handdator

Visa fullständig version : Frågor passat 1.8t 02



robban0035
2016-10-18, 23:44
Hej!

Köpte mig en fin passat 1.8t från 02 igår. Ska byta kamrem och allt som hör därtill nästa vecka.

Nu till några funderingar.

Igår när jag körde hem bilen så blinkade oljelampan och bilen varnade för lågt oljetryck. Stannade direkt och lät bilen stå innan jag startade igen. Ingen lampa som blinkade och jag kom hem utan problem. Då hade jag kört 4 mil redan och varit ute på en lång tur och testat bilen utan problem. Såg också att bilen hade för mycket olja vilket åtgärdas samtidigt som kamrem byts med ny service. Vad har orsakat att bilen tappade oljetryck för att sedan bli normal?

Sen har jag något klickande ljud från climatronic. Det kommer inte ofta men är störande. Vad kan detta vara?

Till sist så undrar jag hur man byter motorn till tanklock et då locket inte går att stänga?

Kan tillägga att bilen ej används förens kamrem är bytt!

// Robin

robban0035
2016-10-20, 09:20
Någon som vet? :)

Pelk
2016-10-20, 10:10
Igår när jag körde hem bilen så blinkade oljelampan och bilen varnade för lågt oljetryck. Stannade direkt och lät bilen stå innan jag startade igen. Ingen lampa som blinkade och jag kom hem utan problem. Vad har orsakat att bilen tappade oljetryck för att sedan bli normal?

Är absolut inget proffs på detta, men din beskrivning tyder på "Oil Sludge", med bland annat igensatt sil i oljetråget. Sök här i forumet så hittar du mer information om det.


Sen har jag något klickande ljud från climatronic. Det kommer inte ofta men är störande. Vad kan detta vara?

Gissar på ställmotorerna till klimatanläggningen.


Hur man byter motorn till tanklocket, då locket inte går att stänga?

Vill minnas att man demonterar hela locket och motorn från insidan, det vill säga demontera beklädnaden i bagagerummet och så ska du kunna nå den därifrån.