handdator

Visa fullständig version : Touran 2011 2.0 TDI 170hk, motorlampa + luktar bränt + fläkten går när bilen stannat



mjolle
2016-10-25, 20:58
Hej!

Jag har haft lite problem tidigare med att partikelfiltret gnäller ibland. Då har bilens kylfläkt gått en liten stund när man stängt av bilen, och det luktat lite bränt. Men sedan en tid tillbaka har det inte varit några problem. Jag har kört några vändor på höga varv efter rekommendation från VAG-verkstad ("antingen kör du själv några mil på 3000-3500 varv eller så kör du hit och så ställer vi upp den på lyften och gör samma sak"), då har problemet avhjälpts under en tid.

Men nu har motorlampan tänts. När jag bläddrar runt i informationsdisplayen (rätt benämning?) så står det bara info om service när det gäller "vehicle info" eller vad det står. Inget om "aja baja, kör till verkstad" eller liknande.
Har inte lyckats läsa av några felkoder via VAG-com (se tråd http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?23435-CAN-Not-ready-F%F6r-gammal-kabel&p=231442#post231442).

Bilen känns lite slöare än vanligt, men är fullt körbar. Kan jag misstänka igensatt partikelfilter/katalysator?

edit: Bilen har gått strax under 12000 mil.

BjornL
2016-10-26, 00:31
Jag skulle testa motorväg/högre varv några mil först. Är oljan bytt enligt intervaller?

mjolle
2016-10-26, 10:07
Jag skulle testa motorväg/högre varv några mil först. Är oljan bytt enligt intervaller?

Servicar skall vara gjorda enligt bok, åtminstone enligt vad jag kan avläsa. Köpte bilen hos handlare för ett år sedan, funderade på att göra en extra service nu, även om det är ~300 dagar kvar enligt färddatorn.

Fick tipset att köra på högre varv av VAG-verkstad och gjorde det, då blev det bättre. Men problemet har återkommit.

Fick en tid hos verkstad 10:00 för att kolla felkoden, han sade att det kan ligga någon felkod som inte låter bilen starta den automatiska reningen av partikelfiltret. Får se vad en ordentlig avläsning ger för info. :)