handdator

Visa fullständig version : Reserhjul och haldex?



lam
2016-10-27, 10:55
Tjenare,

Är det någon som vet hur det fungerar om man har ett fullstort reservhjul och samtidigt haldex? Det jag tänker på är ju att haldex är känsligt för olika rullomkretsar, skillnad fram/bak får väl bara skilja 3-4mm och tror det är ännu mindre på samma axel. Om man har ett reservhjul är ju risken väldigt stor att omkretsen skiljer mycket mot det andra hjulet på samma axel. Kan man köra kortare sträckor (hur korta) i långsam hastighet (vilken) med "fel" dimension, eller vad gäller?

awwd
2016-10-27, 11:27
Haldex kan hantera skillnader i rullomkretsar, det var den äldre tekniken med viscokopplingar som inte fixade detta. Gällde så vitt jag minns både samma axel, men även fram/bak. Hade t ex en V70 AWD -99 som absolut inte fick köras på rullbromsprovare då hastighetsskillnaderna kunde förstöra viscokopplingen.

/awwd

vfr
2016-10-27, 12:26
Det låter konstigt om viskokopplingen inte kan hantera små skillnader i varvtal på hjulen, som det handlade om här. Att man inte ska köra den på en bromsbänk eller liknande där ett eller flera hjul står helt still, är däremot nästan självklart då oljan kommer att bli väldigt varm.

GTI-nissen
2016-10-27, 18:23
Det jag vet är att torsendiffsystemet inte gillar hastighetsvariationer under längre tid mellan fram och bakhjul eftersom mellandiffen inte är konstruerad för detta. Detta systemet går också att köra i bromsrullarna på bilprovningen.
Haldex klarar hastighetsvariationer men inte bromsprovare.

Crille82
2016-10-27, 18:38
Det jag vet är att torsendiffsystemet inte gillar hastighetsvariationer under längre tid mellan fram och bakhjul eftersom mellandiffen inte är konstruerad för detta. Detta systemet går också att köra i bromsrullarna på bilprovningen.
Haldex klarar hastighetsvariationer men inte bromsprovare.

Haldex klarar bromsprovare utan problem...

GTI-nissen
2016-10-27, 21:06
Då hoppar vi över bromsprovningen, det var ju inte det frågan handlade om.:p:o

Sn00k
2016-10-28, 14:49
Haldex kan köras i bromsprovaren med nyckeln av, dvs bruten ström.
Torsen kan köras i bromsprovaren även den, om man gör det SNABBT, dock inte det äldre quattrosystemet.
Visco bör hålla sig LÅNGT ifrån bromsprovare, då den greppar och är tämligen VEK.

att åka med olika rullomkrets funkar "bra" med haldex, medans både visco och torsen -systemen överhettar viscovätska och i det senare fallet centerdiffen, vid körning inom <10mil.

om det skiljer millimeter är ovidkommande för haldexen, men tänk på att allt för stora skillnader(flera centimeter) kommer att trigga både ABS och ESP systemen och dessa kommer att bråka med dig tex i kurvor när differensen blir som störst.. så på med reservhjulet i lugn och ro, och klicka ur ESPn, sen är det bara att köra hem eller till däckverkstan ;)

GTI-nissen
2016-10-28, 16:23
....Torsen kan köras i bromsprovaren även den, om man gör det SNABBT, dock inte det äldre quattrosystemet.....

Vad menar du med äldre quattrosystemet? Min Audi 80 -93 kördes alltid i bromsprovaren och även min Passat -00 körs där. Menar du de första systemen med spärrbar mellandiff?

MacAllan
2016-10-28, 17:20
Haldex kan köras i bromsprovaren med nyckeln av, dvs bruten ström.
Torsen kan köras i bromsprovaren även den, om man gör det SNABBT, dock inte det äldre quattrosystemet.
Visco bör hålla sig LÅNGT ifrån bromsprovare, då den greppar och är tämligen VEK.

att åka med olika rullomkrets funkar "bra" med haldex, medans både visco och torsen -systemen överhettar viscovätska och i det senare fallet centerdiffen, vid körning inom <10mil.

om det skiljer millimeter är ovidkommande för haldexen, men tänk på att allt för stora skillnader(flera centimeter) kommer att trigga både ABS och ESP systemen och dessa kommer att bråka med dig tex i kurvor när differensen blir som störst.. så på med reservhjulet i lugn och ro, och klicka ur ESPn, sen är det bara att köra hem eller till däckverkstan ;)
Hur skall man då göra vid besiktning av bilen när dom skall prova bromsarna?
Nya Tiguanen har väl Haldex och kommer behöva besiktigas i framtiden, man vill ju gärna inte få problem för att dom skall prova bromsarna.

Marcus
2016-10-28, 20:54
Det är inget problem att bromsprova med Haldex.

Foppson
2016-10-31, 14:27
Haldex har väl funnits i 10 år drygt, slår man av tändningen innan rullarna på bromsprovaren börjar snurra så är ju den frikopplad och tar ingen skada.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

vfr
2016-10-31, 14:58
Fast då får du ju trycka som f*n på bromspedalen för då har du inget bromsservo längre. Bromsprov på besiktningen t.ex görs ju alltid med motorn igång.

Foppson
2016-10-31, 15:04
Fast då får du ju trycka som f*n på bromspedalen för då har du inget bromsservo längre. Bromsprov på besiktningen t.ex görs ju alltid med motorn igång.
Är det vacuumservo så finns det vacuum för minst en inbromsning, hur som helst så är det då de gör på bilar med Haldex på bilprovningen numer Opus där jag bor. Om det är hydraulservo så finns ju även där en ackumulator för oljan så att man har skaplig servoverkan 1-2 bromsningar.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Sn00k
2016-11-01, 03:18
en haldexbil slår man alltid av tändningen på, annars kliver den ur bromsprovaren ganska direkt och med ett kraftigt ryck.. med risk för saftigt dyra haverier, vilket SBP fick käka upp i nån rättegång i tidigt skede.(40'000:- + advokatkostnader.. stämda av flera kunder samtidigt på det, så det blev nog lagom kostsamt..)

Instruktioner ang. detta ges därefter ALLTID till besiktningsmannen på datorskärmen när denne knappar in reg.nr vid kontrollbesiktning.

vfr
2016-11-01, 10:46
Ok. Så det är särskilda instruktioner för bromsprov med Haldex.