handdator

Visa fullständig version : Från 16 till 19 tum, inställningar?



wzr073
2016-10-31, 08:23
Hej,

Har nyligen bytt fälgar från 16 tum till 19 tum. Väldigt snyggt blev det, må jag säga. Dock högre bränsleförbrukning, vilket man får räkna med.

Dock en fråga: Behöver man ställa in något vid byte till 3 tum större däck på en Passat 3C FSI -06? .. Som man t.ex behöver göra med nyare Passater.

Tacksam för svar.

vfr
2016-10-31, 09:07
Välkommen hit Patrik!

Vad är det du ställer om på nyare Passater då? Rullomkretsen ska/får du ju inte påverka i någon större omfattning ändå när du byter hjul.

wzr073
2016-10-31, 09:50
Tack tack. :)

Vad det är man ställer in vet jag inte på rak arm, men det är nog rullomkretsen i en viss mån. Självfallet så får man inte man inte ändra utanför "ramarna". Men, min fråga är om man kan ändra något ö.h.t på min bil. :)

devils_own
2016-10-31, 17:39
Hej :)
Här kan du kolla om dina hjul ändrar något i rullomkretsen:
http://www.dackhjalp.se/dackomvandlare/

Annars får du ändra i storlek lite hur du vill men inte ändra spårvidden alltså gör bilen bredare.
Det är lätt att se om däcken är sticker utanför skärmarna ex för herr nyfiken polis.

Tips som jag gör, kolla vad värstingvarianten av din modell har,
är tex R36:an typad med 18"(235/40) borde de lätt smita genom bilprovningen oxå:o

Övriga ändringar är snåriga så det är enklare att säga att man inte får göra något alls om det syns eller hörs.
BPU:n med filter och avgasrör stannar inom lagliga ändring på 10% men inte trimning i övrigt.

Hur man sen vill göra själv är upp till var och en:confused::cool:

Kör själv en alltrack med alternativa hjul, vinter:205/55-16 och sommar:235/35-18. Kollar med gps om mätaren avviker med det är inte så mycket. VW har till och med en inställning till vinterdäck i MFD.

Ha en trevlig bilåkarstund \ JB

Marcus
2016-10-31, 20:30
Rätta mig gärna om jag har fel här men inställningen avseende vinterhjul i MFD är väl där man anger högsta tillåtna hastighet med vinterdäck eftersom dessa ofta har ett lägre hastighetsindex än sommardäck...? I alla fall är det så på mina två VW/Audi-bilar...

devils_own
2016-11-06, 19:47
Rätta mig gärna om jag har fel här men inställningen avseende vinterhjul i MFD är väl där man anger högsta tillåtna hastighet med vinterdäck eftersom dessa ofta har ett lägre hastighetsindex än sommardäck...? I alla fall är det så på mina två VW/Audi-bilar...

:mad: Fel av mig om inställningarna i MFD:n .
Du har rätt Marcus om det :)
Har aldrig använt detta tidigare då jag redan kör sakta.
Kollade upp det på min B7:an och din beskrivning är korrekt om MFD:n.

D.o