollan och det var regn i luften. I en uppförsbacke på motorvägen gasade jag lite för att behålla hastigheten kring 110, då till min stora förvåning spann framhjulen loss. Det var en tydlig fingervisning att det var läge att dra ned på tempot och köra försiktigt. Om jag då haft fyrhjulsdrift hade jag nog missat den signalen och varit fortsatt ovetande om hur halt det var.

Men fördelarna med fyrhjulsdrift överväger helt klart för mig. Jag kommer aldrig mer köpa en bruksbil utan fyrhjulsdrift.

m v h Henrik

devils_own
2016-11-14, 20:36
Undrar hur denna ryssen? har löst det med anti-sladden, ser ut att ha rätt skoj.

http://youtu.be/7xwxohN_iDE

:cool: / D.o

CupRacing
2016-11-15, 08:30
Undrar hur denna ryssen? har löst det med anti-sladden, ser ut att ha rätt skoj.

http://youtu.be/7xwxohN_iDE

:cool: / D.o

Alternativ 1: Ryckt säkring för ABS
Alternativ 2: Kodat om med VagCom / VCDS till ESP OFF.

devils_own
2016-11-16, 18:58
Alternativ 1: Ryckt säkring för ABS
Alternativ 2: Kodat om med VagCom / VCDS till ESP OFF.

Alt 2. ska jag försöka med när min AI-USB+CAN-sladd kommit, har du info om hur hade varit nice )

:cool: / D.o