handdator

Visa fullständig version : Hur startar man avisning på backspeglarna? VW T5 2005



good.fidelity
2016-10-23, 19:20
Jag har en VW T5 2005.

Den har elektrisk uppvärmning av yttre backspeglar, detta har jag fysiskt verifierat genom att skruva lös dem för att kontrollera. Det går två kablar in i spegelglaset och det finns värmetråd lagt på baksidan.

Inne i bilen har jag bara en knapp, den aktiverar bakre fönstrets avisning. Det har jag bekräftat att det fungerar.

På sidorna fungerar ej denna knappen.

På knappen som man elektriskt justerar de yttre backspeglarna med finns även en symbol för avisning, den ligger mellan höger och vänster. Avisningen är alltså i det mellersta läget, dvs läget där ratten alltid står om man inte vill justera någon av speglarna.

Jag har aldrig noterat någon uppvärmning av speglarna. Hur fungerar detta? Måste man aktivera det själv, eller skall det vara någon automatik? När det är dimmigt på speglarna vore det ju toppen att kunna starta denna funktion.

//GF

vfr
2016-10-23, 19:33
Mellan vä och hö säger du. Men "vä 0 hö" ligger väl nedanför/bakom vredet där "pilen" pekar? Och värmesymbolen framåt/uppåt? Så är det iaf på min och då vrider du så att pilen pekar framåt mot värmeläget, alltså ett halvt varv från 0-läget.

Eller precis tvärtom som denna bilden visar. Oavsett så ska naturligtvis pilen peka på värmeläget och inte på nollan när du vill ha värme.


http://www.volkswagengolf.se/templates/subSilver/viewfile.php?file=http://i204.photobucket.com/albums/bb218/ragge1/20151124_201716_zpsphv289j9.jpg

Danne_
2016-10-23, 20:09
Jag har en VW T5 2005.

Den har elektrisk uppvärmning av yttre backspeglar, detta har jag fysiskt verifierat genom att skruva lös dem för att kontrollera. Det går två kablar in i spegelglaset och det finns värmetråd lagt på baksidan.

Inne i bilen har jag bara en knapp, den aktiverar bakre fönstrets avisning. Det har jag bekräftat att det fungerar.

På sidorna fungerar ej denna knappen.

På knappen som man elektriskt justerar de yttre backspeglarna med finns även en symbol för avisning, den ligger mellan höger och vänster. Avisningen är alltså i det mellersta läget, dvs läget där ratten alltid står om man inte vill justera någon av speglarna.

Jag har aldrig noterat någon uppvärmning av speglarna. Hur fungerar detta? Måste man aktivera det själv, eller skall det vara någon automatik? När det är dimmigt på speglarna vore det ju toppen att kunna starta denna funktion.

//GF

Det är automatisk aktivering under +20 grader om man har spegelinställningen på uppvärmningssymbolen.
Alltså mitt mellan L - R. vissa bilar har aktiveringen via bakrutevärmaren men finns det en symbol på
spegel inställaren så är aktiveringen där. Troligen är bägge värmeslingorna trasiga eller släppt från glaset så den inte värmer. Finns diagnostik på dem så kollar man felkoder så bör det komma upp om dem är trasiga.

good.fidelity
2016-10-23, 20:48
Det är automatisk aktivering under +20 grader om man har spegelinställningen på uppvärmningssymbolen.
Alltså mitt mellan L - R. vissa bilar har aktiveringen via bakrutevärmaren men finns det en symbol på
spegel inställaren så är aktiveringen där. Troligen är bägge värmeslingorna trasiga eller släppt från glaset så den inte värmer. Finns diagnostik på dem så kollar man felkoder så bör det komma upp om dem är trasiga.

Ok!

Det är såhär, L V R V=värme

Så man kan lugnt säga att den förmodligen stått i V läget (VÄRME) sedan ny. Det finns endast tre lägen.

Då ena backspegeln blev söndeslagen för ett par månader sedan så bytte jag denna, och jag har inte noterat att värmen fungerat ändå.

Kan ju vara en säkring men jag menar att jag har kollat alla. Eftersom ena glaset är helt nytt (med baksida, för jag kopplade på kablarna själv) så tror jag att det inte borde vara sönderbränt iallafall.

Vid felsökning så får jag en felkod på yttertemperaturmätare, men det ligger under webastovärmaren:
8273

Ett stort steg fram är nu att det läge där man aktiverar värmen iallafall är fastställt, så jag vet att om lägesväljaren står mellan R och L så skall det vara aktivt.

Nu gäller det mest bara att ta reda på om det finns en temperaturstyrning någonstans också?

//GF

good.fidelity
2016-10-23, 21:01
Felkoden 000667 refererar till yttertemperaturmätaren, (G17).

En snabb sökning gav detta originaldelsnummer 1J0 919 379A.

Sensorn ser ut såhär:
8274

Den kostade 270:- på skruvat, och 54:- från kina inklusive frakt på ebay. Beställde en för att se om det gör något med felkoden.

Jag vet inte vilket värde den ger, får inte upp den på ODB2 adaptern. Men vet att den fungerar på något sätt för dieselvärmaren har bara startat när det blivit kallare ute.

Danne_
2016-10-24, 18:20
Felkoden 000667 refererar till yttertemperaturmätaren, (G17).

En snabb sökning gav detta originaldelsnummer 1J0 919 379A.

Sensorn ser ut såhär:
8274

Den kostade 270:- på skruvat, och 54:- från kina inklusive frakt på ebay. Beställde en för att se om det gör något med felkoden.

Jag vet inte vilket värde den ger, får inte upp den på ODB2 adaptern. Men vet att den fungerar på något sätt för dieselvärmaren har bara startat när det blivit kallare ute.

Felkoden på ytter tempen var ju intermittent, Alltså har felet bara varit sporadiskt. kan dock vara det som spökar.
Men det skulle vara bra och kollla i komfortstyrdonet om det finns lagrat några koder. Tror det är där dom ploppar eller i dörrstyrdonet. kommer inte ihåg hur det var på just T5orna.

Men om spegelglaset är nytt så bör det funka tycker man. funkar elhissar och lås? Det är från samma säkring allt kommer ifrån.

danno
2016-10-24, 21:09
Kolla kablaget till komfortstyrdonet.Det sitter under passagerarstolen, strömmatningen till boxen är väldigt dåligt isolerad och skarvad på sina ställen. Har haft flertalet bilar med konstiga symptom pga detta.

good.fidelity
2016-10-24, 23:42
Ok, jag har iallafall beställt en ny tempgivare.

Jag tror inte det är den, för att webaston styrs också av den. Och webaston har inte startat på hela sommaren men går hela tiden nu när det är kallare ute. Det tar jag som en indikation på att den vet vilket väder det är ute, dvs. fungerande tempsensor.

Det kan vara webaston som gjort felkoden, för att den kanske rapporterar det som ett fel om det är "fel" temperatur för att den skall starta. Jag har ingen aning faktiskt.

Min bil är en 2005, det var liksom precis i skarven innan det blev massor av elektronik i bilarna. Min är fortfarande ganska lowtech.

Inget canbus och sånt.

Under stolen på förarsidan är det en massa kablar, också under stolen på passagerarsidan. Jag har en del fel med denna bil, bland annat så lyser airbaglampan hela tiden. Och dörrbrytarna är dåliga så ibland så fattar den inte om dörrarna är öppna eller stänga, konsekvensen av detta är att den låser dörrarna automatiskt ganska ofta. Det kan bli tråkigt om man har nycklarna i bilen. Den tänder då heller inte innerbelysningen när man öppnar.

Eftersom dörrgivaren inte funkar hela 100% så fattar den inte att man har öppnat och klivit in när man gör det, så den tror att man låste upp av misstag, och låser igen efter någon minut.

Så det är alltså flera saker:

- Dårrlås swithcen
- Speglarna
- Airbaglampan

Elhissarna funkar helt perfekt. Kör de nästan varje dag.

Annat än det så tror jag all elektroinik fungerar! Det var någon fel på ABS / antispinn också, men det tror jag är för att jag drog ur en kontakt bak i skåpen när bilen var igång. Har inte lyckats nolla den.

Det är så många småfel på bilen, för att tidigare ägare har inte brytt sig om sånt. Bilen var fullservad men de fixar inte sånna småfel på servicen. Så man får liksom fixa en sak i veckan i ett år innan allt är bra!

Men jag börjar med speglarna ;)

Är komfortstyrdonet en låda, eller är det bara kablar? För min bil är som sagt vädigt lowtech. bara kablar, relän och sånt vad jag hittat!

//GF

Danne_
2016-10-25, 17:44
Komfortstyrdonet sitter under passagerarstolen och är en svart låda. Den är inte så elektronik befriad som du tror. ;)
Det bästa hade vart att felsöka med datorn. Så kan man kolla att knappen fungerar och att den vill att det ska värma.

Alla kablarna från spegeln går in i elhissmotorn. Det är den som är själv hjärnan i dörren.
Dörrbrytarna sitter inbyggda i dörrlåset i varje dörr.

good.fidelity
2016-10-25, 21:49
Komfortstyrdonet sitter under passagerarstolen och är en svart låda. Den är inte så elektronik befriad som du tror. ;)
Det bästa hade vart att felsöka med datorn. Så kan man kolla att knappen fungerar och att den vill att det ska värma.

Alla kablarna från spegeln går in i elhissmotorn. Det är den som är själv hjärnan i dörren.
Dörrbrytarna sitter inbyggda i dörrlåset i varje dörr.

Tack för ditt engagemang, alltid kul med folk som kan!

Kanske är den inte så lowtech, men jag snörade just på en dragkrok på bilen utan att koppla in en dator så lite gammal är den iallafall ;)

Felsöker man då i komfortstyrdonet eller rakt in på ODB porten?

Jag har kört en felsökning med DELPHI och den hittade inget där. Har hela rapporten på mail.

//GF

Danne_
2016-10-25, 23:25
I obdn. Med ex VCDS.

good.fidelity
2016-10-27, 02:47
I obdn. Med ex VCDS.

VCDS vet jag inte helt vad det är, men det blev använt en DELPHI programvara för att läsa ut felkoderna förra gången.

håller det med delphi?

good.fidelity
2016-11-20, 17:42
Då har jag varit på speglarna en gång till.

Mätte upp 12V på kablarna som går till speglarna, dessa 12v slår på när jag slår på spegelvärmen och slår av när jag stänger av den.

Speglarna har jag mätt upp till ca 10 OHMs motstånd, eller om det kanske var 10 kOhm ;) men det var iallafall helt lika på två speglar så jag antar att det är ett riktigt värde. Tog bara ned det på ena sidan, skall ta andra sidan vid tillfälle.

Men man kan iallafall konstatera att det finns ström, att den styrs av knappen, och att två speglar har samma motstånd. (en gammal spräckt spegel och en helt ny).

//GF